Fri roaming for bedriftskunder

Vi synes du skal bruke mobilen som hjemme; surfe og streame i hele EU/EØS uten noen ekstra kostnader.

Ung kvinne på ferie med mobiltelefonen. Solfylt bybilde i bakgrunnen.

Bruk jobbmobilen som hjemme i EU/EØS. Foto: NTB Scanpix.

Visste du at mobiloperatører ikke lenger kan ta mer betalt for mobilbruken i EØS-land? Det betyr at kostnadene på all tale, SMS og data i EU/EØS beregnes som om du skulle være hjemme. Ordningen fikk navnet Roam Like Home (RLH).

Noen øker prisene

Mange mobiloperatører svarte med å øke abonnementsprisene etter reguleringen, men vi har valgt å la prisene bli stående.

– Vi fikk et år med testing i privatmarkedet før dette tilbudet ble tilgjengelig for alle bedriftsabonnenter. Men i motsetning til andre, øker vi ingen priser på surfing og streaming i utlandet. Du betaler derfor det samme som hjemme i Norge.

Når vi holder på prisene for Roam Like Home, så sparer bedriftene store summer, og de ansatte blir spart for sin uro om overforbruk.

En ting mindre å tenke på for ansatte

Når vi er på ferie går mobilen fra å være viktig til å bli veldig viktig. Da har du virkelig en grunn til å være påkoblet og bruke data.

I utlandet fungerer mobilen som oversetter, kart og stedfinner av hotell og restauranter, vi bruker den for å få andres vurdering av hvilket sted vi skal spise på, og vi snapper, poster på Facebook, ringer og sender SMS. Vi gir kanskje også mobilen til barna som kan se film eller spille.

Etter lange dager på stranda, eller i fornøyelsesparken er det godt å kunne slappe av med mobilen for noen og enhver. Til syvende og sist ønsker mange av oss å holde oss oppdatert med hva som skjer på jobb. Vi leser nyheter, sjekker mailen og må kanskje laste ned større vedlegg for å holde oss oppdaterte.

Mange med jobbmobil er litt nølende til å bruke jobbmobilen i ferien. Er det greit å bruke den privat? Synes ledelsen det er greit at vi bruker data i utlandet?

Her er en oppfordring til bedriftslederne der ute:

– Bedrifter med Telia-abonnement burde sende en mail til de ansatte og si: «Husk at dere kan bruke mobilen i EU/EØS som om dere var hjemme. Vårt Telia-abonnement gjør at ingen ekstra kostnader tilkommer selskapet vårt. Nyt ferien :)»

Gjør en analyse før ferien

For å velge riktig abonnement før ferien bør mobilansvarlig ta ut en rapport i Min Bedrift for å få oversikt over dataforbruket til de ansatte.

Det kan være lurt å justere opp ansatte som nærmer seg taket på datapakken de allerede har, eller ofte kjøper ekstra datapakker. Abonnementet kan du så justere ned i etterkant av ferien, hvor det vil bli en mer normal bruk av data.

Skulle du ikke ha tid til å justere de ansattes abonnementer så blir de ekstra datapakkene også stående på samme pris som før, i EU/EØS-området. For arbeidsgiver betyr dette færre overraskelser og dyre fakturaer.

Vi har også tjenesten Kostnadsdeling som gjør at privat forbruk skilles ut på fakturaen. I Min Bedrift kan du enkelt og greit sette opp profiler som definerer hva bedriften skal dekke, og hva som skal dekkes av den ansatte.

Dette gir dine ansatte friheten til å bruke mobilen akkurat slik de ønsker, uten å tenke på at forbruket havner på arbeidsgivers regning. Samtidig kan du som bedriftsleder berolige deg med at virksomheten kun betaler for det som er avtalt.