Her er de beste ideene mot koronaviruset

Det var ingenting å si på innsatsviljen under det 48 timer lange korona-hackatonet. Her kan du se hvilke ideer som ble premiert. 

Verden er i krise, men det mangler ikke på vilje til å mobilisere! Telia var sponsor da Hack the Crisis Norway arrangerte et 48 timers nasjonalt hackaton. 



Målet var å finne løsninger for å bedre global helse og avhjelpe den økonomiske og sosiale krisesituasjonen som koronaviruset har satt oss i. 

– Dette har vært et helt utrolig bra samarbeid mellom det offentlige og private Norge, som vi er utrolig stolte av å ha fått til. 

Det sier Jørn Haukøy fra Code 11, som er en av initiativtagerne

700 deltagere

Med på laget var Oslo kommune, IIKT-Norge, Telia og andre partnere fra blant annet startup-miljøet, næringsliv og organisasjonsliv.

– Hack the Crisis Norway har handlet om å identifisere utfordringer og lage teknologiløsninger for å redde liv, lokalsamfunn og arbeidsplasser, sier Haukøy. 

700 deltakere over hele landet, fordelt på 336 lag, tok tak i de 220 innmeldte utfordringene. Lagene jobbet dag og natt med å forme ideer, skape, teste, utvikle og til sist pitche løsningen sin digitalt, til et dommerpanel.

Lagene ble støttet av 230 frivillige mentorer og eksperter. 

3D-printede ansiktsmasker

I kategorien Redde liv gikk førstepremien på 100.000,- kroner til "3D-printer mot Covid": Et verdensomspennende nettverk av 3D-printere som produserer ansiktsmasker og kobler disse til for eksempel sykehus som trenger beskyttelsesutstyr. 

Corona masker kopi.png

3D-printede masker. 

– For noen uker siden gikk helsemyndighetene ut og sa at de trengte mer beskyttelsesutstyr blant annet ansiktsvisir. Vi gikk i gang med å produsere det, og etter seks iterasjoner hadde vi et ferdig resultat, forteller Henrik Wille, som sammen med Egil Kvaleberg utgjør vinnerlaget i denne kategorien.

– Vi har nå levert 845 ansiktsmasker gjennom et enkelt bestillingsskjema på nett, takket være omtrent 1000 makers over hele landet. Det har vi levert gratis, og har åpnet opp for å ta imot donasjoner fra folk, som kan brukes til å kjøpe miljøvennlig plast. Premien skal dekke produksjonskostnader for å produsere flere visirer, sier Wille.

Bilde fra sykehus.jpg

Her er maskene i bruk på et sykehus. 

Andrepremien på 50.000,- kroner gikk "Omkrets", en portal som gir alle, både helsevesenet og samfunnet for øvrig, tilgang til en oversikt over utfordringer og de ressurser det er behov for til enhver tid. 

App, spill og gavekort

I kategorien Redde samfunn gikk førstepremien til ideen "Omkrets": En løsning for å hjelpe innbyggerne å unngå å handle i butikken når det er for mange der.

Andrepremien gikk til "Viral - Corona Dos Tres": Et spill og en interaktiv app for sosialisering med venner. 

I kategorien Redde bedrifter gikk førstepremien til "Project Wham", en løsning som gjør det mulig for folk å kjøpe gavekort til virtuelle gaver, på feks kaffe og mat. Mottakeren kan bruke gavekortet når koronakrisen er over og kafeer og utsalgssteder åpner igjen. 

Andrepremien her gikk til "Cabbie": En løsning som forener taxier og butikker for å levere varer hjem til folk.

Veien videre

Nå starter arbeidet med å videreutvikle løsningene. En del av premien er at vinnerne får rådgivning fra eksperter.

Flere deltakere har også meldt at de allerede har etablert dialog med aktører som deltok på andre lands hackatons for å samarbeide om videreutvikling av sine løsninger.

Hack the Crisis Norway er Norges bidrag i en global bevegelse som startet etter inspirasjon av Garage48 i Estland. Tilsvarende hackatons har vært arrangert i 37 andre land.

9.–12 april arrangeres en global hackaton for de beste løsningene.

Var denne siden nyttig?