Norge på topp i mobilkvalitet

Og nå blir det enda bedre. I disse dager pusser nemlig Telia opp det som er rangert som verdens beste nettverk for avansert mobilbruk.

 – Vi er allerede i verdensklasse, men vi fortsetter selvfølgelig å utvikle nettet vårt. Det forventer brukerne av oss.

Kirke Saar, direktør for nettverk i Telia Norge

I en fersk analyse fra analysebyrået Tutela seiler norske mobilnett opp i toppklassen blant verdens mobile nettverk.

Men hva betyr det - egentlig?

Du tenker kanskje at hastigheten i et mobilnettverk avgjør hvor bra det er. Slik er det ikke alltid. Nettverkskvalitet måles på flere ulike kriterier, hvor det å kunne gjøre det du vil når du ønsker det er ett av dem.

Raskest betyr ikke alltid best

Analysebyrået Tutela ønsker å øke forståelsen av hva som skaper gode mobilopplevelser, og fremhever i sin nye analyse at hastighet ofte blir en «markedshype»  – for over et visst fartsnivå hever ikke hastighet kvaliteten i brukeropplevelsen ytterligere.

 – Byrået bruker en stor mengde data samlet inn fra 300 millioner smarttelefoner og deres analyse fokuserer ikke på høyeste hastighet, men gir et presist bilde av selve brukeropplevelsen, sier Kirke Saar, direktør for nettverk i Telia Norge.

Kirke_Saar 600x400.jpg

MÅLRETTET: Kirke Saar, direktør for nettverk i Telia Norge sier det er målrettet arbeid som har tatt Telia til verdenstoppen. 

Kvalitet handler om frihet

I analysen rangeres de eksisterende norske mobilnettene som best i verden på å levere det byrået kaller «Excellent Consistent Quality». Til sammenligning havner Danmark og Sverige på første- og andreplass på «Core Consistent Quality».

Så hva er egentlig forskjellen på disse to kvalitetskategoriene? 

– Den første kategorien, "Excellent Consistent Quality", betyr at absolutt alt som er tenkelig å utføre på en smarttelefon kan utføres med utmerket kvalitet. Den andre kategorien, "Core Consistent Quality", innebærer at all normal bruk vil kunne utføres med god kvalitet. Forskjellen på de to er at høyeste kvalitetskategori vil være nødvendig for å se på video med svært høy oppløsning, sier Saar.

 

Tutela_graf.png

PÅ TOPP: Norges mobilnett ligger øverst i verden på området "Excellent Consistent Quality"

Avansert mobilbruk overalt

Kvalitet handler med andre ord om nettverk som tillater brukerne å utføre de handlingene de ønsker til enhver tid – selv om de bor i by eller tettsted, i en trang fjord, høyt til fjells eller i en avsidesliggende dal i vårt furede og værbitte fedreland.

 – Når Norge rangeres som verdens beste på denne listen så betyr det at våre brukere vil kunne bruke sine mest avanserte smartmobiler til det maksimale nær sagt hvor som helst både i by og distrikter. Dette gjelder både når de er hjemme, når de er på farten og når de er på ferie. Vårt mål er at vi alltid leverer brukerne våre det de har behov for, og denne rangeringen viser at vårt målrettede arbeid har tatt oss til verdenstoppen, sier Saar.

Ruller ut 5G og pusser opp eksisterende 4G-nett

Telia jobber i disse dager på spreng med å rulle ut 5G nasjonalt. I løpet av 2023 blir Telia først i Norge med landsdekkende 5G til de tusen hjem. Men ambisjonen er at opptil halve befolkningen allerede neste år skal ha tilgang til 5G der de bor. 

I takt med at 5G-nettet bygges ut nasjonalt, vil altså stadig flere norske mobilbrukere kunne nyte godt av 5G-teknologi i kombinasjon med høyt rangerte mobilnettverk.

Samtidig øker Telia nå kapasiteten i 4G-nettet.

 – Vi er allerede i verdensklasse, men vi fortsetter selvfølgelig å utvikle nettet vårt. Det forventer brukerne av oss. Den pågående moderniseringen vil gi oss enda bedre resultater for 4G når vi får inn helt nytt utstyr som vil gi oss høyere hastigheter og mer kapasitet. Vi designer nå basestasjonene våre fra grunnen for å få det maksimale ut av dem, og dette vil gi enda bedre brukeropplevelser. Samtidig ruller vi ut 5G til hele Norge og forbereder oss med dette på enda mer krevende mobilbruk for video, gaming og hva som enn måtte komme, sier Saar.

Under moderniseringen som foregår, må du likevel ta høyde for at det vil kunne oppstå forbigående forstyrrelser og dekningsutfall på nettverket. Telia jobber kontinuerlig med å forbedre brukeropplevelsen for alle mobilkunder.

Var denne siden nyttig?