Personlig trener foran speil i treningsstudio.

Bli motivert for hjemmetrening: De beste treningskanalene på YouTube

Våren er høysesong for trening – men hvordan i alle dager skal man holde motivasjonen oppe når treningssentrene er koronastengt? Her er noen gode råd

Siri Michaelsen, personlig trener ved Trento treningssenter på Eidsvoll, mener særlig én ting er avgjørende.

– Motivasjonen er der de første 3–4 ukene, men så daler den gjerne litt utover. Det er da du må jobbe med deg selv, og det er lettere om du legger en god plan fra starten av, sier Siri.

KOM I GANG: PT-Siri mener mobilen kan være avgjørende for å holde på motivasjonen. Bruk en treningsapp for å måle progresjonen. Foto: Telia

Det finnes mange ulike treningsapper, men ifølge Siri er kalenderen er kanskje den viktigste appen din.

– Legg inn øktene dine der og sett av tid, på lik linje med de andre avtalene dine, råder Siri.

Det viktigste er å planlegge treningsøkten i forkant. Se for deg hvordan den skal være og hvilke øvelser du skal gjøre. Hold deg til planen, og gjennomfør alle repetisjoner. Ta heller av noen vekter eller juster øvelsen om det blir for tungt mot slutten av settet, er Siris tips.

Slik caster du innhold fra YouTube til TV-en din💡


Hvorfor myse på mobilen når du kan se klart og tydelig? De fleste opplevelser blir bedre på stor skjerm, også trening – særlig når du skal forsøke å følge instruktørens øvelser. Noen TV-er har Chromecast innebygget – og det samme har Telia box. Det betyr at du enkelt kan strømme (caste) det du vil av innhold fra mobilen til TV-en. Slik gjør du:

  1. Forsikre deg om at enheten du skal caste fra og Chromecasten eller Telia-boksen er på samme nettverk.

  2. Åpne YouTube og finn innholdet du vil strømme.

  3. Trykk på castingsymbolet (bildet) og velg navnet på enheten du vil caste til. Voila!

Har du Telia box kan du dessuten strømme treningen direkte på TV-en fra YouTube-appen. God trening!

> Slik ser du TV med Chromecast og AirPlay

Online-trening trender mest

Når treningssentrene er stengt og man gjerne må finne kreative løsninger hjemme i stua, er nok dørstokkmila ekstra lang for mange. Da kan det være lurt å få hjelp og inspirasjon fra andre.

I den årlige undersøkelsen som American College of Sports Medicine (ACSM) gjennomfører om treningstrender, har online-trening faktisk klatret fra 26.-plass i begynnelsen av 2020, og helt til topps som den aller største trenden for 2021.

På YouTube finnes det et hav av kanaler som kan hjelpe deg med treningen, uansett hva slags treningsform du foretrekker.

Løping

Det har blitt mye innetid for mange av oss det siste året, så kanskje du rett og slett kjenner på et behov for å komme deg ut og løpe fra deg litt innestengt frustrasjon?

Da er kanskje The Running Channel noe for deg. Her finner du masse inspirasjon, tips og guider til hvordan du får mest mulig ut av løpingen.

Yoga

Du er kanskje en av dem som må tilbringe arbeidsdagene i ikke helt optimale hjemmekontormøbler? I så fall kan det være veldig lurt med en liten «bøy og tøy»-økt i løpet av dagen.

Yoga with Adriene har en rekke yogaleksjoner, med blant annet nettopp «Yoga at your desk», instruksjonsvideoer for nybegynnere og et fullt 30-dagers treningsprogram.

Intervall

Hvis det er kondisjonen som aller mest trenger en boost etter et ganske innestengt år, er kanskje HIIT (high-intensity interval training) fullkroppsøkter noe for deg.

I så fall kan du jo sjekke ut Mad Fits populære videoer, hvorav mange er spesialisert på «leilighetsvennlige» økter som ikke krever noe utstyr.

Dans

Du savner kanskje nattklubber, dans og moro når alt er stengt? Bruk heller dansefoten til å komme i form!

Med Popsugar Fitness kan du slå deg løs hjemme i stua med for eksempel hiphop, latin dance, zumba, eller mer tradisjonelle aerobic-type økter.

Styrketrening

Hadde det ikke vært gøy å komme ut av koronahiet og kunne vise frem en helt ny kropp, med muskler du ikke engang ante du hadde?

Athlean X hjelper deg med styrketreningsteknikker, treningsprogrammer og andre tips og triks for å bygge muskelstyrke.

«Reality check» med skritteller

PT-Siri mener tekniske hjelpemidler gir en viktig bevisstgjøring rundt hvor mye eller lite du faktisk beveger deg. Smartklokker, pulsklokker og skrittellere har nyttige funksjoner som gir en pekepinn på hvordan det egentlig står til med din fysiske form.

– Det er mange som tror de beveger seg nok, men etter en stund med en skritteller får de realiteten midt i fleisen.

Det er særlig én unnskyldning hun ikke go

dtar; at man ikke har tid til å trene.

– 30 minutter med jevn høy puls er nok for et godt og varig resultat, forklarer hun.

Her er PT-ens syv beste tips til å få opp treningsmotivasjonen!

Bruk mobilen aktivt

Når du er i gang med treningen er det viktig å loggføre aktiviteten som fast rutine. – Bruk mobilen din aktivt mens du trener, er Siris oppfordring.

– Jeg oppfordrer alle til å ha mobilen tilgjengelig mens de trener, slik at det er enkelt å notere underveis. Det er veldig motiverende å følge med på sin egen progresjon, sier hun.

Ikke minst kan mobilen brukes til å gjøre treningen mindre kjedelig.

– Musikk er god motivasjon og det gir energi å komme i riktig stemning før trening. Og synes du det er kjedelig på mølla, så går tiden veldig fort om du samtidig ser på en god tv-serie. Det er jo veldig smart.

Les også: Musikken som booster treningen

Siris 6 beste tips for å holde på motivasjonen


  • Sett et mål! Hva vil du oppnå med treningen? Skriv det ned, og minn deg selv på dette med jevne mellomrom.
  • Planlegg treningen! Det holder med en effektiv økt på 30 minutter – det har du tid til.
  • Bli inspirert! Når du må finne motivasjonen hjemme i stua, er det lurt å hente inspirasjon utenfra. Bruk YouTube-videoer eller andre inspirasjonskilder.
  • Ingen unnskyldninger! Du har alltids tid – 30 minutter trening om dagen er nok.
  • Registrer alt du gjør! Bruk en treningsapp til å få oversikt over trening og kosthold. Det er lite som er så motiverende som å følge med på progresjonen.
  • Bruk mobilen aktivt! Lag en oppmuntrende spilleliste som gir deg energi. Se på en TV-serie mens du løper på tredemølle.

Var denne siden nyttig?