Infinity symbol
Telia trapper opp kampen mot netthat – samarbeider med organisasjonen No hate.

Vi trapper opp kampen mot netthat

Vi tar et steg videre i kampen mot netthat. – Vi skal bidra til at folk føler seg trygge og tør å uttrykke seg slik de ønsker.

– Vi heier på folk som tør å være seg selv, og som løfter frem ulike syn og verdier. For å stå for det de brenner for, må de føle seg trygge, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.

Etter lanseringen av en den nye reklamefilmen vår, som nettopp handlet om frihet og retten til å være seg selv, fikk vi selv kjenne på organisert hatkampanje på nett. 

Abraham_Foss_600.jpg

Abraham Foss er administrerende direktør i Telia Norge.

– Det gjorde oss enda mer bevisste på viktigheten av å bekjempe problemet. Så nå gleder vi oss til å ta kampen mot netthat videre sammen med No hate, sier Foss. 

Bekjemper netthat på fulltid

No hate er Norges første organisasjon som jobber for å bekjempe netthat på fulltid. Fremover skal vi og No hate blant annet samarbeide om å utvikle et verktøy i kampen mot hatefulle meldinger, trakassering og trusler på nett. 

Styreleder Preben Carlsen legger ikke skjul på at samarbeidet med Telia er viktig for den nystartede organisasjonen.  

Preben Carlsen grunnlegger Nohate.jpg

Preben Carlsen er grunnlegger av No hate. 

– Telia har kompetansen vi trenger, og skal blant annet hjelpe oss å utvikle produkter som beskytter mot netthat. De leverer jo teknologien som gjør det mulig å utøve netthat, så det er viktig og veldig bra at de tar et ansvar.

Markering av «Rusken»-aksjon 

I samarbeid med Telia har No hate utviklet et filter som kan brukes av bloggere, mediehus og andre som publiserer på nettet. Målet er enkelt: Å få flere til å tenke seg grundig om før de bestemmer seg for å skrive hatefulle kommentarer på nettet.

Netthatfilteret ble presentert i forbindelse med den første Rusken på nett-aksjonen på Youngstorget tirsdag 28. mai.

– «Rusken på nett» skal bevise at det er mulig å ta de gode diskusjonene på internett tilbake, forteller Carlsen. 

Under markering på Youngstorget kom det appeller fra politikere, ledere fra organisasjons- og næringslivet og profiler som har følt netthat på kroppen. Ny innsikt om netthat ble presentert. 

– Viktig aktør mot netthat

Preben Carlsen mener reaksjonene Telia fikk etter reklamefilmen beviser hvor eksplosive endel temaer er, og at det understreker poenget. 

– Det er synd, men også litt ironisk at Telia mottar trusler når de tar opp viktigheten av at alle skal har rett til å føle seg trygge på at alltid kan være seg selv på internett. De som utøver netthat diskuterer ikke sak og er ikke interessert i å finne nye løsninger eller svar. I stedet går de til frontalangrep og bestemmer seg for å sverte motstanderen. Det er ikke greit at man har et sånt samtaleklima. 

Han synes det er modig av Telia å stå i kampen. – De har bestemt seg for å slåss for sitt standpunkt, og det står det respekt av.