Overgang fra Skybasert Telefoni til Bedriftsnett

 

Telia vil i høst fase ut tjenesten Skybasert Telefoni. Kundene vil alle få tilbud om å migreres til Telia Bedriftsnett for å videreføre og videreutvikle sin løsning. 
Telia Bedriftsnett er den markedsledende bedriftsnettjenesten i Norge. Tjenesten er moderne, mobil-sentrisk, og en funksjonsrikt løsningsplattform med høy fleksibilitet for brukerne og bedriften. Tjenesten er markedsledende på en rekke områder: 

Sentralbord og kontaktsenter. Web-basert sentralbord og kontaktsenter med mye funksjonalitet tilgjengelig for alle bedriftsnettbrukere.

Mobilintegrasjon. Telia Bedriftsnett er en mobilsentrisk tjeneste med muligheter for IP-telefoni. Med One Number kan mobil og IP kobles sammen.

Softphone. Dedikert softphone er tilgjengelig – også for brukere som kun har mobilnummer. Sentralbord og køer kan betjenes direkte i softphone.

Mobilapp. Lekker mobilapp med mye funksjonalitet. Appen kan tilpasses hver enkelt brukers ønsker, og innhold du ikke bruker kan skjules.

Tilleggstjenester. En rekke tilleggstjenster øker verdien av Telia Bedriftsnett for kundene; f.eks. Besøksregistrering, kundetilfredshetsmodul, Teams-integrasjon m.fl.

Statistikk og rapporter. Avansert statistikk- og rapportmodul med kø- og personrapporter, samt ringelogg. Definer dine egne rapporter og utsendelser.

Telia Bedriftsnett er ikke identisk med Skybasert Telefoni. Det vil derfor kunne være mulig at behovene vil løses annerledes eller med andre funksjoner enn man hadde før migrasjonen. For å kartlegge og forstå behovene til hver enkelt virksomhet best mulig, vil alle som skal migreres bli kontaktet direkte av migrasjonsteamet for å finne den beste løsningen.

Du kan lese mer om de mange mulighetene med Telia Bedriftsnett på våre nettsider her.

Informasjon om prosessen

Migrasjonsprosjektet startet i juni med første varsel og informasjon til berørte kunder. Telia sikter mot å gjennomføre migrasjonen av kunder fra Skybasert Telefoni til Telia Bedriftsnett innen utgangen av oktober 2020.

bilde.png


Alle kunder vil kontaktes for nærmere avtale av tidspunkt for migrasjon og eventuelle tilpasninger løsning som ønskes i Telia Bedriftsnett.

Migrasjonsteamet bistår kunden over til ny løsning og hjelper med å komme godt i gang med Bedriftsnett.

 

Spørsmål og svar


De fleste kunder som flytter fra Skybasert Telefoni oppfatter endringen som positiv og en forbedring fra dagens tjeneste. Man få en ny portal å logge på for bruk av sentralbord, administrasjon av løsningen eller andre tjenester som man får til gang til i webportalen Telia Bedriftsnett har bedre mobilintegrasjon, betydelig mer funksjonalitet og i de fleste tilfeller en mer kostnadseffektiv lisensstruktur sammenlignet med Skybasert Telefoni. Tjenesten har også en egen mobilapp med mye tilgjengelig funksjonalitet, samt tilleggstjenester som besøksregistrering, NPS-modul, integrasjon med Microsoft Teams og andre muligheter som ikke har vært tilgjengelig for kunder Skybasert Telefoni.

Vårt migrasjonsteam vil hjelpe dere med å komme godt i gang med Telia Bedriftsnett


Telia bedriftsnett er ikke identisk med Skybasert Telefoni. Det vil derfor kunne være mulig at behovene vil løses annerledes eller med andre funksjoner enn man hadde før migrasjonen.

Det er primært 3 områder som skiller seg fra hverdagen med Skybasert Telefoni:

  • IP VPN-integrasjon: Telia Bedriftsnett benytter offentli internett til å rute kommunikasjonen mellom telefonapparater og klienter og den sentrale skybaserte tjenesteplattformen. Dette er et arkitekturvalg som sikrer stor grad av fleksibilitet og mobilitet for brukerne.
  • Administrasjon og oppsett av IP-telefonapparater: Man vil ikke kunne utføre fjernadministrasjon og profilprogramming av programmerbare knapper på IP-telefoner i Telia Bedriftsnett. Enkelte funksjoner, som programmering av hurtigring fra en programmerbar tast, kan gjøres av den enkelte bruker via telefonapparatets menyer. Funksjoner på de programmerbare knappene som inn-/utlogging av kø, innspilling av lydmelding, visning av samtalestatus på andre brukere (vha. LED-lampe på telefonapparatet) har i Telia Bedriftsnett andre implementasjoner og løsninger. Det meste av denne funksjonaliteten finner man i webgrensesnittet eller mobilappen eller den dedikerte softphone-løsningen i stedet.
  • Lisensmodell: Telia Bedriftsnett har en annen struktur på bruker- og tjenestelisenser enn Skybasert Telefoni. Dette henger sammen med at funksjonene man får i Telia Bedriftsnett – spesielt den sterke mobilintegrasjonen – gjør at det er naturlig at det er annerledes. Telia vil legge til rette for at man ikke vil få en forverret kostnadsmessig belastning som en følge av migrasjonen for tilsvarende bruk av tjenesten totalt sett. For de fleste kunder vil endring være økonomisk gunstig. Du kan lese mer om lisensmodellen i et annet punkt i denne FAQ.


Telia Bedriftsnett benytter primært Cisco IP-apparater som Cisco 8861 og apparater i Cisco SPA 500-serien, samt Konftel 300IP og Gigaset C530IP. Kunder med slike apparater skal i utgangspunktet kunne gjenbruke disse ved å gå tilbake til fabrikkinnstillinger og samtidig sørge for at DHCP-server er oppdatert med korrekt oppsett for Telia Bedriftsnett. Oppsettet knyttet til Skybasert Telefoni må fjernes.

Telia Bedriftsnett har også gode muligheter for brukere som ønsker å erstatte et bordapparat med softphone/PC-telefon. Det finnes en egen softphone-klient med mye funksjonalitet tilgjengelig. Man har også mulighet til å benytte mobiltelefon i stedet for fasttelefon eller i kombinasjon med fastnummeret via funksjonen One Number. Til forskjell fra Skybasert Telefoni, er all funksjonalitet til Telia Bedriftsnett tillrettelagt for bruk med mobiltelefon.

Endelig oppsett rundt bruk av apparater og klienter er en naturlig del av løsningsdiskusjonen migrasjonsteamet vil med hver enkelt kunde.

IP-apparater fra Mitel, Alcatel, LG Ericsson er ikke støttet.


Ja. Dette kalles «ekstern bruker» og er en egen brukerlisens.


Prismodellen er litt annerledes sammenlignet med Skybasert Telefoni. Man betaler ikke lenger ekstra dyre lisenser for å være sentralbordekspedient eller køagent. Selv om priselementene ikke er de samme, legger vi opp til at kostnadsnivået totalt sett ved bruk av tjenesten ikke skal øke etter overgangen. Noen kunder vil komme mer gunstig ut, andre omtrent på samme nivå.

Det er også viktig å ha i mente at Telia Bedriftsnett bringer med seg nye muligheter for en bedre tilpasset telefoniløsning for virksomheten. Telia vil ta kontakt med hver enkelt for å finne den beste løsningen med de som ønsker justeringer. Her vil det være muligheter for å kunne finne mer effektive oppsett av telefoniløsningen.

Prismodellen til Telia Bedriftsnett finner du på våre kundeservice-sider her


Det kan du. Telia Bedriftsnett har en tilhørende softphone som kalles «Personlig Sentralbord». I tillegg til å ringe har man her tilgang til hele bedriftskatalogen, inn- og utlogging av køer og dine innstillinger. Man kan også benytte Personlig Sentralbord sammen med kun mobilen hvis ønskelig. Mulighetene er mange. Nedlasting av Personlig Sentralbord-klienten kan gjøres i venstremenyen etter at man har logget seg på Telia Bedriftsnett-web.


Med mobilappen for iOS eller Android har du (nesten) hele sentralbordet i lommen. Det er mye funksjonalitet i mobilappen – alt du forventer å finne, samt noen ting du ikke hadde ventet. Mobilappen kan gjøres personlig ved å legge favoritt-funksjonene øverst på startsiden og skjule det man ikke benytter. Mer informasjon om mobil app finnes her.

Kom godt i gang

Det kan være mye nytt å sette seg inn i ved overgang til en ny tjeneste, ny sentralbordløsning og ny mobilapp. Dere vil får hjelp av vårt migrasjonsteam med oppstarten. Vi har i tillegg nettressurser som både er ment å hjelpe dere med å forstå mulighetene Telia Bedriftsnett gir i tillegg til referanseartikler og videoer for mer spesifikke oppgaver.

Nedenfor ligger det nyttige lenker for bruk av sentralbordet:

  • Introduksjon til Telia Bedriftsnett finner dere her.
  • Sentralbordløsning finner dere på sb.telia.no. (Her logger også administratorer inn).
  • Mobilapp finner dere ved å søke på Telia Bedriftsnett i App Store / Google Play.
  • Kundeservice på web med mer hjelp og informasjon finner dere her.
  • Det finnes også små instruksjonsvideoer som gir effektiv innføring i de vanligste oppgavene på YouTube.

 

 

Kontakt med spørsmål om migrasjonen

For spørsmål knyttet til migrasjonsprosessen kan man alltid henvende seg til velkommen-telia@telia.no. Dere vil også ha direkte kontakt med vårt migrasjonsteam gjennom prosessen rundt løsningen og planlegging av overgangen. I tillegg er den faste kontaktpersonen i Salg alltid mulig å kontakte om kommersielle forhold og generelle spørsmål.