Sluttspill i Telialigaen
SLUTTSPILL: Normalt spilles finalen i Telialigaen foran et yrende publikum. I år ble det arrangert helt digitalt, med tanke på situasjonen vi er i. Foto: Gamer.no

Tidenes mest elleville finale i Telialigaen

Imponerende seiersrekker, ulidelig spenning og kok på sosiale medier. Tross heldigital gjennomføring skortet det ikke på engasjement under sluttspillet i Telialigaen.

I helgen var det klart for sluttspill i Telialigaen arrangert av Good Game, og finaler for tre av ligaens spill ble gjennomført på nett. Administrerende direktør i Good Game, Erling Rostvåg, er svært godt fornøyd med hvordan eventet utspilte seg 9. og 10.mai.  

— Selvfølgelig er det noe eget med publikum i salen, men rent sportslig fikk vi noen vanvittig spennende kamper. I Rocket League opplever vi et tronskifte, og finalen i League of Legends må sies å være det mest spennende som er gjennomført i Telialigaens historie. 

Publikum kunne følge hele arrangementet på TV2, og Rostvaag håper dekningen eventet fikk kan være med på å gjøre e-sport mer tilgjengelig for hvermansen. 

— Vi ønsker at flere skal få opp øynene for hvor stort e-sport er, hva som kreves for å prestere på toppnivå og hvor spennende det kan være å følge en kamp, sier han.

Resultater fra sluttspilet - Telialigaen 2020


CS:GO

Finale: Apeks – Riddle Esport 2-0

Semifinale: Riddle Esport – Bifrost 2-1

Semifinale: Apeks - Nordavind 2-0

Rocket League 

Finale: Gemini – Granit Gaming 4-1

Semifinale: Granit Gaming – The Razzle Dazzlers 4-1

Semifinale: Nordavind- Gemini 3-4

League of Legends

Finale: Nordavind – Viking Esport 3-2

Semifinale: Domino Esport – Viking Esport 0-3

Semifinale: Nordavind – Riddle Esport 3-0

CS:GO-favoritter i storform

Forhåndsfavoritten Apeks vant overbevisende 2-0 over Riddle i CS:GO finalen lørdag kveld. Selv om laget har hatt en imponerende seiersrekke gjennom Telialigaen, er dette første gang laget har gått inn i sluttspillet med favorittstempel. 

Spillende trener Pål "Polly" Kammen forteller at laget var godt forberedt til finalen og at de hadde god kontroll gjennom hele kampen.

— Underveis ble vi mer og mer selvsikre og trygge på at vi kom til å vinne. Vi fikk kampen inn i vårt spor og følte oss ganske komfortable etterhvert. Vi er veldig fornøyde med egen prestasjon og stolte av å bygge videre på en fin rekke med Telialiga-titler.

Telialigaen Pål Polly Kammen

HØYT SPILL: Trener Pål "Polly" Kammen i Apeks savnet å spille foran publikum, men mener det kan ha vært med på å øke nivået. Foto: Tor-Steinar Nastad Tangedal / Gamer.no

Selv om de vanligvis spiller kamper på nett, var det litt spesielt å spille selve sluttspillet uten live publikum. 

— Det gjorde nok at vi følte oss mer komfortable, men det tar også bort litt av spenningen og adrenalinet ved å spille viktige kamper. Det å spille Telialiga-sluttspill live foran publikum er et høydepunkt for oss som klubb, så vi gleder oss til å spille foran publikum når verden har normalisert seg igjen, sier Kammen.

Rocket League: Tronskifte

Rocket League-oppgjøret blir trukket frem som et av sluttspillets sportslige høydepunkt. Nyopprykkede Gemini slo i semifinalen ut Nordavind, som har stått ubeseirede i tellende kamper siden 2018. Underdogene slo deretter Granit Gaming 4-1 i finalen noen timer senere.

Geminis Sebastian «Seeb» Falch forteller at laget har gjort store endringer siden starten av sesongen. Da spilte de kun sammen en gang i uka, og det var på kampdagene som var hver torsdag. 

— Etter seriespillet var ferdig og vi endte på en 4. plass tenkte vi at vi måtte skjerpe oss. Fram til sluttspillet gikk vi «all in», med trening nesten hver dag, noe som gjorde oss veldig selvsikre på vei inn mot semi-finalen mot Nordavind, sier Falch.

telialigaen_sebastianfalch.jpg

INTENST: Sebastian Falch forteller om adrenalin og nervøsitet, da spillet gikk mot slutten. Her avbildet i fjor. Foto: Sindre Stien / Good Game.

Han forteller at han alltid har hatt som mål å være på laget som slår selveste Nordavind. 

— Når man leder i finalen, vet at det er nå eller aldri, og man kjenner hjertet dunke sinnsykt fort av både nervøsitet, glede og alle slags følelser — fordi man er så nær. Det er bare noe av det beste som finnes. Det er en helt utrolig følelse når man faktisk klarer å vinne noe man har jobbet hardt for i så lang tid.

Ellevill finaledramatikk i League of Legends

League of Legends-finalen er noe av det mer dramatiske vi har opplevd i Telialigaens historie – og med en rekke storslagne oppgjør sier det ikke rent lite. Nordavind startet med å vinne de to første rundene ganske overbevisende, før Viking tok to seire, og alt skulle avgjøres i det femte og siste gamet. Flere ganger så det ut til å snu, det var mange ville enkeltprestasjoner underveis og ekstremt spennende helt til siste slutt. Lagene hadde spilt i nesten fem timer, før Nordavind til slutt trakk det lengste strået.

Kaptein på Nordavind, Omid «Touch» Rosander, forteller at de etter den gode starten fikk føle skikkelig på presset, før de fant fokus igjen og kjempet knallhardt i siste gamet.

— Game 3 og 4 ble noe trøblete for oss. Alt startet i pick og ban-fasen der vi gjorde det vanskelig for oss selv med å velge Champions og team comps — som krever mer presisjon for å lykkes med. I game 5 var vi mer tilbake til «vår» stil, vi klarte å holde hodet kaldt og spilte kanskje tidenes finale, av hva vi har sett i Norge. 

telialigaen_OmidRosander.jpg

TIDENES FINALE: Omid «Touch» Rosander forteller om høyt press og et vanvittig spennende sluttspill.

Omid forteller at målet fremover er å fortsette og være det beste laget i de norske ligaene, men også hevde seg i Norden og internasjonalt. 

— Vi jobber knallhardt og har nesten ingen pause før det starter opp igjen, men det er bare deilig. Jeg elsker å konkurrere!

Psst ... Påmeldingen til Telia Esport Series Norway er åpen for online kvalifisering frem til 15. mai. Her skal 8 lag konkurrere i League of Legends. Du kan følge serien fra 8. juni.

Gaminginteressen har eksplodert

Interessen for dataspill er alt annet enn dalende. Den siste tiden har stadig flere oppdaget gleden ved gaming! I aldersgruppen 9 til 18 år oppgir hele 96 % av guttene at de spiller — og 76 % av jentene svarer det samme. Det er en solid økning, og spesielt blant jentene. Det viser ferske tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020

Koronapandemien har også gitt en solid oppsving for spill! Nettstedet Twitch, som direktesender spill, har hatt en vekst på 31 % den siste tiden. Og verdens helseorganisasjon, WHO, har til og med pekt på dataspill som en effektiv brikke i å forhindre smittespredning. Bildet av gaming som en meningsløs aktivitet fra gutterommet, er for lengst bleket. 

Var denne siden nyttig?