– Oi! Hva skjedde nå?

9 av 10 unge hjelper familien med teknologi i julen. Vi ble med da Mikael skulle hjelpe svigerfar Magne med å sette opp den nye telefonen.

Julen er høytid for ny teknologi, og med det kommer det også en del spørsmål – som ofte havner hos de yngre i familien. Sånn er det også i familien til Mikael Harstad Groven, og i dag er det svigerfar som har fått en ny telefon som skal settes opp og klargjøres for bruk.

– Det skjer ganske ofte at jeg kommer på besøk for å hjelpe til med ting – enten det er telefoner, TV-er eller printere, sier Mikael.

Mest hjelp til mobil

Han er ikke alene. I en fersk undersøkelse gjennomført av OMG på vegne av Telia, svarer hele ni av ti mellom 20 og 29 år at de ofte eller av og til må hjelpe andre med teknologi i julen.

– Flere enn 1 av 3 oppgir at det er besteforeldre man hjelper med teknologi i julen. Da har man kanskje bedre tid til å hjelpe – samtidig som besteforeldre kanskje er flinkere til å spørre om hjelp, sier Allan Andreassen i OMG.

Dette trenger de eldre gjerne hjelp til med mobiltelefonen


  • Oppsett av telefonen
  • Overføring av data fra ny telefon
  • Koble til wifi
  • Sette opp epost-kontoer
  • Laste ned og logge inn i apper
  • Snarveier

Endre innstillinger:

  • Skru av/ endre varslinger
  • Lyder
  • Skjerm og lysstyrke
  • Oppdateringer
  • Touch id/ kode/ ansiktsgjenkjenning

Og det er mobiltelefoner som er øverst på hjelpelisten. Hele 73 prosent av de som hjelper til med teknologi oppgir at de hjelper til med oppsett, innstillinger, apper og annet på telefonen. På plassene etter følger trådløst internett, PC-er og TV.

Mann ser på eldre mann med mobiltelefon og smiler.

Magne får, i likhet med mange andre nordmenn, hjelp av svigersønnen Mikael med å sette opp den nye telefonen. Foto: Peter Olav Hjertholm

Apper på plass

I Asker har Mikael og Magne pakket ut telefonen og funnet frem det nye SIM-kortet. Etter å ha valgt språk må de ta stilling til noen valg i oppsettet av telefonen.

– Men det går jo ganske fort, sier Magne når de har kommet godt i gang med oppsettet av den nye Samsung-telefonen.

Selv om han av og til ber svigersønnen om hjelp, setter Magne pris på ny teknologi. Det er bare starten som av og til kan være litt trøblete for pensjonisten.

– Jeg er glad i ny teknologi når jeg først har lært meg det. Jeg trenger bare litt hjelp til å komme i gang.

Magne Andreassen

Vise mulighetene

Mikael mener teknologien er blitt ganske enkel i bruk, men at det ofte handler om å vise hvilke muligheter som ligger i den.

– Utviklingen går fort, og da er det naturlig at de som ikke følger like godt med som de unge trenger litt hjelp til å komme i gang. Men jeg ser jo at de liker å bruke mulighetene når de har fått litt starthjelp.

Han er jevnlig innom både svigerfar og andre familiemedlemmer for å hjelpe med teknologi, men ser ikke på det som noen byrde.

– Det er jo bare hyggelig å hjelpe familie og bekjente med dette. Det å se hvor glade mange blir når de lærer seg en ny funksjon er alltid morsomt, sier Mikael

Etter at Mikael har fått satt opp telefonen med kode, WiFi og Facebook, er det på tide å gi svigerfar en kjapp innføring i Snapchat.

– Også kan du bruke masse morsomme filtre, sier Mikael mens han viser frem de velkjente katteørene. Magne humrer godt, men det er usikkert om akkurat det blir hans favorittfilter i tiden som kommer.

Mobiltelefon med Snapchat-bilde av to menn og snapfilter

Det gjelder ofte å vise frem hvilke muligheter som ligger i den nye teknologien – som filtrene man kan bruke på Snapchat. Foto: Peter Olav Hjertholm

Ny mobil til jul

I undersøkelsen fra OMG kommer det frem at det er flest unge som ønsker seg ny mobiltelefon til jul. Likevel er det 17 prosent av de mellom 60 og 69 år som gjerne skulle funnet en hard pakke med 4G-muligheter under treet. Blant de over 70 år ønsker 15 prosent seg ny mobiltelefon.

Magne er strålende fornøyd med sin nye telefon, men det er nok ikke siste gang Mikael er på besøk for å hjelpe til med teknologien.

– Det er en ny printer på vei, så da må jeg få satt opp den også, sier Mikael med et smil.

Omtrent samtidig er det en tydelig overrasket Magne som ikke er helt kjent med knappene på den nye Samsung-telefonen.

– Oi, hva skjedde nå?

– Nå gikk tastelåsen på, sier Mikael og ler, mens han hjelper svigerfaren tilbake til start.

Der tilbyr vi tjenesten «Kom i gang» som får deg opp og stå med den nye telefonen i løpet av kort tid. Vi overfører alt av både bilder, kontakter, apper og annen informasjon fra den gamle telefonen til den nye for bare 199 kroner.