Infinity symbol
Musikken du har på øret kan øke prestasjonen din med opptil 20 prosent – samtidig som treningsøkta oppleves mer positiv. Slik velger du ut de perfekte treningslåtene.

Disse sangene booster treningen din

Musikken du har på øret kan øke prestasjonen din med opptil 20 prosent – samtidig som treningsøkta oppleves mer positiv. Slik velger du ut de perfekte treningslåtene.

Synes du det er vanskelig å yte maksimalt på treningsstudioet eller joggeturen om du ikke har favoritt-spillelista tilgjengelig? Da er du ikke alene: 

Haile Gebrselassie – dobbel olympisk mester på 10.000 meter – trente alltid til musikk fordi han følte det hjalp på prestasjonen, og den britiske roeren James Cracknell hørte på Red Hot Chilli Peppers-albumet «Blood Sugar Sex Magik» som en fast del av forberedelsene til konkurranser.

Øker prestasjonsevnen med opptil 20 prosent

Forskere har undersøkt sammenhengen mellom musikk og treningsprestasjoner helt siden 1911, da amerikaneren Leonard Ayres oppdaget at syklister tråkket raskere med musikk enn uten. Hundre år senere viser forskning gjennomført ved Brunel University at riktig treningsmusikk kan øke prestasjonen din med opptil 20 prosent.

Musikken du har på øret kan øke prestasjonen din med opptil 20 prosent – samtidig som treningsøkta oppleves mer positiv. Slik velger du ut de perfekte treningslåtene.Jente ute i skogen med airpods og trreningsklær.

Ifølge Dr. Costas Karageorghis, mannen bak forskningsresultatene, er det flere grunner til at musikk bidrar til god treningseffekt:

  • Musikken kan lure hjernen din til å tro at du er mindre sliten, og oppmuntre til positive tanker
  • Musikk med høyt tempo kan brukes som stimuli før trening og konkurranse
  • Musikk med rolig tempo kan gi en beroligende effekt ved nervøsitet
  • Ved å bruke rytme som matcher bevegelsene dine, kan du øke prestasjonen og holde ut lenger
  • Musikk bidrar til å skape et miljø hvor du lettere lærer nye bevegelser

Finn sanger med riktig tempo

Tempoet i musikken påvirker hjertefrekvensen vår, og Karageorghis forskningsrapport viser at musikk med raskt tempo passer best til trening med intensitet fra 75 prosent av makspuls, mens rolig musikk passer best til restitusjon og uttøyning. Her er noen av forskerens egne forslag:

55 prosent av makspuls:

  • Tina Turner – The Best
  • Vivaldi – Våren

65 prosent av makspuls:

  • Gloria Gaynor – I Will Survive
  • The Spencer Davis Group – Keep on Running

75 prosent av makspuls:

  • James Brown – I Feel Good
  • Prokofiev – Troika

85 prosent av makspuls:

  • Glenn Frey – The Heat Is On
  • Rossini – William Tell Overture

Deler opp løpeøktene 

Siri Michaelsen, personlig trener ved Trento treningssenter på Eidsvoll, er en av dem som har et bevisst forhold til treningsmusikken sin. Hun er enig i at det er viktig å velge ulik musikk til ulik trening.

Musikken du har på øret kan øke prestasjonen din med opptil 20 prosent – samtidig som treningsøkta oppleves mer positiv. Slik velger du ut de perfekte treningslåtene. Siri Michaelsen, PT.

– Trener du utholdenhet, blir fort anspent, og trenger hjelp til å kontrollere pusten? Da må du finne en låt som stresser deg ned, sier Siri.

– En hard styrketreningsøkt krever musikk som pusher deg og får deg til å fokusere mindre på «smerten». Når du skal løpe eller sykle, er rytmen det viktigste.

Selv deler hun også opp løpeøktene sine i tre deler:

  1. I begynnelsen hører jeg på rolig feelgood-musikk
  2. I midtfasen, når motivasjonen daler og jeg blir sliten, er det viktig med raskere rytme
  3. Mot slutten av økten skal jeg bare gjennomføre. Da trenger jeg musikk som gjør meg sint og får frem den lille djevelen i meg

PT-Siris tre favoritter

Siri Michaelsen mener også det er viktig at musikken gir deg noe.

Treningsenergi får du av musikk som får deg til å smile, som gjør at du tenker på gode minner og gir deg attitude og indre selvtillit. Noe som får frem godfølelsen, sier hun.

– Samtidig kan du også få et ekstra kick av å høre på musikk som gjør deg litt sint og irritert.

Musikken du har på øret kan øke prestasjonen din med opptil 20 prosent – samtidig som treningsøkta oppleves mer positiv. Slik velger du ut de perfekte treningslåtene. Siri Michaelsen, PT, ser på mobilen.

Her er Siris favorittlåter akkurat nå, fordelt på treningsform:

  • Løping: Dimitri Vegas, Martin Garrix, Like Mike – Tremor
  • Hard styrketrening: DevilDriver – Another Night In London
  • Styrke med fokus på teknikk og godfølelse: Kendrick Lamar – Humble

LES OGSÅ: De kuleste triksene for deg som strømmer musikk

(Kilder: Forskning.no, Trening.no, TV2.no, Popsci.com, International Review of Sport and Exercise Psychology.)

Prøv oss

Finn abonnementet som passer for deg, og prøv alle fordelene våre i to måneder. Passer vi ikke får du pengene tilbake :)

Jeg vil prøve!