Infinity symbol

Slik skal nytt filter stoppe hatefulle meldinger på nettet

No hate oppfordrer nå publisister til å ta i bruk nyutviklet filter i kampen mot netthat.

I samarbeid med Telia har No hate utviklet et filter som kan brukes av bloggere, mediehus og andre som publiserer på nettet. Målet er enkelt: Å få flere til å tenke seg grundig om før de bestemmer seg for å skrive hatefulle kommentarer på nettet.

Det fungerer som et pop-up-filter som reagerer på triggerord når de blir skrevet inn i kommentarfeltet.

Dette er netthatfilteret


  • Hore. Kuk. Voldta. Drepe. Tvangssterilisering. Hater deg. Du skal dø. Landssviker. Du er stygg. Du er feit.
  • Dette er kun noen få eksempler på en lang liste med triggerord filteret er designet for å fange opp.
  • Det vil også varsle om ord som omhandler hudfarge, etniske opprinnelse, religion, livssyn, legning eller funksjonsevne.
  • Filteret leder videre til en nettside hvor man kan få mer informasjon om netthat, lover, regler, skikk og bruk på nett.
  • No hate er Norges første organisasjon som jobber for å bekjempe netthat på fulltid. 
  • Telia har inngått et samarbeid med No hate, og vil utvikle digitale verktøy i kampen mot netthets.

Dersom de likevel velger å poste meldingen, kan vedkommende fritt gjøre det. Men de har fått en sterk påminnelse om hva som kan bli konsekvensen med denne handlingen. 

Netthatfilteret sin hensikt er å få flere til å oppføre seg i kommentarfeltene – som flommer over av hatefulle ytringer. Disse kommer fra alle kanter: Alt fra de som gjemmer seg bak anonyme profiler eller de som deltar i grupper dere de girer hverandre opp. 

No hate presiserer at filteret ikke skal sensurere innhold, men være et verktøy for de som trakasserer og sjikanerer om å selv ta et valg om å stoppe, eller formulere seg på annen måte.

Mobilisering mot netthat

Filteret ble presentert i forbindelse med den første Rusken på nett-aksjonen på Youngstorget tirsdag 28. mai.

Abraham Foss administreerde direktør i Telia Norge under Rusken-aksjonen.jpg

Administerende direktør i Telia Norge, Abraham Foss, holdt appell på Youngstorget (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix).

– Folk skal føle seg trygge på nettet, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge, og legger til:

– Skapningen av denne tryggheten er en felles oppgave som vi alle må stå samlet om og jobbe for å få til. Nettet er tross alt den viktigste plattformen vi har for meningsutveksling i Norge.

Preben Carlsen i Nohate på Youngstorget.jpg

Preben Carlsen i No hate (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix).

– Netthat er en alvorlig trussel, også mot demokratiet vårt. Vi skal sikre et godt debattklima på nett, kommer det fra Preben Carlsen, grunnleggeren av No hate, om nettfilteret som nå er lansert.

– Et nettfilter løser ikke den komplekse problemstilling som netthat er. Men en holdningsendring, og engasjementet og mobiliseringen vi nå opplever, kan påvirke og være med på å øke bevisstheten rundt netthat som problem, påpeker Foss.

Tidenes første Rusken på nett-aksjon


  • No Hate startet med en Facebook-post sommeren 2018 som inviterte til en dugnad mot netthat.
  • Målet var å utvikle innsikt, ideer og løsninger for å bekjempe netthat på nye måter. 
  • Etter hvert ble dugnaden til organisasjonen No hate som er åpen for alle som vil bekjempe netthat.
  • Tirsdag 28. mai deltok over 30 organisasjoner på tidenes første Rusken på nett-aksjon på Youngstorget. Statsminister Erna Solberg åpnet aksjonen.

– Skyr ingen midler

Men hva er egentlig netthat, og hvem er det som driver med dette? Carlsen deler dem grovt inn i tre grupper: 

– En stor og skummel gruppe er unge menn, gjerne uten jobb og kjæreste, som føler seg utenfor. De blir veldig forbanna, og spesielt aggressive overfor kvinner. 

Så er det en stor gruppe mennesker som ikke skjønner konsekvensene av det de gjør, og som tilsynelatende tenker at «alt er lov på internett». 

– De er gjerne ressurssterke mennesker med jobb og familie, som kanskje ikke vet at det de gjør er på kant med loven. De skjønner ikke, eller bryr seg ikke om, at handlingene deres får konsekvenser for dem det går ut over, sier Carlsen. 

Den siste gruppen er organiserte grupperinger som står for noe og jobber målrettet for å sverte meningsmotstanderne sine og skremme dem vekk. 

– De er veldig kreative, og skyr ingen midler. 

Dette kan DU gjøre

Etter lanseringen av den nye reklamefilmen fikk Telia selv kjenne på organisert hatkampanje på nett. 

Filmen viser blant annet Mia Landsem som får et nett-troll til å eksplodere. Landsem (21) har blitt kjent for å bekjempe uønsket bildedeling på nett, og har fått mange uvenner på veien. 

Reklamefilmen ble en mulighet for motstanderne til å gå sammen og finne ut hvordan de kunne skade Landsem mest mulig. 

En annen scene i reklamefilmen viser to jenter med hijab, der den ene tar av seg hijaben, mens den andre tar sin på. Det fikk mange unge muslimer til å reagere, og flere mente Telia hadde gått for langt. Til slutt mottok Telia en bombetrussel.  

– Det er synd, men også litt ironisk, at man får trusler i retur når man tar opp en slik problematikk. Netthaterne diskuterer ikke sak og er ikke interessert i å finne nye løsninger eller svar. I stedet går de til frontalangrep og bestemmer seg for å sverte motstanderen. Det er ikke greit at man har et sånt samtaleklima, sier Carlsen.

Men hva kan vi som enkeltpersoner gjøre? 

– Det viktigste mener jeg er at flere engasjerer seg i debatter, tør å ta til motmæle, og gir støtteerklæringer der det er behov. Ikke snu deg vekk, men gå inn og hjelp til. Vanskelig, men nettopp derfor håper jeg flere nå tør, fastslår Preben Carlsen, grunnleggeren av No hate.