Infinity symbol

Norconsult utfordret Telia – skapte nytt produkt

Norconsult fikk mulighet til å utvikle løsninger i tråd med egne ønsker og behov sammen med Telia.

Bilde av kontorbygget til Norconsult.

Foto: Telia.

Som mobiloperatør er man avhengig av kunder for å overleve. For å beholde og få inn nye kunder må man vise at man er omstillingsdyktig, fremoverlent og ikke minst følger de teknologiske trendene. Man må se både verdien og utbyttet av å investere i det teknologien bringer frem.

I dette arbeidet har Telia en bevisst strategi - partnerskap. På mange måter er dette det samme som et kundeforhold, og på mange måter ikke.

– Telia ser på partnerskap som et gjensidig nytteforhold hvor kundens problemstillinger ikke nødvendigvis løses av «hyllevare», men hvor man går inn og utvikler løsningene sammen. Med andre ord setter man seg ned og ser på hvordan Telia kan styrke og forbedre kundens forretning, og vice versa. Vi lærer mer, vi får muligheten til å utvikle nye produkter som kunden trenger, og som vi senere kan skalere, forteller Key Account Manager i Telia, Tom Tønnessen.

Kostnadsdeling – et partnerprodukt

Norges største tverrfaglige rådgiverbedrift, Norconsult, er en av flere selskaper Telia har utviklet et partnerskap med. Sammen har de blant annet utviklet bedriftsløsningen Kostnadsdeling, som skiller automatisk mellom privat og jobb når ansatte gjør innkjøp med mobilen. Et tydelig behov IT-sjefen i Norconsult, Geir Hellum, adresserte ved forrige kontraktsfornyelse.

Det er egentlig en vinn-vinn-vinn-situasjon. Både arbeidstaker, arbeidsgiver og Telia som leverandør fikk et godt utbytte av samarbeidet.

Geir Hellum, IT-sjef i Norconsult.

– Da vi skulle fornye avtalen vår med Telia i fjor, flagget vi behovet for å få kontroll på kostnadsdelingen mellom bruk av telefonen i privat og jobb. Hvis en av våre ansatte er på ferie en måned i USA og bruker telefonen privat – hvordan håndterer vi det fra selskapets side, og hvordan sørger vi for at den ansatte kan gjøre det med god samvittighet? Det var et behov vi hadde og ønsket å få kontroll på, forteller Hellum.

Telia svarte med å invitere Norconsult inn i utviklingsprosessen. Målet var å skreddersy en løsning som ivaretok alle behov. Norconsult skulle få full oversikt over kostnadsdelingen mellom privat og jobb-bruk, og få tilrettelagt det slik at det også skulle være nyttig for de ansatte.

– Kostnadsdelingsprosjektet har vi hatt et veldig godt samarbeid på. Vi har sittet i en referansegruppe og gitt innspill til Telia, og sett denne løsningen bli utviklet i tråd med de ønsker vi hadde. Det er egentlig en vinn-vinn-vinn-situasjon. Både arbeidstaker, arbeidsgiver og Telia som leverandør fikk et godt utbytte av samarbeidet, forteller Hellum.

Bilde av Geir Hellum, Tom Tønnessen og salgssjef i Telia Bedrift Ryen, Tore Kvernmo.  Bildetekst: Fra venstre: IT-sjef i Norconsult, Geir Hellum, Key Account Manager i Telia, Tom Tønnesen og salgssjef i Telia Bedrift Ryen, Tore Kvernmo.

Fra venstre: IT-sjef i Norconsult, Geir Hellum, Key Account Manager i Telia, Tom Tønnessen og salgssjef i Telia Bedrift Ryen, Tore Kvernmo. Foto: Telia.

Skalering av innovasjonen

Kostnadsdeling er nå en tjeneste alle Telia Bedrift-kunder kan nyte godt av. Det å se fremover og følge trender i markedet mener IT-sjefen har vært viktig for å høste godt av partnerskapet.

– Vi har hatt et langvarig kundeforhold med Telia hvor vi har klart å tilpasse samarbeidsformen til de trendene markedet har utviklet seg i. Vi er tidlig med i utvalgte prosesser som de ønsker å kjøre. Det finnes også eksempler hvor vi har initiert prosesser hos dem, forteller Hellum.

Interessert i hvilke partnerskap Telia har med andre virksomheter? Sjekk hvordan Oslo Bysykkel gir innbyggerne informasjon om luftkvaliteten i byen

Unik dekning for partneren

Vi har her en operatør som tar våre behov seriøst, og som har en offensiv retning og tempo på utbygging av dekning.

Geir Hellum, IT-sjef i Norconsult.

Med rådgivere over hele landet, har dekning alltid vært viktig for Norconsult. Både ute og inne. Etter dialog med Telia hvor Norconsult adresserte svakere dekning i enkelte lokaler fikk de gehør. Telia satte opp basestasjoner inne i de respektive lokalene for optimal innendørsdekning.

I tillegg til en ny dekningsgaranti på alle sine lokasjoner, har Norconsult i dag også en Telia-ansatt som følger opp alle dekningshenvendelser. På den måten vil mobiloperatøren kunne svare umiddelbart om det skulle dukke opp nye dekningsbehov. IT-sjefen er godt fornøyd med utbyggingen til Telia.

– Vi har her en operatør som tar våre behov seriøst, og som har en offensiv retning og tempo på utbygging av dekning. Det er viktig for oss nå, og viktig for oss fremover, forteller Hellum.

Oppfylte strenge krav

Da den nye kontrakten skulle signeres stilte Norconsult strenge krav for hva de ønsket fra sin samarbeidspartner.

Det handler rett og slett om kvalitet på den tjenesten vi får, muligheten vi har til å påvirke, og at vi får til et samarbeid på konkurransedyktige vilkår.

Geir Hellum, IT-sjef i Norconsult.

– Vi gikk en ordentlig runde med Telia i forkant av den nye kontraktsfornyelsen. De overbeviste oss om at de hadde kompetanse, vilje og evne til å fikse utfordringene vi satt med. Det siste året har de bevist at de hadde grunn til å hevde sine evner.

– Telia la seg bra i selen for blant annet å fikse dette med dekning og tjenesten Kostnadsdeling. Det handler rett og slett om kvalitet på den tjenesten vi får, muligheten vi har til å påvirke, og at vi får til et samarbeid på konkurransedyktige vilkår, forteller Hellum.

IT-sjefen kan anbefale et tett kunde-leverandør-forhold med Telia til bedrifter i alle slags bransjer og sektorer. Han fremhever spesielt de kundene som er mye på farten.

– Jeg mener et slikt partnerskap kan være nyttig for virksomheter med mange ansatte på farten. Telia er konsentrerte på å levere gode produkter i Norden og EU, så dette er en bra aktør å få til et samarbeid med. Viktig er det også å nevne at Telia leverer mye og rask data til våre ansatte som jobber ute. De får god nytte av 4G+ og datahastigheten Telia leverer, avslutter Hellum.

Fakta om partnerskapet med Norconsult


Norconsult var med å utvikle tjenesten Kostnadsdeling.

De har i dag omkring 2200 ansatte i Norge som bruker Telia-abonnement.

Norconsult sikter seg inn mot full implementering av Trådløs Bedrift som sin sentralbordløsning.

Selskapet har fått unik innendørsdekning av Telia.

Telia ønsker å jobbe tett med kunder gjennom partnerskap for å utvikle nye løsninger sammen, som også kan skaleres på sikt.