Store fordeler med en oppdatert mobilpark

Sikkerhetsrisikoen for mobiler øker, men nyere modeller er langt bedre beskyttet mot angrep. 

Kollegaer ser på en mobiltelefon.

Foto: NTB Scanpix

I dag blir ansatte i alle typer bransjer mer og mer avhengige av mobilen, og tiden med fasttelefon på jobb er nesten over og ut. Funksjoner som mail, opptak, bilder, film og GPS på mobilen bidrar til at man alltid er tilgjengelig og får gjort mer på mindre tid.

En utdatert mobilpark påvirker effektiviteten, sikkerheten, kostnadene og tidsbruken i bedriften. Vi har alle hatt en eldre mobil som begynner å bli treg og utdatert, og det er ikke akkurat positivt for verken humør eller arbeidslyst.

Mobil som tjeneste fra Telia Bedrift er en helt ny løsning som lar deg outsource hele mobilparken. Større sikkerhet og utstyr som takler mer krevende arbeidsoppgaver er bare noen av fordelene. 

Stor økning i virusangrep mot mobiler

De aller fleste bedrifter har datasikkerhet på agendaen. Men også mobiltelefoner kan være utsatt for virusangrep. Innholdet kan også komme i feil hender dersom en enhet blir borte. Tall fra datasikkerhetsselskapet Kaspersky Lab viser at det internasjonalt var en tredobling i antallet sikkerhetstrusler mot mobiler i 2016 sammenlignet med 2015.

Fingeravtrykksleser, irisscanner og ansiktsgjenkjenning gjør at sikkerheten blir mye høyere, og her blir nyere modeller bare bedre og bedre.

John Ruud, Telia Bedriftssenter Ryen

Flere av virusene kommer inn i telefonen ved å bruke hull og mangler i tidligere versjoner av programvaren. Får du for eksempel en trojaner på telefonen blir den helt ubrukelig, og det hjelper ikke en gang å gjenopprette til fabrikkinnstillinger. 

For at sensitiv og viktig informasjon ikke skal komme på avveie er det derfor også viktig at bedriftens mobilportefølje er oppdatert med siste versjon av software som sikrer mot virusangrep og andre trusler.

– Nyere modeller har gjerne bedre og flere systemer for å sikre tilgang til innholdet som ligger på telefonen. Fingeravtrykksleser, irisscanner og ansiktsgjenkjenning gjør at sikkerheten blir mye høyere, og her blir nyere modeller bare bedre og bedre, sier John Ruud på Telias Bedriftssenter på Ryen.

Fra venstre: Stig Holten, Roberto Moscoso Røsnes, John Ruud, Kenneth Mitsem.

Teamet som har jobbet tett med utviklingen av Mobil som tjeneste på Telia Bedrift Ryen fra v: Stig Holten, Roberto Moscoso Røsnes, John Ruud, Kenneth Mitsem. Foto: Telia

Bedriftssenteret har vært primus motor i utviklingen av nyheten Mobil som tjeneste fra Telia, en skalérbar leie-tjeneste som optimaliserer mobilparken, og gjør mobilholdet enkelt. Samtidig er også sikkerhet ved retur viktig å ivareta.

– Dagens mobiltelefoner er ofte en del av bedriftens IT-infrastruktur, med kobling til for eksempel intranett, e-post og driftssystem. Det er praktisk, men innebærer samtidig en viss sikkerhetsrisiko.

– Derfor er det viktig at de leide mobiltelefonene blir håndtert på en trygg måte når de leveres tilbake. Vi benytter sertifiserte løsninger hva gjelder sletting av data på leverte telefoner, sier Ruud på Telias Bedriftssenter.

Eldre mobiler bruker lenger tid på oppgavene

Hvis du har en eldre mobil så vil den etter hvert begynne å bli tregere. Operativsystemer som Android eller iOS blir stadig tyngre og vil kreve mer prosessorkapasitet. Samtidig vil appene etter hvert få flere funksjoner og bli større og tyngre å drifte for eldre operativsystemer. Denne utviklingen gjør at det kun tar et par år før mobilen må byttes, om du bruker mobilen mye.

Med den nye Mobil som tjeneste, er du kvitt alle problemer med trege mobiler og slipper å binde verdifull kapital til mobil og nettbrett til de ansatte.

Ingen bedrift er lik

Ulike bransjer og bedrifter har ulike behov. Det har vært en viktig forutsetning for tjenesten som er utviklet. Derfor er det også viktig at hver bedrift kan få en skreddersydd tjeneste med ulike modeller og oppsett.

Vi plukker i fellesskap ut et utvalg modeller som bedriftskunder kan velge mellom, og for disse betaler bedriften så en fast avgift per telefon og måned.

John Ruud, Telia Bedriftssenter Ryen

– Vi ser jo at de nyeste iPhone- og Samsung-modellene er veldig populære i tjenesten. Men det er også mange som ønsker seg mer innarbeidede modeller og som gjerne gir mer «value for money», som for eksempel fjorårets modeller, iPhone 7 og Samsung Galaxy S7, her kan man gjøre gode kjøp, sier Ruud ved Telias Bedriftssenter.

– Vi plukker i fellesskap ut et utvalg modeller som bedriftskunder kan velge mellom, og for disse betaler bedriften så en fast avgift per telefon og måned. Alle kostnadene er dermed kjent på forhånd, og det blir enkelt å budsjettere, administrere og følge opp.

Telia sørger for oppsett, klargjøring og bytte av bedriftens mobiler, noe som gir flere fordeler for ansatte:

  • Ansatte slipper å bruke tid på bytte og reparasjon av mobil.
  • Færre problemer med feil og defekter, ny telefon eller nettbrett kan hentes ut direkte hos ditt nærmeste Telia Bedriftssenter. Liste over Telias Bedriftssentere finner du her.
  • Økt sikkerhet gjennom tilgang til nyere modeller.
  • Tale over 4G og Tale over WiFi gir best mulig tilgjengelighet for de ansatte. Dette kommer på nyere Samsung og iPhone-modeller som kan legges inn i mobilparken.

De tre store besparelsene ved Mobil som tjeneste er: 

  • Bedriften får frigjort interntid hos IT og økonomi og lavere totalkostnad. Telia håndterer drift, forsikring og service av mobilparken og nettbrett.
  • Bedriften får frigjort arbeidskapital til kjernevirksomhet og har ingen kapitalbinding i utstyr.
  • Bedre innkjøpsdisiplin. Telia garanterer levetid på de leide enhetene, og dyre støttekjøp og hyppige kjøp elimineres.