Slik kan norske Contact varsle fall

Den norske gründerbedriften ContinYou lanserer den revolusjonerende helseklokken Contact med Telia som partner.

Helseklokken Contact er virkelig beviset på at mobilteknologi kan gjøre fantastiske ting og er ikke helt som andre smartklokker og aktivitetsarmbånd du kjenner. Proppet med svært avansert teknologi og med hjelp av mobilnettet kan Contact redde liv og gi trygghet til pårørende og familie.

Hånd på rattet, med Contact på armen.

Terje Tobiassen fikk hjertestans under en kjøretur i 2014. Nå lanserer han og ContinYou verdens mest avanserte helseklokke. Foto: Telia.

– Contact har sensorer som er banebrytende og helt unike. Det er i tillegg ekstra morsomt at denne teknologien er norsk, sier Ole Andre Skarbøvik, markedsdirektør i Telia

ContinYou har samarbeidet tett med Telia som blant annet står for innebygde SIM-kort. Dette gir dekning i 98% av bebodde strøk i landet.

Disse målingene gjør Contact

Contact måler bevegelse, skritt, puls, hjerterytme, oksygenmetning i blodet og hudtemperatur. Det er ved uheldige kombinasjoner av disse hvor en alarm utløses, og pårørende eller en hjelpetjeneste varsles umiddelbart. Disse målingene er svært avanserte og helt unike i Contact. Per dags dato finnes det ingen andre helseklokker som kan gjøre slike målinger. Contact fungerer i tillegg fint i dusjen, i og med at den er vanntett og IP67-sertifisert.

Er du interessert i å få vite mer om helseklokken «Contact» fra ContinYou fremover? Legg inn e-postadresse under, så sender vi deg mer informasjon når vi har flere spennende nyheter!

Varsler fall i forkant

Contact ser kanskje bare ut som en vanlig klokke eller et armbånd, men er så mye mer. Det er en trygghetsalarm i hovedsak for eldre, slagrammede, demente eller andre syke. Helseklokken sørger for frihet for brukeren og gir trygghet til pårørende. Med bruk av de avanserte sensorene kan Contact varsle fall, også før fallet inntreffer. Da vil brukeren få beskjed om å sette seg ned. Toveis-kommunikasjon i armbåndet vil da samtidig sørge for at en forhåndsbestemt pårørende vil settes i direkte kontakt over mobilnettet. Dermed kan pårørende forsikre seg om at brukeren har satt seg ned og ikke har behov for ytterliggere hjelp. Helseklokken er i tillegg utstyrt med en nødknapp, som kan aktiveres når som helst for akutt hjelp.

Skjermbilder fra Contact-appen hvor man ser temperatur og pulsmåler.

På telefonen kan pårørende følge med på status til brukeren.

Enkel å lade

At en helseklokke har god batterikapasitet er helt vesentlig for at den skal kunne stoles på. Contact kan klare seg i opptil 10 dager uten å lades, men det anbefales at man lader den 15 minutter hver dag. Det er dog ingen små plugger på Contact som gjør dette vanskelig. Helseklokken er nemlig utstyrt med en magnetisk ladefunksjon, så lading foregår enkelt uten ledningskrøll. Ladeplaten følger så klart med i pakken.

 Helseklokken Contact, hvit og sort variant.

Helseklokken har et enkelt og stilrent design, og på innsiden gjemmer det seg verdensrevolusjonerende teknologi som kan redde liv. Foto: ContinYou.

Kan brukes av mennesker med demens

Contact er designet for å kunne brukes av demente, og i tillegg til funksjoner som GPS og helseovervåking kan Contact gi beskjeder og advare brukeren. Med bruk av såkalt «geofencing» kan klokken sende varsel dersom brukeren beveger seg utenfor en bestemt radius fra hjemmet.

Beskjedene kan komme i form av informasjon på skjermen, vibrasjon og stemmebeskjeder lest inn av pårørende. Dersom noe er i ferd med å skje sendes det en melding til pårørende eller helsepersonell, som igjen oppgir posisjonen til bæreren av klokken og informasjon om hva slags hendelse som er i ferd med å oppstå.

En fersk undersøkelse gjennomført for Telia viser at 7 av 10 nordmenn er villige til å gå med sporingsteknologi dersom de ble demente. Det har likevel vært viktig for ContinYou å ivareta privatlivet så mye som mulig for brukeren, noe som er grunnen til at GPS-signalene sendes til pårørende eller helsepersonell bare dersom noe skjer eller er i ferd med å skje.

Telia sørger for god rekkevidde

Når brukeren er hjemme er Contact tilknyttet en Gateway/hjemmesentral via Bluetooth. Når du derimot forlater hjemmet kommuniserer helseklokken med mobilnettet, via et eget innebygget SIM-kort fra Telia. Dette sørger for at du nesten alltid vil være trygg på at både varsling- og GPS-funksjoner fungerer.

Telias dekningskart. Her ser du dekningen på 2G (til venstre), 3G og 4G. Foto: Telia.no

Telias dekningskart. Her ser du dekningen på 2G (til venstre), 3G og 4G. Foto: Telia.no.

Overveldende interesse for helseklokken

Det har vært en overveldende interesse for helseklokken Contact fra ContinYou siden vi startet å fortelle om den i mars. Det synes vi i Telia er helt fantastisk. Flere tusen nordmenn har i løpet av de siste ukene meldt sin interesse for å få vite mer om den avanserte, norske helseklokken.

Men dessverre vil det ta noe lengre tid før klokkene er tilgjengelig i butikk. Det skyldes at klokken skal gjennom grundig testing, både hos brukere, ContinYou, Telia og blant tredjeparts eksperter. Alle selskapene som bidrar i produksjonen av klokken og i fintesting av den innebygde programvaren er norske, og det gjør at man får den beste kvalitetssikringen i alle ledd. Det gjør også at vi er sikre på at produktet holder den standarden vi ønsker, og at den virkelig er verdt å vente på.