Les hvordan Telia hjalp gründer til suksess

Vurderer du å starte opp for deg selv? Eller er du kanskje allerede i gang? Å innlede samarbeid med de store tek-gigantene kan virke skummelt, men slik trenger det ikke være.

Terje Tobiassen, gründer i ContinYou.

Terje Tobiassen er en av flere hjerner bak ContinYou og det helt unike produktet Contact. Et samarbeid med Telia ble helt vesentlig for å muliggjøre den revolusjonerende helseklokken. Foto: Telia. 

Terje Tobiassen har selv startet sin egen tek-bedrift. Det var tøft i starten, noe han har kjent på. For hvordan skal han som ikke er ingeniør kunne utvikle verdens mest avanserte helseklokke?

For å realisere drømmen ble han helt avhengig av å få til ulike former for samarbeid. Han involverte alt fra sønn, til ingeniørvenner til økonomivenner for å få tankene ut i livet.

Det som skulle vise seg å bli helt sentralt var et samarbeid med Telia. Mange frykter nok at forretningsideen skal forsvinne og bli tatt over av en slik industriaktør som Telia, men Terje opplevde det annerledes og har flere råd til sine medgründere.

– Skal du bli gründer i dag er du nødt til å kunne stole på andre, og ikke være redd for å nå ut til organisasjoner som besitter kompetanse dere alle kan dra nytte av. Råd om teknologi, verifisering, dekning og SIM-kort fra Telia har vært helt sentralt i å realisere helseklokken Contact, sier Terje Tobiassen, gründer i ContinYou. 

Hvordan man lykkes som gründer, og hvordan man inngår de beste partnerskapene er det dessverre ingen fasit på, men her følger tre litt annerledes tips fra Terje Tobiassen og Tine Reuterdahl, Product Lead for IoT i Telia: 

  • 1

    Inngå samarbeid

    Du bør definitivt sjekke ut mulighetene for samarbeid med andre aktører, noe som kan spare deg for penger i tillegg til å heve kvaliteten på produktet eller tjenesten. I tillegg har man ofte ulike styrker, og sammen kan man utfylle hverandre på en god måte.

    Tine Reuterdahl, Product Lead for IoT i Telia Norge.
    Tine Reuterdahl, Product Lead for IoT i Telia Norge.

    Telia er en stor pågangsdriver for samarbeid, og vet at de fantastiske tingene mobilteknologi kan gjøre ikke ville vært mulig uten nettopp dette. Telia lanserte derfor i fjor en arena for IoT-samarbeid og håper med det å finne nye teknologiske løsninger sammen med andre. Her følger noen tips fra Tine Reuterdahl, Product Lead for IoT i Telia Norge, om du vurderer å ta kontakt med Telia:

    – Ikke vær redd for å ta kontakt med store bedrifter. Det er ofte styrke og trygghet å hente i et samarbeid med en veletablert aktør som har interesse av at ditt produkt skal nå ut til markedet.

    – Samarbeid er å skape noe sammen, så ikke vær redd for å dele ideene dine. Telia vil på sin side aldri ta ideer fra dem som henvender seg, men ønsker å tilrettelegge med verktøy og infrastruktur som gjør at andre kommer fortere til markedet med sine verdiforslag.

    – Om du henvender deg til Telia vil vi gjerne høre om hvordan du har sikret deg at ideen din svarer på et reelt behov i markedet, og hva du trenger hjelp til for å få den rette løsningen på plass.

    Derfor valgte Telia et samarbeid med ContinYou. Video: Telia

     

    Derfor valgte Telia et samarbeid med ContinYou. Video: Telia.

  • 2

    Bruk venner og familie

    Selv om Innovasjon Norge og andre organisasjoner gir støtte til oppstartsbedrifter er det en kjent sak at gründerdrømmen også er en økonomisk utfordring.

    Da jeg bestemte meg for å satse på ContinYou var jeg hjemme hos en av mine beste venner, og sammen bestemte vi oss for å satse på dette.

    Terje Tobiassen, gründer i ContinYou

     

    I tillegg til at samarbeid med andre organisasjoner var helt sentralt for å muliggjøre helseklokken Contact, har gründer Tobiassen hele veien sett etter ressurser rundt seg. Både hans eldste sønn og andre nære venner har vært helt sentrale i utvikling av idé og produkt.  

    - Helt fra planleggingsfasen har jeg forsøkt å lytte til de rundt meg, og flere har blitt med på fulltid. Da jeg bestemte meg for å satse på ContinYou var jeg hjemme hos en av mine beste venner, og sammen bestemte vi oss for å satse på dette. I tillegg drev min sønn med programmering og automatisering. Jeg fikk også bistand fra en annen venn som håndterte økonomien, sier Tobiassen.

  • 3

    Tenk innenfor boksen

    Når du har idéen på plass er det på tide å sette rammeverket. Selv om det å tenke utenfor boksen er en positiv egenskap, er det likevel visse begrensninger man er nødt til å ta stilling til.

    En god idé har liten verdi dersom den ikke kan settes i live. Dette var en utfordring for Tobiassen og ContinYou som har utviklet verdens mest avanserte helseklokke. Han råder andre gründere til å ha en realistisk tilnærming til hva de ønsker å oppnå:

    – Uten at man skal tenke unødvendig mye på begrensinger, er det viktig å hele tiden ha i bakhodet at man på et tidspunkt må se en «return of investment». Kostnader er derfor en vesentlig faktor. Vi jobbet i tillegg tett med ingeniører fra blant annet oljebransjen tidlig i prosessen for å se hva slags teknologi som allerede eksisterte og hva som var lønnsomt, forklarer Tobiassen.

Ønskes velkommen av Telia

For mange kan nok det første møtet med investorer og potensielle samarbeidspartnere virke skremmende og uvant. Det er nok ikke sikkert at nervene forsvinner helt når du kontakter for eksempel Telia, men du kan i hvert fall vente deg et hyggelig møte med noen som er minst like engasjerte i teknologi som du selv er.   

– Vi var selv litt usikre før vi valgte å legge ut om idéene våre for Telia, men skjønte fort at her var det lite å bekymre seg for. Vi delte begge en felles ambisjon og lidenskap for de fantastiske tingene mobilteknologi kan føre til, avslutter Tobiassen. 

Sitter du inne med en god idé du ønsker å drøfte med Telia? Ta kontakt, da vel!

Om ContinYou:


ContinYou er et ungt og innovativt selskap som utvikler omsorgsteknologi. Selskapet ble startet av daglig leder Terje Tobiassen (52), produktsjef Glenn Arild Haugland (50), og teknisk sjef Terje Otto Tobiassen (31). Selskapet er stasjonert i Sandnes.

ContinYou sitt første produkt er klokken Contact, som er verdens første helseklokke som kan forutse kritiske hendelser som sykdom og fall gjennom å kombinere helsedata om brukerne av produktet.

Om helseklokken Contact:


Helseklokken Contact er verdens første smartklokke som kombinerer data om oksygeninnhold i blodet, puls, temperatur og barometrisk trykk. De fire målingene forteller enormt mye om enhver persons helse, noe som kan skape en unik forutsigbarhet.

Ideen om å lansere en helseklokke som forutser kritiske hendelser kom for tre år siden, da gründer og daglig leder Terje Tobiassen fikk hjertestans i bilen. Frykten for at det skulle skje igjen gjorde at han utviklet helseklokken Contact.

Målet er å sørge for at eldre kan bli hjemme lenger, lette presset for hjemmesykepleien og spare samfunnet for store beløp.

Les ofte stilte spørsmål om klokken