ForsidenKundeserviceMobilBankID på mobilen

BankID på mobilen

Elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett

Bruk BankID-appen


Bankene har besluttet at BankID på mobil gradvis skal erstattes med BankID på app. App er gratis å bruke og vi anbefaler at du laster ned og tar i bruk app, enten BankID-appen, eller appen fra Nordea eller SpareBank 1.

BankID på mobil koster 0,99 kr per transaksjon.

BankID benyttes til elektronisk identifisering og signering og utstedes av banker i Norge. Med BankID kan du raskt og sikkert benytte nettbanktjenester, eller logge deg inn på offentlige tjenester.

BankID på app erstatter BankID på mobil

Bankene har valgt å avvikle BankID på mobil til fordel for BankID på app. Tjenesten BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app. Dersom du mister telefonen eller bytter mobiloperatør, vil du ikke lenger kunne få BankID på mobil på nytt.

Utfasingen skjer for å gi brukerne en enda enklere BankID-hverdag. Appen skal gi mer relevant informasjon som trygger brukerne, og ambisjonen er at flere skal kunne bruke BankID gjennom hele livet.

BankID ved bytte av SIM eller mobiltelefon


BankID-appen (anbefalt)

  • Ved SIM-bytte til nytt SIM-kort eller eSIM vil BankID-appen fungere som før. Dette er fordi appen er knyttet til mobiltelefon den er installert på, og ikke SIM-kortet.
  • Har du fått ny mobiltelefon så må du laste ned BankID-appen på din nye mobil og reaktivere appen.
  • Tar du i bruk appen, kan du fortsatt bruke BankID på mobil og kodebrikken hvis du vil.

3 tips før du laster ned BankID-appen:


1. Sjekk i nettbanken om du har et aktivt BankID-sertifikat. Dersom dette er utløpt vil du ikke få aktivert appen, og du må bestille nytt i din bank. Beregn god tid, da det kan ta noe tid før du får utstedt nytt BankID-sertifikat.
 
2. Husker du BankID-passordet ditt? Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Bestill nytt i banken din dersom du har glemt passordet ditt.
 
3. Merk deg at det vil ta litt tid før du får fullført aktiveringen hvis du velger å aktivere med BankID på mobil. Av sikkerhetsmessige årsaker vil appen be deg om å vente en time før du kan fullføre aktiveringen. Tillat varslinger så du får beskjed når du kan komme tilbake å fullføre aktiveringen. Da vil du ha to timer på deg til å fullføre.
 
Ta kontakt med din bank om du trenger hjelp, vi i Telia kan ikke hjelpe deg med BankID-appen.
 

BankID på mobil

Det er ikke lenger mulig å aktivere BankID på mobil på nytt. Dersom du bytter telefon og beholder samme SIM-kort, vil BankID på mobil fungere som før inntil endelig sluttdato for tjenesten er satt. Vi anbefaler alle å komme i gang med BankID på app allerede nå, enten BankID-appen eller bankens egen app dersom du har SpareBank 1 eller Nordea.

  • Har du fått ny telefon vil BankID på mobil fungere som før hvis du fortsetter med samme SIM-kort. Dette er fordi BankID på mobil er knyttet til selve SIM-kortet.

BankID-kodebrikke

Benytter du kodebrikke så trenger du ikke gjøre noe helst ved SIM-bytte eller ved kjøp av ny telefon. Dette er fordi kodebrikken ikke er tilknyttet verken SIM-kortet eller mobiltelefonen.

 

Se hvilken type BankID du kan bruke med fysisk SIM-kort/eSIM


SIM-kort (fysisk)

  • BankID-kodebrikke
  • BankID på mobil (avvikles)
  • BankID-appen

eSIM

  • BankID-kodebrikke
  • BankID-appen

Begrensninger for BankID på mobil

  • BankID på mobil kan ikke bestilles for Ekstra DataSIM eller Trilling-SIM.
  • Mobilt Bredbånd har ikke støtte for BankID på mobil.

Kostnader ved bruk av BankID på mobil

  • BankID på mobil koster 0,99 kr per transaksjon.
  • For bedriftskunder: 0,49 kr for hver gjennomførte autentisering. (Gjelder ikke abonnementet Telia Dobbel).
  • I utlandet blir du i tillegg belastet i henhold til ditt abonnement for de SMS-ene (som oftest 2-3 stk.) mobilen din sender til BankID-systemet.

Var denne siden nyttig?