Suksess med ny helsetjeneste

Oppstartsselskapet Legevisitt mente det var på tide å utfordre måten helsetjenesten var organisert på, og fikk Telia med på laget.

Mobiltelefon som viser appen Legevisitt.

Foto: Telia.

Ifølge SSB var de totale helseutgiftene i Norge på 326 milliarder kroner i 2016. Det tilsvarer 62.186 kroner per innbygger. En betydelig andel av dette påregnes kostnader til pasientkøer og transport. Gründer og lege Harald Dobloug mente det var på tide å utfordre helsetjenesten ved å levere tjenester på brukernes premisser for å senke de store helseutgiftene.

Det handler ikke om å utfordre dagens fastlegeordning. Vi vil gi et ekstra tilbud til pasientene.

Harald Dobloug, daglig leder og grunnlegger av Legevisitt.

– Milliarder av kroner til pasientkø og transport i helsesektoren sier seg selv at bidrar til dårlig samfunnsøkonomi. Helsetjenesten har godt av å bli utfordret, for vi kan alltids bli bedre på å optimalisere tilbudene etter pasientens ønsker, sier Dobloug.

1. januar i år lanserte Harald derfor tjenesten Legevisitt. Den lar enkelt og greit pasienten bestille legen hjem til seg med mobilen, i stedet for å karre seg til fastlegen eller legevakten hvor man ofte møter lange køer og må vente lenge.

Les også: Kunstig intelligens endrer helse-Norge.

Harald Dobloug, daglig leder og grunnlegger av Legevisitt.

– Det handler ikke om å utfordre dagens fastlegeordning. Vi vil gi et ekstra tilbud til pasientene, sier Harald Dobloug, daglig leder og grunnlegger av Legevisitt. Foto: Tor Kvello.

Trengte partnere

Allerede i oppstartsfasen av Legevisitt innså Dobloug at han trengte bistand med å optimalisere mobilbestillingen. Ved en tilfeldighet fikk han i september 2016 tips om at Telia var interessert i å samarbeide med oppstartsselskaper.

– Jeg satt på Startuplab på Forskningsparken da jeg hørte at Telia så etter potensielle samarbeidspartnere. De hadde vært her tidligere og snakket om samarbeidet med Oslo Bysykkel, så jeg tenkte at dette var en fin mulighet for å ta kontakt, forteller Dobloug.

Legevisitt-gründeren tok telefonen til Innovasjonsavdelingen i Telia hvor han kom i kontakt med innovasjonskatalysator, Simon Warren. Diskusjonene de hadde rundt ideen om Legevisitt gjorde Warren både nysgjerrig og interessert, siden mobilteknologi lå i sentrum av tjenesten.

Telia ser på partnerskap som et gjensidig nytteforhold hvor begge parter skal komme godt ut av samarbeidet.

– I Telia har vi en sterk tro på at vår kompetanse og teknologi kan gjøre en viktig forskjell i folks liv. Legevisitt er definitivt et godt eksempel på det. I dagens samfunn hvor delingsøkonomi står så sterkt er det viktigere enn noen gang å levere tjenester på brukernes premisser. Man får jo så å si alt på døra i dag, så hvorfor ikke legen også, spør Warren.

Les også: E-helse redder den norske helsetjenesten.

Utviklet prototyper

Legevisitt var i planlegging- og idéstadiet da samarbeidet med Telia startet høsten 2016. Det er ifølge Warren helt vanlig for de prosjektene de vanligvis jobber med i innovasjonsavdelingen.

– Vi kommer ofte inn i startfasen av prosjekter for å komme over de første hindrene og teste ut nye ideer veldig raskt med reelle brukere til å sikre en god fremdrift mot sluttprodukt. Med Legevisitt bidro vi med innovation sprints for å avdekke problemstillinger, behov og etterspørsel, forteller Warren.

Innovasjonskatalysator i Telia, Simon Warren. Foto: Privat.

Innovation sprints er en skreddersydd prosess for utvikling av nye tjenester. Man arbeider intenst over få dager for å løse problemstillinger trinnvis. Telia stilte med både design- og produktutviklere for å lage Legevisitt sin første prototype.

– Vi fikk veldig gode og klare tilbakemeldinger da vi testet den første prototypen med fem intervjuobjekter. Det ble plutselig klart for oss hva som måtte til for å ferdigstille tjenesten vår, sier Legevisitt-sjefen.

Brak-lansering

I januar i år ble Legevisitt lansert på markedet. På under ett år har de fått i underkant av 600 bestillinger og fått seks topp kvalifiserte leger med på laget.

– Telia har vært en perfekt tilrettelegger for at vi har kunnet optimalisere og ferdigstille tjenesten. Vi har nytt godt av deres kompetanse i alt fra designere til produktutviklere. Det har vært kjempeviktig å låne den kompetansen, sier Dobloug.

Ønsker flere partnerskap

Partnerskapet med Legevisitt er ett av flere eksempler hvor Telia har samarbeidet med andre selskaper på teknologiske løsninger. Blant annet har Telia samarbeidet med selskapet ContinYou, som har utviklet helseklokken Contact.

Andre eksempler viser hvordan man kan ta i bruk NB-IoT-teknologi for å jobbe smartere, overvåke produksjon eller få et smartere samfunn:

– Vi er åpne for å jobbe med oppstartsselskaper hvor begge parter får utnyttet og utfordret seg selv med spennende problemstillinger som kan løses ved hjelp av ny teknologi, sier Warren.

Bruker Legevisitt selv

Telia er ikke bare opptatt av å bidra til at innovative produkter og tjenester kommer på markedet, men også å støtte dem etter de er lansert. Gjennom Telias HR-avdeling får alle ansatte rabatt om de ønsker å benytte seg av tjenesten fra Legevisitt.

– Da vi lanserte innovasjons-laben, lanserte vi samtidig dette tilbudet til alle Telia-ansatte. Legevisitt var også her for å ta gratis blodprøver til de som ønsket, avslutter Warren.

Om Legevisitt


Lansert januar 2017.

En tjeneste som lar pasienter bestille legen hjem til seg med mobilen.

Ledes av lege Harald Dobloug.

Pris per konsultasjon: 1590,-.

Opererer for øyeblikket i Oslo og Bærum.

Har hittil i år mottatt i underkant av 600 bestillinger.