Telia og Gamer.no har lansert Telia Fredagskos, en serie Fortnite-turneringer på Gamer.no
Telia Fredagskos er en serie Fortnite-turneringer på Gamer.no

Glem taco og gullrekka – nå er det Fortnite som er fredagskos!

Du trenger ikke være profesjonell spiller for å ha det moro med konkurranser i superpopulære Fortnite og Telia Fredagskos.

Det er ikke lenge siden vi fikk en verdensmester i Fortnite. I fjor sommer gikk Emil «Nyhrox» Bergquist Pedersen (da 16 år) til topps under VM i New York City, og kunne dele førstepremiepotten på 26 millioner kroner med sin duo-partner.

Slike pengesummer er ren fantasi for de aller fleste Fortnite-spillere, men nå er det også slik at de aller fleste spiller Fortnite for å underholde seg selv og konkurrere med andre – ikke for å bli rike.

Fredagskos til folket

Det har Telia og Gamer.no tatt konsekvensen av, ved å lansere Telia Fredagskos. Dette er en serie Fortnite-turneringer på Gamer.no, som er et lavterskeltilbud for norske spillere. Navnet antyder også at dette først og fremst skal være gøy, selv om det tross alt er en konkurranse med premie til vinneren.

– Spillerne melder seg på i par og får poeng basert på hvor lenge de overlever og antall fiender de eliminerer. Laget med flest poeng etter fire kamper en fredagskveld går av med seieren. Ingen kills, ingen Fredagskos, humrer arrangør hos Gamer.no, Tor-Steinar Nastad Tangedal.

Tor Steinar Nastad Tangedal, leder for Telialigaen

Tor-Steinar Nastad Tangedal er grunnlegger av Gamer.no og leder for Telialigaen. Han har stor tro på konseptet Telia Fredagskos.

– Det er en fin miks av spillere som deltar, ifølge Nastad Tangedal, med alt fra erfarne spillere til de som aldri har deltatt i organiserte konkurranser tidligere. Det er også mange unge spillere som deltar, både for å ha det gøy og kjenne litt på hvordan det er å spille kamper som har en betydning. 

Dessuten kommer det hele tiden nye sjanser, i motsetning til ligaspill (f.eks. Telialigaen) som går over flere måneder.

– Telialigaen er delt opp i divisjoner med opprykk og nedrykk. Fredagskos drives som en cup der alle har den samme sjansen til å stikke av med seieren hver fredag. En sesong med Fredagskos består av et visst antall individuelle turneringer, og for å markere sesongavslutningen har vi et sluttspill der de beste lagene inviteres til å kjempe om enda større premier, forteller Nastad Tangedal.

Illustrasjon av Fortnite-figurer

Fortnite er Norges klart mest populære onlinespill og engasjerer svært mange unge spillere.

Fredagskos er morsom konkurranse

Fortnite-spiller William Halvorsen Andersen (17) er en ivrig deltager i Telia Fredagskos, og han får svært mye ut av det unike konkurranseformatet.

– Jeg spiller Telia Fredagskos fordi jeg ønsker å bli en konkurransespiller. Jeg synes det er morsomt å spille mot andre og få konkurransefølelsen, sier Halvorsen Andersen.

Han trekker også frem at det er positivt at konkurransene har høy frekvens, mange deltagere, bare norske spillere, og at man dermed blir en del av det norske konkurransemiljøet i Fortnite.

Illustrasjon av Fortinte-figur

Telia Fredagskos vokser seg stadig større, og terskelen for å være med er lavere enn mange andre onlineturneringer.

Lederen av Telialigaen er ikke i tvil om at konkurranseformatet er rekrutterende og gir flere smaken på konkurranseaspektet ved gamingen.

– Absolutt! Fredagskos skal være et lavterskeltilbud til alle som er nysgjerrige på den kompetitive delen av gaming. Mange av dem som deltar her har ingen tidligere erfaring med e-sport, og vi håper dette gir mersmak.

Stadig økende interesse

Selv om premiene ikke er de aller største, mener Halvorsen Andersen at de motiverer til at spillerne utvikler seg.

–Hvis man spiller en turnering som har en premie får man lyst til å delta. Hvis man spiller bra øker motivasjonen til å spille konkurranser. Hvis det ikke går så bra får man lyst til å trene mer, for eksempel gjennom treningskamper, sier 17-åringen.

Og interessen for Telia Fredagskos øker stadig, det er det ingen tvil om.

Illustrasjon av figurer fra Fortnite

Fortnite har blitt mer enn et spill, det er også blitt et stort fenomen innen  populærkulturen.

 – Antall påmeldte har nesten doblet seg på et år, og det er nå over 400 som spillere hver fredag. Spillet har etterhvert fått bedre verktøy for oss som arrangør, og vi har utviklet funksjoner på Gamer.no som gjør det enklere å delta og følge med på resultater. En målsetting fremover blir å strømlinjeforme opplevelsen for deltakerne og se det vokse videre. Vi er i dialog med Telia om mulighetene for å finne på artige sprell fremover, avslutter arrangør Nastad Tangedal.

PS. Lyst til å prøve deg selv? Gamer.no er full av mindre turneringer med lave skuldre og enkel deltagelse hver uke – noen i regi av Gamer.no, mens andre er satt opp av ildsjeler i de ulike spillmiljøene.

Telia Fredagskos med Fortnite


Turneringsdatoer

  • 31. januar, episode 1
  • 7. februar, episode 2
  • 14. februar, episode 3
  • Pause i vinterferien
  • 6. mars, episode 4
  • 13. mars, episode 5
  • 20. mars, episode 6
  • 27. mars, sluttspill 

 

 

 

 

 

Var denne siden nyttig?