Få full mobiloversikt i Min Bedrift

Hvor mange private innkjøp gjør de ansatte på mobilen? Hvor gamle er mobilene i bedriften? Hvilke abonnementer har vi? Logg inn i Min Bedrift så får du full oversikt.

I et selskap med flere ansatte kan det være vanskelig å holde oversikt på mobildata, mobilutstyr, private mobilinnkjøp og hver enkelt ansattes behov. Noen ansatte er ofte på forretningsreiser og har behov for ekstra databruk i utlandet, andre drar ofte på kundebesøk og betaler parkering via mobilen.

Kollegaer i kontorlandskap.

Foto: Scanpix.

I Min Bedrift kan du administrere alle bedriftens abonnement 24/7, for å imøtekomme både ansattes og mobilansvarliges behov for kontroll og oversikt. Derfor har vi utviklet Min Bedrift i samråd med flere bedriftskunder.

Døgnåpen kundeservice

Min Bedrift er en selvbetjeningsløsning for alle Telias bedriftskunder. Her får du full oversikt og mulighet til å tilpasse abonnement og tjenester.

Som leder kan du se forbruket og kostnadene på mobilbruk helt ned til hver enkelt ansatt. Du kan bestille SIM-kort, legge til nye abonnenter og tilleggstjenester om du har behov for det. Som administrator kan du i tillegg delegere ansvar ut i avdelingene slik at du slipper å holde styr på alle ledd i hele bedriften.

Mellomledere med eget personalansvar kan for eksempel få tilgang slik at de kan se over fakturaen til sine ansatte. Lønn- og regnskapsavdelingen kan på sin side få samlefakturaene og rapportene til hele bedriftens mobilbruk.

Systemarkitekt i Telia, Viggo Navarsete. Foto: Privat.
Systemarkitekt i Telia, Viggo Navarsete. Foto: Privat.

– Min Bedrift er på mange måter en førstelinjeservice. I stedet for å ringe inn eller sende en e-post har du selv rask tilgang på alle de mest etterspurte tjenestene. Min Bedrift er tilgjengelig døgnet rundt, og så lenge du har internett har du tilgang. Tjenesten er også selvsagt helt gratis, forteller Viggo Navarsete, systemarkitekt i Telia.

Få kontroll på kostnadene og mobilbruken

Desto mer du blir kjent med Min Bedrift desto mer lønnsomt kan det være. Om du ser at bedriften betaler for ekstra datapakker, kan du enkelt oppgradere til et abonnement med mer data. Det samme gjelder om du ser at en ansatt bruker langt mindre data enn det abonnementet tilsier. Da reduserer du datapakken. På den måten får du som administrerer siden muligheten til å justere bedriftens mobilkostnader.

Med Kostnadsdeling får ansatte frihet til å bruke mobilen som de vil.

Viggo Navarsete, Systemarkitekt i Telia

– Jeg tror Min Bedrift vil redusere kostnadene til de kundene som velger å bruke den aktivt. Den detaljerte og grafiske oversikten over ansattes mobilbruk åpner rom for å tilpasse abonnement til det faktiske behovet og dermed spare penger, sier Navarsete.

Få full oversikt over mobilbruken i din bedrift, helt gratis. Få tilgang til Min Bedrift her.

Private kjøp på egen faktura

I følge en fersk undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Telia sier hver tredje nordmann med jobbmobil at de begrenser sine private innkjøp med mobilen. Det er forståelig. De færreste ønsker å ha sjefen på besøk fordi de har brukt mobilen til private innkjøp.

Likevel så vil nær halvparten av de spurte mellom 18 og 54 år brukt mobilen mer om de ikke hadde følt det var problematisk overfor arbeidsgiver. Nå kan du gi de ansatte fri bruk av mobilen gjennom tjenesten Kostnadsdeling som du finner i Min Bedrift.

Kostnadsdeling skiller mellom jobb- og privatbruk på fakturaen, helt automatisk. Du kan sette opp profiler som definerer hva bedriften skal dekke, og hva som skal dekkes av den ansatte. Tjenesten gir de ansatte full oversikt over sitt eget forbruk og hvilken del av dette som skal dekkes av bedriften.

– Med Kostnadsdeling får ansatte frihet til å bruke mobilen som de vil. Private innkjøp på jobbmobil har lenge skapt hodebry for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Nå får man altså muligheten til å betale for blant annet parkering, billetter, stemmegivning på TV selv. Ansatte i bedriften vil hver måned få tilsendt en oversikt på e-post eller SMS over sitt eget forbruk og hvilken del av dette som dekkes av bedriften, sier Navarsete.

Med utstyrsoversikten holder du orden på bedriftens eiendeler, og får en bedre utnyttelse av inventaret. Du slipper tidkrevende excel-ark med lånetelefoner, når ansatte fikk mobil sist og så videre. Du får med ett enkelt klikk vite alt du trenger å vite.

Et partnerprodukt

Tjenesten Min Bedrift er utviklet i partnerskap med eksisterende kunder som så et behov for å kunne administrere sine egne abonnenter på en enkel og oversiktlig måte. – Det er viktig for oss å tilby tjenester som kundene våre liker og ikke minst ønsker å benytte seg av. Derfor utviklet vi Min Bedrift i samråd med flere bedriftskunder. Både store og små. De kom med innspill og forslag til justeringer underveis. Totalt tok det 11 måneder å ferdigstille tjenesten. Vi er veldig stolte over hvor intuitiv og oversiktlig den er blitt, avslutter Viggo Navarsete.

Fra venstre: IT-sjef i Norconsult, Geir Hellum, Key Account Manager i Telia, Tom Tønnessen og salgssjef i Telia Bedrift Ryen, Tore Kvernmo. Foto: Telia.

For enkel bruk og behovsrettet løsning har Telia store aktører som Norconsult, Securitas og Canon som gode sparringspartnere. Fra venstre: IT-sjef i Norconsult, Geir Hellum, Key Account Manager i Telia, Tom Tønnessen og salgssjef i Telia Bedrift Ryen, Tore Kvernmo. Foto: Telia.