Nordavind DNB hadde muligheten til å stikke av med seieren i alle de tre hovedgrenene i Telialigaen, men ble snytt for «the treble» av erkerivalen Apeks.

Apeks helt til topps i Telialigaen: – En klassisk drømmefinale

Nordavind DNB hadde muligheten til å stikke av med seieren i alle de tre hovedgrenene i Telialigaen, men ble snytt for «the treble» av erkerivalen Apeks. 

ULLEVAAL STADION (Telia.no): Kremen av norsk e-sport var samlet under samme tak for to dagers sluttspill på tvers av flere spillsjangre i Telialigaen. Sist ut var Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO), selve juvelen i den norske e-sport-kronen. Stjernegalleriene til lagene Apeks og Nordavind DNB var de klare forhåndsfavorittene. Det var ganske naturlig, siden begge lag er de eneste med spillere som gjør dette på fulltid, som en jobb.

På sine beste dager er disse lagene blant topp 50 i verden.

Telialigaens ekspertkommentator på CS:GO, Tommy «TommyM» Monsen

Dette er heldedikerte toppidrettsutøvere. Andre lag skal i utgangspunktet ikke ha en sjanse i havet. 

Og det var det heller ingen som hadde denne høstsesongen. 

Nordavind DNB stakk nemlig av med seieren i både Rocket League og League of Legends. I CS:GO-finalen var det duket for et mestermøte med de regjerende mestre, og erkerivaler Apeks – som hadde snytt Nordavind DNB for triumf i to finaler på rad.

For Apeks skulle det vise seg at alle gode ting er tre.  

publikum_telialigaen_2.jpgFans av CS:GO-laget Riddle følger spent med. (Foto: Sindre Stien/Telialigaen).

Treffsikkerhet og taktikk

For den uinnvidde kan CS:GO se ut som et hvilket som helst skytespill. Det er raskt, intenst og det kan ofte være vanskelig å se hele kampbildet. Mellom skuddvekslingene forklarer derfor ekspertkommentatorene Tommy «TommyM» Monsen og Leon Andor «Landor» Karlsen i et forrykende tempo reglene og situasjonen mellom de stridende lagene. 

Enkelt forklart spiller man i CS:GO enten terrorist (T) eller såkalt counter-terrorist (CT). Ts mål er å armere en bombe og beskytte den til den går av. CTs mål er å hindre T i å armere bomben, og eventuelt desarmere den innen tiden løper ut. Hver runde varer kun i et par minutter, og i noen tilfeller er de over på 15-20 sekunder. I finalen spiller man best av tre kamper, der hver kamp består av 30 runder. Etter 15 runder bytter lagene på å spille CT og T, på samme måte som sjakkspillere bytter på å starte med hvite og sorte brikker.

Før hver runde får spillerne en gitt sum penger til å kjøpe våpen og utstyr for. Kort oppsummert får den som overlever en runde beholde våpnene sine, og laget som vinner runden får mer penger til å kjøpe bedre våpen. Derfor er de fortløpende økonomiske vurderingene helt avgjørende. Skal laget kjøpe mellomgode våpen, eller spare pengene og heller tape en runde med dårlige våpen, for så å satse på å vinne runden etter når de har penger til bedre våpen? Alt kan stå og falle på lagkapteinens risikovurdering, og mye kan avgjøres i de innledende rundene. 

Tap på hjemmebane

De tre kampene spilles på forskjellige kart, eller brett, med sine egne karakteristikker. «Dust2», finalens ikoniske første kart er åpent og legger i stor grad opp til kjappe dueller som legger høyt press på spillernes individuelle ferdigheter. Her kan en spiller som virkelig har god flyt utrette store ting. Finalens andre kart, «nuke» er mer avhengig av taktiske valg, og føles mer innestengt enn åpne «Dust2».  Her gjelder det å gjøre de riktige taktiske vurderingene underveis. 

I forkant hadde lagene fått velge ett kart hver. Nordavind DNB hadde valgt «Dust2», mens Apeks valgte «Nuke». Interessant nok sto stillingen 1-1 etter finalens to første kart. Begge lag hadde tapt på den banen de selv hadde valgt.

Finalens siste kamp og tie-breaker ble spilt på «Overpass». Et stort og langt kart som er skapt for spillets dyktigste skarpskyttere, såkalte AWP-er. Dette er spillere som trives best med kostbare sniper-rifler som er dyre å kjøpe og risikable å miste, men som feller en fiende på ett enkelt skudd – om de treffer vel og merke.

Telialigaen_vinnere_Apeks.jpgApeks løfter trofeet etter å ha sikret seg seier i finalen, og 75 000 kroner i premiepenger. (Foto: Petter Elstad/Telialigaen).

Raskere enn sin egen skygge

Her viste Apeks seg rett og slett å være bedre enn Nordavind DNB. På «Dust2» og «Overpass» utpekte Apeks-spillere som Sander «Grus» Nordeide Iversen, Haakon «Radifaction» Tholo og Ole «Marcelious» Langan seg med en reaksjonsevne og treffsikkerhet som var uovertruffen. 

Treffsikkerheten til Apeks’ spillere var enorm, og de utkonkurrerte motstanderne gang på gang i de individuelle duellene som oppsto i løpet av hele spillet. Som publikummer var det tidvis nesten umulig å oppdage at en fiende stakk hodet frem, før «Radifaction» eller «Grus» hadde avfyrt de dødelige skuddene og avgjort runden. 

– Her hadde vi en klassisk drømmefinale med de to beste lagene i Norge. Og som vi har sett tidligere er det Apeks som kommer best ut av det nok en gang. Det er et eller annet med spillestilen deres som klarer å utligne Nordavind sin. Det er et eller annet Apeks gjør som er riktig og funker mot Nordavind, og som gjør at de har tatt seieren litt mot oddsen tre ganger på rad nå, forteller «Landor» etter kampen.

– Det er fullt fortjent at de går seirende ut av dette her. I dag vil jeg si at det rett og slett går på ferdigheter. Apeks er bedre i dag, legger «TommyM» til.

Det skal sies at det tette kampprogrammet kan ha påvirket Nordavind DNBs spillere. Rett før finalen hadde de vært gjennom en krevende semifinale, mens Apeks hadde hatt flere timer til å hvile på. Som erfarne turneringsspillere på toppidrettsnivå er Nordavind DNB godt vant til lange dager og mange kamper, men i et spill som Counter-Strike der alt handler om ekstrem presisjon på millisekundet, er det ikke utenkelig at det tette programmet kan ha påvirket utfallet noe. Samtidig kunne dette også ha vippet kampen i Nordavinds favør ettersom de var ferdig rigget til og varmet opp til kampstart, mens Apeks måtte skru seg på igjen.

Telia_Ole_Kristian_Langan.jpgOle Kristian Langan var en av nøkkelspillerne på Apeks i finalespillet på Ullevaal Stadion. (Foto: Sindre Stien/Telialigaen).

Mangler mentorer

Med kun to helprofesjonelle lag, er ikke Norge en stor nasjon i Counter-Strike. Vi har flinke spillere, men mange trekkes til internasjonale lag. Da går det norske miljøet glipp av mye kunnskap og erfaringer. Det er et problem at det er få eldre spillere som har vendt tilbake som trenere, lagledere og mentorer. Da får ikke de aktive spillerne får dra nytte av all den erfaringen som de eldre har opparbeidet seg, og tråkke opp de samme sporene selv.

Nordavind DNBs Ruben «RUBINO» Villarroel er selvsagt eksempelet som bekrefter regelen, som en spiller som har vendt tilbake for å hjelpe til med heve nivået på dagens spillere til et enda høyere nivå.

Selv om CS:GO-finalen var et slags høydepunkt og satte punktum for årets sluttspill i Telialigaen, var det altså flere finaler som ble spilt denne helgen. Som vi har vært inne på dominerte Nordavind DNB de andre øvelsene.

Telialigaen_Rocket_League.jpgFoto: Petter Elstad/Telialiagen.


I Rocket League slo favoritten Playwell 4-2 i semifinalen, før The Razzle Dasslers ble knust 4-1 I finale. Nordavind DNB kunne også juble i strategispillet League of Legends, der finalen ble vunnet 3-1 over Fact MSI. Likevel var det muligens et lite skår i gleden at man ikke klarte den sagnomsuste trippelen i Telialigaen, etter tapet for Apeks i CS:GO.

Telialiagen_league_of_legends.jpgFoto: Petter Elstad/Telialigaen. 


Telialigaen tar nå juleferie, men trykkes i gang igjen på nyåret. Da blir det på ny seriespill i grener som CS:GO, Rocket League, League of Legends og Hearthstone. Klarer Nordavind DNB endelig å ta skalpen på Apeks i 2020?

Var denne siden nyttig?