Unge lærer eldre å bruke data på workshop i Kongsvinger kommune.

Unge lærer eldre å bruke data

Workshopene der elever skulle hjelpe eldre å ta del i en stadig mer digitalisert verden, handlet kanskje mye om teknologi. Men de ble hundre prosent menneskelige.

 

Sammen med Hedmark fylkeskommune har Telia i høst arrangert workshops for å hjelpe seniorer i Eidskog, Grue og Kongsvinger kommune til å ta i bruk internett og digitale verktøy. 

Telia Mer Digital Trude.jpg

– Å lære seg å bruke digitale verktøy blir viktigere og viktigere, sier Trude Drevland, leder for Rådet for et aldersvennlig Norge. 

Målet er å redusere digital utestenging – og vise det enorme mulighetsrommet den moderne kommunikasjonsteknologien gir, i tråd med regjeringens nasjonale mål for digital deltakelse i samfunnet.

– Digitale verktøy og IoT gir uante muligheter - også for eldre - og det er viktig at alle aldersgrupper lærer seg å bruke verktøyene som finnes, sier Anita Soleid, markedssjef i Telia Business.

I dag opplever mer enn én million mennesker i Norge at de mangler evnen, kunnskapen og teknologien for å bli en del av den digitale verdenen. – Et fantastisk initiativ! er dommen fra både arrangørene og deltakerne.

Stort behov for dataopplæring

Den første uken i oktober samlet over 300 seniorer og 60 videregåendeelever seg på tre workshops i Grue, Eidskog og Kongsvinger for tre timer med læring og sosialisering. 

Ifølge Stine Raaden, biblioteksjef i Kongsvinger kommune, viser samarbeidet mellom Telia og Hedmark fylkeskommune et løft på tvers av virksomheter og sektorer. Hun forteller at responsen blant kommunens innbyggere har vært overveldende. Etter at invitasjonene ble sendt ut, kimte telefonen i ett sett.  

 – I løpet av to dager hadde vi fylt opp alle plassene, og nå står 130 seniorer på venteliste, sier Raaden, som mener dette viser at det er et stort behov for å øke kompetansen blant eldre. 

Telia Mer Digital Stine.jpg

– Alle jeg har vært i kontakt med i min kommune er veldig begeistret for et slikt tiltak, sier  Stine Raaden, bibliotekssjef i Kongsvinger kommune. 

– Vi vet jo at det kommer en eldrebølge. For at flere skal kunne bo lenger hjemme, bruke velferdsteknologien og være en del av samfunnet, er det kjempeviktig at eldre får en grunnleggende digital kompetanse. 

Teknologiske drømmer

Det var et stort spenn i hva seniorene ønsket hjelp til og stor variasjon i forkunnskapene, ifølge Rune Midtsund, lærer i programfaget IKT Servicefag vg2 ved Sentrum videregående skole. Flere av hans elever deltok på workshopen. 

En av dem var Nazila Amini (23). Hun forteller at mange hadde spørsmål om hvordan de kan laste ned bilder og bruke apper som for eksempel Vipps. 

Telia Mer Digital Nazila.jpg

Nazila Amini (23) hjalp med glede ivrige seniorer som ønsket å lære seg sosiale medier.

– Dessuten er mange nysgjerrige på sosiale medier. Flere ønsket å lære å bruke Snapchat, slik at de kunne snappe med barnebarna sine.

Midtsund tror det er lett å glemme at også seniorer har drømmer og tanker om hva de ønsker å bruke teknologien til. 

– Det var fint å se at de er nysgjerrige, og mange hadde forberedt seg godt på forhånd. En gjenganger var at de ønsket å lære seg å bruke verktøy som gjør at de kan kommunisere med andre, slik som barnebarn eller oldebarn. 

Latter og læring i skjønn harmoni 

Blant deltakerne på workshopen var Sten Sandhalla (66). Han følte at den digitale verdenen hadde løpt fra ham, tross et langt yrkesliv innenfor teknologi.

Telia Mer Digital Sten.jpg

Yngve Olsen (t.v.) og Sten Sandhalla (t.h.) ønsket begge å bli mer oppdatert på digitale tjenester og å lære seg å bruke nettbrett. 

 – Jeg meldte meg på for å ufarliggjøre det for meg selv og få mer opplæring. Jeg ønsker å lære meg å bruke nettbrett og å overføre bilder fra kamera og mobiltelefon. Det kan jeg ikke fra før av, forteller han.  

Noen bord bortenfor satt Berit Hordnes (79). Hun ønsket å lære seg å bruke digitale verktøy for å klare seg bedre i hverdagen.

 –  Jeg er veldig nysgjerrig og ønsker blant annet å lære å lagre bilder. Jeg får bilder på Snapchat, men de forsvinner jo før jeg rekker å se dem, sier hun lattermildt.

Telia Mer Digital Nettbrett.jpg

Det var mange eldre som ønsket å lære seg å bruke nettbrett.

Den spreke 79-åringen hadde også et helt spesielt ønske for dagen:

 – Jeg har vært litt nysgjerrig på hva en blogg egentlig er og synes det hadde vært artig å lage min egen. Jeg driver mye med håndarbeid og tenkte at det kanskje kunne vært en idé med en håndarbeidsblogg, sier hun lurt.

– Terningkast seks!

Etter workshoppen smilte Sten Sandhalla fra øre til øre. 

 – For et fantastisk initiativ! Jeg er veldig overrasket over at opplegget var så profesjonelt, og jeg må jo si at jeg håper og tror at dette kan bli overført til andre kommuner og fylker. Dette gir jeg terningkast seks, sier han fornøyd.

Telia Mer Digital Hjelpekort.jpg

 På bordene lå det praktiske hjelpekort med forslag til hva seniorene kunne lære seg. 

– Personlig har jeg fått mange nyttige tips, og det var mange ting som var mye enklere enn jeg trodde. Nå tenker jeg at den digitale verden ikke er så farlig som den var for bare noen timer siden, fortsetter han.

Også Berit Hordnes var fornøyd: 

– Dagen var kjempefin! Jeg trodde ikke at jeg skulle få så mye utbytte av dette, og det var veldig positivt at det var unge folk som hjalp oss, det er jo de som kan dette.

Læring for alle

Ylva Tjus Andersen som til daglig jobber som salgskoordinator i Telia, stilte som frivillig på workshopen. Hun forteller at hun opplevde at både elevene, seniorene og hun selv fikk utbytte av workshopen. 

– Jeg synes mange blomstret litt, det så ut som de koste seg og syntes det var gøy å lære bort kunnskapen sin.

Ylva Tjus Andersen

Under workshopen hjalp hun selv nysgjerrige innbyggere med små og store spørsmål. 

– Jeg satte meg ned en deltaker som startet med å si at hun ikke trengte hjelp til noe. Da jeg gikk derfra hadde jeg hjulpet henne med EasyPark, lært henne hvordan hun kan bruke Google Maps og vist henne hvordan hun kan lagre bilder i skyen, sier hun og fortsetter:

– Det var en kjempelærerik opplevelse – for begge to! 

Faktaboks: Hva er Mer Digital?


Grunnleggende IT-opplæring for å redusere digitalt utenforskap. I samarbeid med kommuner skal Telia:

  • Spre kunnskap til kommunens innbyggere om digitale verktøy og tjenester 
  • Motivere til digital glede og nysgjerrighet
  • Øke kunnskapen og forståelsen for dagens og fremtidens digitale samhold
  • Øke bruken av kommunens e-tjenester
  • Senke terskelen for å teste nye, digitale løsninger og forstå bl.a. fiberutbygging
  • Muliggjøre smarte kommuner og tilrettelegge for IoT

Se www.telia.no/merdigital for mer informasjon. 

Nysgjerrig på hva Telia kan bidra med for å gjøre kommunen din mer digital?

 

 

Var denne siden nyttig?