Jobbmobilen hindrer ansatte i å bruke mobilen fritt

9 av 10 nordmenn med jobbmobil at arbeidsgiver skal fordele jobb- og privatkjøp på mobilen. Les om løsningen, Kostnadsdeling, som fikser dette automatisk.

I en fersk undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Telia viser det seg at hver tredje nordmann med jobbmobil begrenser private innkjøp med mobilen. De er redde for hva sjefen vil si om de bruker mobilen i alt fra TV-avstemninger til parkeringer.

Hele 9 av 10 ansatte ønsker derfor få fordelt fakturaen slik at de kan betale for sine egne private innkjøp. Som en løsning på dette har vi lansert Kostnadsdeling, som gjør det enkelt for deg og dine ansatte å skille mellom jobb- og privatbruk på fakturaen.

Kvinne i kontorlandskap bruker mobil.

Foto: Scanpix.

Ønsker å bruke mobilen mer

Nesten halvparten av de med jobbmobil i Norge mellom 18 og 54 år ønsker å bruke mobilen mer til privat surfing og private innkjøp. Mobilen brukes i dag til småinnkjøp som parkering, veldedige formål, avgi stemme på TV, kollektivbilletter og innholdstjenester, viser undersøkelsen. Men mobilkjøpene kan også omfatte kapitalvarer, og brer om seg. En innføring av Kostnadsdeling vil derfor bli oppfattet positivt. Det vil gjøre det lettere for dine ansatte å bruke mobilen da de får eget trekk.

– Jeg har inntrykk av at dette er noe markedet har ventet på lenge, sier Viggo Navarsete, systemarkitekt i Telia. Nå slipper de ansatte å uroe seg for bruk av mobilen. I tillegg så er det mange som tidligere har gått med to mobiler som nå kan klare seg med én siden fakturaen kan deles med arbeidsgiver.

Uten kostnadsdeling kan det bli dyrt

Regnestykket forteller at det kan bli en kostbar affære for bedriften din å betale småinnkjøpene dine ansatte gjør privat. 50 kroner i måneden pr ansatt i en virksomhet på 200 personer blir totalt kr 120 000,- i året. Det er penger som kan komme godt med til andre tiltak man vil gjøre i bedriften.

– For en slik sum kan man spare så man kan reise på jobbtur, få en fruktkurv i uken, arrangere et fagseminar eller ha halve julebordet inndekket. Men det beste er at det er ønsket av de ansatte, sier Navarsete.

Grafikk som viser hva nordmenn bruker mobilen mest til av varer og tjenester.

Dette bruker norske arbeidstakere jobbmobilen til privat. Foto: Telia.

Bra for deg og bra for dine ansatte

Som bedriftsleder er man hele tiden på utkikk etter områder å spare ressurser. Løsningen sparer deg ikke bare for en betydelig sum i året, men er noe de ansatte ønsker.

Kostnadsdeling er utviklet slik at du som bedriftsleder har full oversikt over forbruket, hva som skal hvor i regnskapet og hva som skal innrapporteres til skattemyndighetene. Systemet snakker med de fleste regnskapssystemer og gir dine ansatte en enkel mobilhverdag.

Ansatte i bedriften vil hver måned (eller hvert kvartal ved kvartalsvis faktura) få tilsendt en oversikt på e-post eller SMS over sitt eget forbruk og hvilken del av dette som dekkes av bedriften. I portalen Min Side og i appen Mitt Telia kan også alle dine ansatte se detaljer for bruk i perioden.

Utviklet av kundene

For enkel bruk og behovsrettet løsning har Telia store aktører som Norconsult, Securitas og Canon som gode sparringspartnere.

– Kostnadsdelingsprosjektet har vi hatt et veldig godt samarbeid på. Vi har gitt innspill til Telia, og sett denne løsningen bli utviklet i tråd med de ønsker vi hadde. Det er egentlig en vinn-vinn-vinn-situasjon. Både arbeidstaker, arbeidsgiver og Telia som leverandør fikk et godt utbytte av samarbeidet, forteller IT-sjef i Norconsult, Geir Hellum.

Fra venstre: IT-sjef i Norconsult, Geir Hellum, Key Account Manager i Telia, Tom Tønnessen og salgssjef i Telia Bedrift Ryen, Tore Kvernmo. Foto: Telia.

Fra venstre: IT-sjef i Norconsult, Geir Hellum, Key Account Manager i Telia, Tom Tønnessen og salgssjef i Telia Bedrift Ryen, Tore Kvernmo. Foto: Telia.