Mann på hjemmekontor jobber over mobilnettet med fri data

Enkelt og effektivt med hjemmekontor over mobilnettet

— Å gi ansatte Telia Ubegrenset var en enkel og god løsning, sier driftssjefen i Holte. Med de aller fleste på hjemmekontor, ble mobilnettet redningen. 

— Vi bruker mobilnettet for alt det er verdt, sier driftssjefen i Holte, Terje Førsund.

Fra hjemmekontoret sørger han for at alle de tekniske løsningene fungerer for de 140 ansatte. Holte leverer software til byggebransjen, og digitale møter og kundestøtte ved hjelp av fjernstyring var ikke fremmed for dem. Det som derimot var nytt, var at arbeidet ble flyttet vekk fra det stabile og sikre nettet på kontoret. 

For med de ansatte plassert ut på hjemmekontor, hyttekontor og hvor enn du er-kontor, var det varierende kvalitet på WiFi. Viktigheten av et stabilt og sterkt mobilnett, for ikke å snakke om nok data, ble over natta veldig tydelig.

— De ulike ansatte har veldig forskjellig nett hjemme, eller ikke nett i det hele tatt, forteller Førsund.

— Noen er midt i en flyttefase, og er uten bredbånd i noen uker eller måneder. Andre leier bolig og har ikke muligheten til å påvirke nettet der de bor. Og andre igjen flytter hjemmekontoret videre til hytta. Da er en god 4G-linje, eller 5G, veldig verdifullt.

Da Telia lanserte Telia Ubegrenset for jobbmobilen, et bedriftsabonnement med ubegrenset data, var Holte dermed raske med å bytte avtale for de ansatte som brukte mest data.

— Det var veldig greit å kunne sette de som hadde behov på Telia Ubegrenset, det var en enkel løsning for å kunne jobbe som normalt der de er. Og det har fungert veldig greit å jobbe over mobilnettet, med Teams-møter og lignende.

Med Telia Ubegrenset kan de ansatte bruke mobilen akkurat som de vil, både privat og i jobbsammenheng, helt uten at det påvirker fakturaen. 

Terje Førsund er driftssjef i Holte og sitter på hjemmekontor

PÅ HJEMMEKONTOR: Også Førsund sitter mest på hjemmekontor, og ser at mobilnettet ofte er en god løsning.

Stor etterspørsel

Kundeansvarlig for B2B i Telia, Bernt Bergh, har fått flere henvendelser om behov for økt data det siste året. Som svar ble Telia Ubegrenset lansert denne høsten, og det nye bedriftsabonnementet har raskt blitt tatt godt imot.

— Jeg har definitivt sett etterspørselen etter et bedriftsabonnement med ubegrenset data! I tillegg er det mange bedrifter, som ønsker minimal administrasjon for IT og økonomi i forbindelse med abonnementene.

Med Telia Ubegrenset er det ikke lenger nødvendig å skille mellom privat og jobbrelatert bruk av mobilen. På den måten kan de ansatte både jobbe og strømme tv-serier, helt uten å tenke på data og kostnader som løper. 

Han trekker frem konsulenter, advokater og finansbransjen som storforbrukere av data, men viser også til at dette er økende for alle bransjer.

Bernt Bergh er kundeansvarlig for B2B i Telia
SVAR PÅ ETTERSPØRSEL: Kundeansvarlig Bernt Bergh i Telia har sett et økende behov for bedriftsabonnement med ubegrenset data.

Bergh rådet Holte til å sette deler av bedriften på Telia Ubegrenset, mens resten beholdt Telia Dobbel.

— Vi tok en gjennomgang av deres portefølje og forbruk, og fant fort ut at enkelte av brukerne ville være tjent med Telia Ubegrenset.

Muligheten for å kombinere ulike abonnement for ansatte i samme bedrift er også en nyhet denne høsten, og gir bedriftene en helt ny fleksibilitet.

— Det er en ubetinget fordel for kundene, mener Bergh.

Fleksibilitet til å velge det som passer

Hos Holte er de godt fornøyd med å kunne sette sammen en mobilavtale som passer de ulike ansattes behov.

— Vi bruker Min Bedrift-portalen til Telia, der vi kan variere abonnementspakkene fortløpende, sier driftssjefen.

Han setter stor pris på fleksibiliteten i løsningen. 

— Vi har litt ulike type jobber her i Holte, og de ulike gruppene har forskjellig behov, forklarer Førsund.

— Vi har fagkonsulenter som hjelper til med byggesøknader og lignende, som stort sett sitter i telefonen hele dagen lang. De fjernstyrer gjerne pcene til kundene for å hjelpe dem, eller har skjermdeling over Teams. Det fungerer fint over mobilnettet, for de som bruker den løsningen.

Andre grupper har tradisjonelt hatt mindre behov for data, men Førsund ser nå at skillene gradvis viskes ut.

— Selgerne er ikke så mye på farta lenger, men sitter med digitale møter og demonstrasjoner av programvare. Vi har også utviklere som sitter hjemme og programmerer mot skyløsninger, og har prosjekt- og produktmøter over Teams. Så behovet for data gjelder nå egentlig globalt for hele gjengen! forteller Førsund.

Holte er mindre ute på byggeplassene enn før

MINDRE UTE: Kundemøter på byggeplassene har blitt færre, men Holte har god erfaring med digitale møter.

Høy effektivitet på hjemmekontor

I Holte har de hatt god erfaring med bruk av hjemmekontor, og Førsund tror de fleksible måtene å jobbe på har kommet for å bli.

— Nå er det nok mange som er sultne på sosial hygge på kontoret, men det blir nok mer utstrakt bruk av hjemmekontor og mindre reising også i tiden fremover, tror Førsund.

Holte har levert gode tall gjennom hele 2020 og effektiviteten har ikke blitt berørt av den nye arbeidshverdagen. Tvert imot.

— De få gangene det har vært trøbbel med nettet på kontoret før, så har det vært helt krise. Da har alle gått og tatt seg en kaffe, og ikke fått gjort noe som helst. Nå kobler vi bare opp via mobilen, og får jobbet videre som normalt likevel.

Var denne siden nyttig?