Personlig trener foran speil i treningsstudio.

6 supertips som booster motivasjonen

Januar er høysesong for trening, men hvordan holde på motivasjonen resten av året? PT-Siri mener særlig én ting er avgjørende. 

Siri Michaelsen, personlig trener ved Trento treningssenter på Eidsvoll, er forberedt på det vanlige storinnrykket – tradisjonelt den andre uken i januar.

– Motivasjonen er der de første 3–4 ukene, men så daler den gjerne litt utover. Det er da du må jobbe med deg selv, og det er lettere om du legger en god plan fra starten av, mener Siri.

Storinnrykk i januar er de vant med på treningssentre rundt om i landet. Men der vi for ti år siden ble oppfordret til å legge fra oss mobilen i garderoben, er det i dag helt motsatt. 

– Bruk mobilen din aktivt mens du trener, er Siris oppfordring.

Siri_Mobil-1-600.jpg

PT-Siri mener mobilen kan være avgjørende for å holde på motivasjonen. Bruk en treningsapp for å måle progresjonen!

Nærmere en halv million nordmenn har som nyttårsforsett å trene mer i 2019, ifølge en undersøkelse gjennomført av OMG på vegne av Telia. Halvparten av disse igjen svarer at de tror teknologi kommer til å hjelpe dem å gjennomføre nyttårsforsettet

Når det gjelder de som trener generelt, svarer 1 av 5 at de bruker en treningsapp for å komme i gang eller måle progresjonen sin i forbindelse med trening. Rundt 15 prosent bruker enten aktivitetsarmbånd, pulsklokke eller smartklokke.

Musikk gir ekstra energi

– Det er sjelden jeg ser at de som trener på tredemøllen ikke bruker mobilen sin samtidig, sier hun, og gløtter bort på de to radene med tredemøller plassert i et hjørne av senteret.

– Musikk er god motivasjon og det gir energi å komme i riktig stemning før trening. Og synes du det er kjedelig på mølla, så går tiden veldig fort om du samtidig ser på en god tv-serie. Det er jo veldig smart.

– Det er mange som tror de beveger seg nok, men etter en stund med en skritteller får de realiteten midt i fleisen.

Siri Michaelsen, personlig trener

Siri sjekker selv mobilen jevnlig. Den er et viktig arbeidsverktøy – også for hennes yrke.

LES OGSÅ: Musikken som booster treningen

– Det er slik jeg kommuniserer med kundene mine. Jeg sender dem en melding dagen før timen; minner dem på at vi skal trene og gir en liten huskeliste. Jeg sier hva vi skal fokusere på i timen og spør hvordan treningsuka har vært etter at vi så hverandre sist. Dagen derpå sender jeg gjerne melding for å høre hvordan det kjennes i kroppen, samt gir noen motiverende tilbakemeldinger.

Digital trend på topp

Bærbar treningsteknologi har de siste årene vært høyt oppe på listen når det pekes på trendene i treningsbransjen. Dette er på topp i 2019 for den årlige undersøkelsen som American College of Sports Medicines (ACSM) gjennomfører om treningstrender.

Her er PT-ens syv beste tips til å få opp treningsmotivasjonen!

Siri mener tekniske hjelpemidler gir en viktig bevisstgjøring rundt hvor mye eller lite du faktisk beveger deg. Smartklokker, pulsklokker og skrittellere har nyttige funksjoner som gir en pekepinn på hvordan det egentlig står til med din fysiske form. 

– Det er mange som tror de beveger seg nok, men etter en stund med en skritteller får de realiteten midt i fleisen.

LES OGSÅ: Tilbehøret som hjelper på motivasjonen

Når du er i gang med treningen er det viktig å loggføre aktiviteten som fast rutine.

– Jeg oppfordrer alle til å ha mobilen tilgjengelig mens de trener, slik at det er enkelt å notere underveis. Det er veldig motiverende å følge med på sin egen progresjon, sier Siri.

Planlegg tiden din

Det finnes mange ulike treningsapper; velg en som passer med dine behov og mål.

– Kalenderen er kanskje den viktigste appen din. Legg inn øktene dine der og sett av tid, på lik linje med de andre avtalene dine.

Det er særlig én unnskyldning Siri ikke godtar; at man ikke har tid til å trene.

– 30 minutter med jevn høy puls er nok for et godt og varig resultat, forklarer hun.

Siri_Treningstips-1-600.jpg

Alle har tid til å trene, mener Siri. – Alt du trenger er en halvtime med intensiv trening.

Det viktigste er å planlegge treningsøkten i forkant. Se for deg hvordan den skal være og hvilke øvelser du skal gjøre. Hold deg til planen, og gjennomfør alle repetisjoner. Ta heller av noen vekter om det blir for tungt mot slutten av settet, er Siris tips.

– Når du først møter opp til trening, så skal du være dedikert, sier hun bestemt.

Viktig med selvskryt

Siri stopper opp for å gi noen gode råd til en av sine kunder som er på vei ut av lokalet. En mann i midten av 50-årene får skryt for dagens innsats.

Tilbakemeldinger er en viktig motivasjonsdriver og en grunntanke i alt arbeidet PT-Siri gjør.

– I dag er jo en klapp på skulderen en «like». Så bruk sosiale medier og gi deg selv litt skryt, om du trenger positiv feedback fra vennene dine. Det er god boost for selvtilliten, sier hun med et smil.

Siri_Vektstang-2-600.jpg

Sett deg et mål – og visualiser målet, er rådet fra Siri. Se for deg hvordan fremtiden blir som et resultat av treningen.

Men det er én ting apper og smartklokker ikke kan gjøre for deg. Det er å sette et mål med treningen, og skrive det ned. Og det må du gjøre aller først. 

–Hvorfor trener du og hvordan når du målet? Dette er spørsmål jeg vil at kundene mine skal tenke grundig over før vi setter i gang, sier Siri Michalsen. 

Se for deg resultatet

Deretter mener hun det er avgjørende å visualisere målet. Altså: Se for deg en situasjon i framtiden, som er et resultat av treningsmålet ditt.

– La oss si at du skal løpe halvmaraton til sommeren, og det er det du trener mot. Se for deg hvordan det vil være å løpe gjennom folkefulle gater. Den stoltheten du vil kjenne på når du kommer til mål. Hva sier folk til deg? Hvordan vil det se ut rundt deg? Se for deg øyeblikket så detaljert som mulig. Dette er det du helt tydelig skal ha med deg i treningsarbeidet i forkant, forklarer hun.

– Se for deg hvordan livet ditt vil bli når du når målet ditt – det er en viktig faktor for motivasjonen.

Siris 6 beste tips for å holde på motivasjonen


  • Sett et mål! Hva vil du oppnå med treningen? Skriv det ned, og minn deg selv på dette med jevne mellomrom.
  • Visualiser målet! Se for deg et konkret øyeblikk i fremtiden, som er et resultat av treningen din.
  • Planlegg treningen! Det holder med en effektiv økt på 30 minutter – det har du tid til.
  • Bruk mobilen aktivt! Lag en oppmuntrende spilleliste som gir deg energi. Legg ut et bilde som gir deg noen «likes». Se på en TV-serie mens du løper på tredemølle.
  • Tren sammen med noen! Det gir en forpliktelse, samtidig som dere motiverer hverandre underveis i prosessen. 
  • Registrer alt du gjør! Bruk en treningsapp til å få oversikt over trening og kosthold. Det er lite som er så motiverende som å følge med på progresjonen.

Var denne siden nyttig?