ForsidenKundeserviceFasttelefoni avvikles

Slutt på fasttelefonen – berørte tjenester

1. mars 2023 er det slutt på fasttelefoni i Telia. Her ser du hvilke tjenester som kan være knyttet til fasttelefoner, og som da ikke lenger vil fungere.

– Men jeg ringer jo ikke med fasttelefonen lenger, tenker du kanskje. Men vent litt! Husk at fasttelefon kan være så mangt:

Selve fastlinjen som leveres fra Telia, kan være tilknyttet en rekke praktiske tjenester som tilbys av andre aktører. Så selv om du kanskje ikke bruker fasttelefonen til å ringe med lenger, kan det være noen tjenester du har hatt tilknyttet fastlinjen, som vil slutte å fungere fra og med 1. mars 2023.

Tjenester som vil slutte å virke

Det er flere ulike tjenester som kan være knyttet til fasttelefonlinjen. Det er for eksempel:

  • Trygghetsalarmer tilknyttet hjemmetjenesten i kommunen
  • Heis eller heisinstallasjoner, for eksempel trappeheis
  • Calling-anlegg
  • Døråpnerløsninger

Disse tjenestene vil ikke lenger fungere dersom de er knyttet til fasttelefonlinjer levert fra Telia, fra og med 1. mars 2023.

Merk at det ikke er vi i Telia som leverer tjenestene dette gjelder, vi leverer "bare" telefonlinjen, og ser ikke hvilke tjenester som eventuelt er tilknyttet vår fastlinje.

Hvordan beholde fasttelefonen

Dersom du vil beholde fastnummeret og eventuelle tilknyttede tjenester, har du to muligheter:

1. Hos Telia via tjenesten Hjemme Mini

Vi tilbyr mulighet for å beholde fastnummer tilknyttet et mobilabonnement hos Telia. Har du ikke Telia mobilabonnement fra før, må du i så fall få dette, og samtidig bestille tjenesten Hjemme Mini, som koster 10 kr i måneden (i tillegg til kostnad for selve mobilabonnementet).

For spørsmål om eller bestilling av Hjemme Mini, ring 924 05 050 (8-20 hverdager, 9-17 lør, 10-15 søn).

2. Hos andre leverandører av fasttelefoni

Ta kontakt med en annen leverandør av fasttelefoni.

Om du ikke beholder fasttelefonen

Dersom du ikke vil ha fasttelefonen lenger, men har tjenester som er knyttet til linjen, bør du kontakte leverandør av de aktuelle tjenestene for å finne andre løsninger:

  • For trygghetsalarm: Kontakt leverandør av trygghetsalarmen (din kommune)
  • For heis: Ta kontakt med serviceleverandøren for heisen, eller de som drifter alarmmottaket for heisalarmen. Er det uklart hvem dette er, kontakt heisrådgiveren.no.

Har du ingen tjenester knyttet til fasttelefonen, trenger du selvsagt ikke foreta deg noe.

Lurer du på noe mer?

Nei, det er kun telefonlinjen som vil slutte å fungere fra og med 1. mars 2023.

Internettlinjen vil fungere akkurat som før, og du kan bruke det samme modemet videre til internett, selv om du ikke lenger kan bruke telefonlinjen.

Nei. Hvis du bare har brukt modemet til fasttelefon, ikke internett i tillegg, kan du kaste modemet (via el-retur eller på gjenbruksstasjon). Så du trenger ikke sende det til oss.

NB! Dersom du også har internett i bruk på samme modem, så er det selvfølgelig bare å bruke modemet videre til internett.

Var denne siden nyttig?