Ung kvinne sitter med headphones og ser på iphonen
Hvordan kan en video-chat måle seg med å møtes ansikt til ansikt? Ganske godt, mener ekspertene.

3 tips som gjør korona-hverdagen mindre ensom

Plutselig er alle blitt superbrukere av video-chat. Men kan det å se noen i øynene via en skjerm faktisk demme opp for den snikende følelsen av ensomhet?

Portrett av psykolog Mari Winje
Psykolog Mari Winje fra Legevisitt tror absolutt at en video-chat kan bidra til en følelse av samhold.

— Ensomhet handler ikke om å være alene eller sammen med andre, men om å savne nærhet. Det er et basalt behov, sier Mari Winje, psykolog fra Legevisitt.no, som tilbyr psykologtjenester digitalt.

— En video-chat kan gi nettopp den følelsen. Du får øyekontakt, et smil, av og til er det nok for å gi en følelse av samhørighet.


Mens noen familier nå opplever å være veldig tett på hverandre under samme tak, er det andre som nå får i overkant mye tid til seg selv.

Har du en mor som sitter alene, en kamerat som bor på hybel eller kanskje sitter du selv med en klump i magen?

Winje råder oss alle til å tenke gjennom hvem i våre kretser som nå sitter alene, og strekke ut en hånd til dem. Utnytt alle muligheter mobilteknologien har gitt oss til å sosialisere uten fysiske møter.

— Send meldinger, ring, del bilder – og viktigst av alt, våg å spørre «hvordan har du det?»

Psykolog Bjørnar Haara fra Onlinepsykologene har fått flere henvendelser fra mennesker som kjenner isolasjonen på kroppen den siste tiden. Han sier på ingen måte skal undervurdere verdien av å se et vennlig ansikt gjennom en video-chat.


— Sammenlignet med ingen kontakt er det uvurderlig — og for de fleste helt avgjørende i disse tider med sosial distansering. Det gir oss en umiddelbar opplevelse av tilhørighet, aksept og egenverd når vår fysiske isolasjon plutselig brytes, forteller Haara.

Han oppfordrer oss til å våge å åpne oss for hverandre og virkelig lytte. Det er det flere enn du tror som vil ha behov og glede av. Og slik kan vi komme nærmere hverandre, og bøte på både egen andres ulmende ensomhetsfølelse.

3 tips som gjør video-chatten mer personlig

Vi er alle ulike når det kommer til å kommunisere, og det kan være vanskelig nok å åpne seg om utfordringer ansikt til ansikt. Når skal brett ut dine innerste følelser til en skjerm, er det ikke nødvendigvis noe lettere. Vi har samlet psykologenes beste tips for å få til den gode samtalen vi virkelig lengter etter.


1: Hvem skal du ringe?

Når du kjenner behovet for å virkelig prate, er det ikke nødvendigvis din beste venninne eller nærmeste familiemedlem du skal ringe. En travel småbarnsmor eller arbeidsnarkoman bror, har kanskje ikke mulighet til å sette av tiden du trenger.

— Det viktigste er at det er en som setter av tid til å prate med deg og som lytter til det du har å si, sier Winje.

Kanskje er det heller en nabo, en av de andre mammaene i barnehagen eller en onkel som alltid er oppløftende å snakke med. Det viktigste er at det er en du er komfortabel med å åpne deg for.


For å ikke ta samtalepartneren helt på senga, kan det være smart å forberede personen på hva du har behov for. Haara anbefaler å ha en «samtale om samtalen» i forkant.

— Si ifra at du har behov for å snakke om frykt, frustrasjon eller lengsel, samtidig som du forklarer at det er vanskelig å snakke om.

2: Sett det i kalenderen

En god samtale skjer ikke nødvendigvis mens du vasker opp eller sitter i bilen på vei til butikken. Prioriter tida, på samme måte som du ville satt av tid til en skravlelunsj med venn eller venninne.


— Det er fint å ha avtalt en fast tid for å ringes for å prate, så slipper du også å føle at det må være noe konkret du vil spørre om eller at du må ha en grunn til å ringe, råder Winje. 

Hva med å avtale med en venn at dere prøver å ringe hverandre hver søndag? Eller hver dag, om det er det du har behov for! 

3: Vær ærlig om hvordan du har det

Så er vi på tråden med hverandre! Det er hyggelig å høre hva den andre hadde til middag, men skal du komme litt dypere må du våge å spørre ordentlige spørsmål. Hjelp hverandre litt i gang. Det vanskeligste og enkleste spørsmålet er «Hvordan har du det?»

— Føler du deg ensom bør du våge å sette ord på det, råder Winje, som presiserer at nettopp det kanskje vil være enklere nå som flere vil kunne kjenne igjen denne følelsen.

Som samtalepartner er det viktigste du gjør å lytte. Et nikk eller smil vil kunne gi god støtte underveis i praten. Det er ikke alltid nødvendig å si så mye tilbake. 

— Ikke vær unnvikende eller bagatelliserende. Vær åpen, interessert, forståelsesfull og empatisk, oppfordrer Haara. 

— Folk trenger sjelden råd, løsninger eller velmente oppmuntringer. Paradoksalt nok kan det oppleves som en skamfull avvisning. Vi har derimot oftere behov for å bli møtt, sett og akseptert. 


LES OGSÅ: Opplev Dyreparken og Atlanterhavsparken over video-chat med Telia Sammen.

Appene du ikke ante hadde video-chat 

Det finnes langt flere løsninger enn FaceTime og Skype! Flere av appene du bruker daglig til helt andre ting, har også løsninger for video-chat.


Nærbilde av en finger som trykker på en app på en iPad.
Ingen grunn til at hele vennegjengen skal måtte laste ned en rekke nye tjenester for å kommunisere, dere kan bruke mange verktøy dere allerede har kontakt på i dag.

Her er fire, for noen, uoppdagede favoritter:

WhatsApp: Dette er mye mer enn en meldingstjeneste. Det har du kanskje oppdaget? Sannsynligvis har du allerede flere meldingstråder og gruppesamtaler på gang her. Her er samtalen allerede i gang, nå er det bare å ringe! Les mer.  

Google Duo: Det ville jo nesten vært rart om Google ikke hadde denne funksjonaliteten også! Google Duo er riktignok en egen app du må laste ned, men den er enkel og effektiv åp bruke. Kan brukes på smarttelefoner og desktop. Fungerer også for gruppesamtaler. Les mer.  

Instagram: Bildedelingen er bare en liten del av alle mulighetene som skjuler seg på Instagram. Klikk på papirflyet for å se meldingstrådene dine, velg hvem du vil prate med og trykk på kameraet øverst i hjørnet. Fungerer også for gruppesamtaler. Les mer

Facebook Messenger: Ingen grunn til å laste ned en hel del nye applikasjoner, når du kan bruke en tjeneste nærmest alle er på fra før. På Messenger starter du superenkelt en samtale med ett enkelt klikk. Fungerer også for gruppesamtaler. Les mer.

LES OGSÅ:15 aktiviteter du kan gjøre hjemme i ferien

En profesjonell samtalepartner 

For noen er det ikke nok å møte et vennlig fjes med tid til å lytte. Når det er behov for å søke profesjonell hjelp er helt individuelt, påpeker Haara, men gir oss noen pekepinner. 

Portrett av psykolog Bjørnar Haara fra Onlinepsykologene.
Psykolog Bjørnar Haara fra Onlinepsykologene har gode erfaringer med å møte pasienter over video-chat.

— Kjenner du deg kvalm, hjelpeløs, fortvilet, får dårlig mage eller migrene, eller plutselig har vanskelig for å tenke klart, da er dette tegn på at du er utenfor toleransevinduet ditt og trenger hjelp til å regulere ned ubevisst angst. 

Andre kjenner kanskje at de rett og slett ikke har noen de kan åpne seg for.  

— Noen strever med å komme i kontakt med andre eller har vanskelig for å åpne seg. Da kan det å få profesjonell hjelp være godt, så kan vi sammen jobbe med det, forteller Winje. 

I disse dager er det mange psykologer, som i likhet med Legevisitt og Onlinepsykologene, tilbyr psykologtjenester gjennom videosamtaler. Dette gjør det enkelt å søke hjelp uansett hvor du bor, og det er gjerne korte ventetider.  


— Rent terapeutisk er fordelen med online psykologhjelp det paradoksale tilfellet av nærhet og avstand på likt – som gir en annen fortrolighet og intimitet enn når man sitter i samme rom. Det at klienten sitter hjemme hos seg selv er nok med på å skape denne tryggheten, forklarer Haara. 


Var denne siden nyttig?