Flere artister avholder konserter digitalt gjennom påsken.
VARIERT PROGRAM: Gjennom påskeuken er det digitale konserter hver eneste dag. Jonas Fjeld, Sandra Kolstad, Emilie the Duke, Anna of the North, Minor Minority, Karen Jo Fields, Lemaitre og Stephen Ackles er blant artistene som er på programmet.

Telia blir med på Koronerulling for norske artister

Opptil 70 000 mennesker har fulgt koronerulling-konsertene fra Sentralen de siste ukene. Nå får prosjektet friske midler fra Telia, for å kunne fortsette.

Helt siden den første Koronerulling-konserten med Jonas Alaska hadde premiere på Sentralen i Oslo 18.mars, har det vært daglige konserter med både kjente og mindre kjente artister på programmet. Konsertene sendes live på en egen Facebook-side og på YouTube-kanalen Koronerulling.

Nå blir Telia med som støttespiller for å hjelpe norske artister. Dermed kan den populære konsertserien fortsette.

– Responsen fra publikum har vært enorm. Men uten hjelp utenfra kunne vi ikke fortsatt dugnaden. At Telia nå går inn og støtter oss betyr at vi kan fortsette å tilby artister en scene der de kan formidle musikken sin, sier Christer Falck, initiativtageren til dugnadsprosjektet. 


–  Telia redder prosjektet

Så langt er er mer enn 50 konserter blitt avholdt og sett av nærmere 350.000 publikummere på Facebook eller Youtube. Men konsertene er langt fra gratis å arrangere, og initiativet stod denne uken i fare for å måtte legge ned dersom det ikke hadde kommet noen støttespillere på banen.

– Hittil har vi ikke tjent en krone og hatt utgifter på flere hundre tusen. I begynnelsen gjorde vi det på dugnad for å hjelpe artistene, men det nytter ikke i lengden. Derfor er det svært gledelig at Telia tar ansvar og redder prosjektet. Det sørger for at vi kan hjelpe artister som står i fare for å miste inntektsgrunnlaget sitt, samtidig som vi kan tilby folk et mangfold av konserter, sier han.

Nye digitale opplevelser


I Telia er engasjementet ekstra stort om dagen for å hjelpe ildsjeler og etablerte virksomheter som ønsker å skape nye digitale opplevelser. 

– Troen på at mobilteknologi kan gjøre fantastiske ting ligger i ryggraden vår. Samfunnsansvar er en integrert del av virksomheten vår, og vi tror nye kreative løsninger kan skape nye arbeidsplasser og holde musikk-Norge levende i denne tiden, sier Camilla Forberg, merkevaredirektør i Telia.

De digitale konsertene spilles inn uten publikum og artistene opptrer i et tomt konsertlokale. Konserten er gratis å se, men publikum kan gi sin støtte til artisten via SMS, Vipps eller Spleis. 

— Koronerulling-konsertene er et perfekt eksempel på hvordan en krisesituasjon tvinger frem behovet for nytenkning i kulturlivet. Dette gir mersmak for å se hvordan vi kan fortsette med å skape engasjerende digitale opplevelser —  også etter korona-krisen tar slutt, sier Forberg.

Bredt spekter av konserter


I påskeuka var det konserter hver eneste dag, og også i tiden fremover er programmet fullt av spennende musikere som skal underholde de norske hjem. 

– Vi er opptatt av at både store navn og “up and coming” artister skal få opptre, vi ønsker en god balanse mellom kvinner og menn, og alle slags sjangre, sier Falck.

Han håper dette også blir en mulighet til å oppdage musikk man ikke ville funnet ellers.


– Mange av artistene har opplevd at de har sunget på en bedre måte enn de ville gjort på et vanlig liveshow. Når det ikke er et publikum som kan gi respons, fører det til at mange gir litt ekstra, sier Falck, som synes det er interessant å se konserter på en ny måte.

I dagene fremover blir det alt fra elektronika til indierock, pop og viser. Programmet for påskeuka allerede spikret, og byr på navn som blant annet Jonas Fjeld, Lemaitre, Truls, Minor Minority, Emile the Duke, Anna of the North, Löv, Skaar og Stephen Ackles. Se fullstendig konsertprogram for Koronerulling på Facebook.

God lyd til konsertopplevelsen

Med stadig flere kulturarrangementer tilgjengelig på streaming, blir god lyd enda viktigere!

Var denne siden nyttig?