Mann utsatt for id-tyveri, sitter på terrasse
ADVARER: Michael Torp (30) ble overrasket over hvor lite som skulle til for å bli utsatt for ID-tyveri. Nå vil han advare andre.

Michael ble utsatt for svindel og id-tyveri

— Jeg følte meg maktesløs, sier Michael Torp (30). Etter å ha blitt utsatt for ID-tyveri fikk han inkassokrav i posten i over et år for varer han aldri hadde bestilt.

— Svindelen var nesten umulig å stoppe, sier han videre.

Det er ikke mye som skal til for å havne i samme situasjon. Et fødselsnummer er alt tyvene trenger, for å kunne misbruke identiteten din. 

Kobler du deg på et åpent internett uten krav om brukernavn og passord, kan svindlere få tilgang til sensitiv informasjon og private personopplysninger gjennom din PC eller mobiltelefon som senere kan misbrukes.

Og med historier som Michaels er det ikke rart at vi er mange som bekymrer oss. I en fersk undersøkelse InFact har gjennomført for Telia, svarer godt over halvparten at de er bekymret for ID-tyveri og ID-misbruk. De aller fleste vet heller ikke hvordan de skal gå frem, dersom uhellet først er ute.

72 % av norske kvinner aner ikke hva de skal gjøre om de blir utsatt for ID-tyveri. Blant menn er andelen 59 %.

InFact for Telia (mai 2020)

For Michael fra Moss ble livet snudd opp ned da en ukjent mann fikk tak i fødselsnummeret hans.

Da de ringte fra det lokale postkontoret og meldte fra om de ni telefonene som var bestilt i hans navn, skjønte Michael at noe ikke stemte.

– Jeg tenkte først det måtte være en misforståelse, siden jeg ikke hadde bestilt noe. Men da jeg kom på postkontoret forstod jeg fort at noe var galt, sier han.

idtyveri-forsikring-telia-mac.jpg

UTMATTENDE: For Michael ble identitetstyveriet en lang og utmattende prosess. – Det som var mest slitsomt var å ikke bli trodd av kredittselskapene. Jeg måtte bevise at jeg ikke hade bestilt varer for titusenvis av kroner, sier Michael. I dag er mannen dømt og saken er avsluttet.

Det skal skremmende lite til for å bli utsatt for ID-tyveri

Mats Authen, Norsk senter for informasjonssikkerhet

Inkassokrav på 60 000 kroner

Produktene og tjenestene som var bestilt stod i Michaels fulle navn og fødselsnummer. Telefoner og en diger utestående regning ventet på postkontoret.

– Da jeg skjønte omfanget av dette fikk jeg sjokk. En ukjent person hadde bestilt varer for over 60 000 kroner og jeg satt med regningen, sier han.

Pakkene på postkontoret ble bare starten på en ett år lang prosess. I løpet av de neste månedene begynte det å dukke opp en rekke regninger i postkassa. Mannen som hadde misbrukt Michaels identitet bestilte pakker, produkter og tjenester fra nettet og sendte regningen til Michael. 

Fakta om ID-forsikring hos Telia


Har du Telia X-abonnement har du ID-forsikring inkludert. Hvis du har blitt utsatt for identitetstyveri, dekker ID-forsikringen utgifter til juridisk bistand. Du vil få hjelp til å hindre ytterligere misbruk, reise krav om erstatning for økonomisk tap, og til å fjerne uberettigede betalingsanmerkninger.

  • Ingen egenandel
  • Forsikringssum 1 000 000 per person
  • Identitetstyveriet må ha hendt og blitt avdekket i løpet av forsikringsperioden for at forsikringen skal gjelde.

Telia X inkluderer også Nettslett, misbruk av SIM-kort og barnas feilkjøp i App Store eller Google Play.

Da jeg skjønte omfanget fikk jeg sjokk. En ukjent person hadde bestilt varer for over 60 000 kroner og jeg satt med regningen

Michael Torp

Mer enn 100 000 nordmenn utsatt for ID-tyveri

Michael er ikke alene. En undersøkelse Norsk senter for informasjonssikring (NorSiS) og Skatteetaten utførte i 2020 viser at mer enn 100 000 personer over 18 år i Norge har vært utsatt for ID-tyveri i løpet av de siste to årene. Selv om det er en nedgang sammenlignet med tidligere år, bekymrer tallene NorSIS.

– Vi gleder oss over nedgangen. Samtidig er 100 000 et altfor høyt tall, spesielt når vi vet hvilken økonomisk og emosjonell påkjenning dette ofte er, sier rådgiver i NorSiS, Mats Authen.

6 tegn på at du er utsatt for ID-tyveri


Her er faresignalene du bør være oppmerksom på.

  • Du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt, for eksempel på e-post
  • Du ser transaksjoner eller bevegelser på fakturaen til kredittkortet ditt som du ikke kjenner igjen.
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette.
  • Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt.
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjort.
  • Du mottar gjenpartsbrev av kredittsjekk uten at du har kjøpt noe som gjør dette nødvendig

Kilde: Politiet.no

Ifølge politiets siste innbyggerundersøkelse er ID-tyveri en av de tingene nordmenn er mest bekymret for å bli utsatt for. Likevel anmelder stadig færre. Hele 82 prosent av de som blir utsatt for ID-tyveri lar være å anmelde. 

– Dersom vi ikke vet omfanget er det vanskelig å sette inn de riktige tiltakene. Derfor bør alle anmelde ID-tyveri, oppfordrer Authen som tror vi bare vil se mer av avanserte metoder for identitetstyveri og svindel i årene som kommer.

idtyveri-telia-forsikring.jpg

OMFATTENDE SVINDEL: Det ble mye å rydde opp i for Michael, som fikk hundrevis av regninger i posten for ting han ikke hadde bestilt.

Vær varsom med hvilke nettverk du logger deg på, hvis ikke blir du fort svindlernes neste offer

Michael Torp

Omfattende opprydning: – Ble ikke trodd 

For Michael ble oppryddingen etter ID-tyveriet en tidkrevende og omfattende prosess. For selv om han umiddelbart sperret egen kreditt, hadde mannen bak ID-tyveriet allerede rukket å gjøre stor skade.

– I flere måneder måtte jeg ringe rundt til bedriftene. Jeg gikk rundt med en urolig følelse av hva som skulle dukke opp neste gang, sier han.

Michael opplevde at han fikk god hjelp av politiet som etterhvert både siktet og straffet mannen, men følte seg likevel alene i prosessen.  

– Det er ingen som rydder opp for deg. Jeg måtte overbevise bedriftene om at det ikke var meg som hadde kjøpt tingene, men ble ikke trodd og måtte følge opp med dokumentasjon i flere runder, sier han.

idtyveri-forsikring-telia-mac2.jpg

TAR FOR LETT PÅ DET: Michael tror mange ikke er klar over hvor lett det er å få tak i andres personopplysninger dersom man kobler seg på åpne trådløse nettverk. – De fleste kobler seg nok på nettet til flyplasser og kafeer uten å tenke så mye over farene det innebærer, sier han.

Unngå usikrede nettverk. For å være på den sikre siden bør man bruke mobildata.

Mats Authen, Norsk senter for informasjonssikring

Hjelper ikke med lås på postkassen

I etterkant av hendelsen har Michael fått lås på postkassen og blitt mer varsom på hvor han oppbevarer dokumenter. Men han tror det hjelper lite for å hindre identitetstyverier, ettersom trusselen er størst på nett.

– Folk flest er vant til å verne seg mot fysiske innbrudd. Men vi glemmer å tenke på at hvem som helst kan hackes gjennom usikre internett-tjenester. Da hjelper det ikke med lås på postkassen, sier Michael. 

Har du blitt utsatt for ID-tyveri? Dette bør du gjøre: 


  • Anmeld alltid alle ID-tyveri til politiet. Hvert tyveri er en unik sak og må bli anmeldt. Ta med dokumentasjon som du kan legge ved saken.
  • Kontakt byråer som gjør kredittsjekk. Be dem legge inn sperre på kredittvurdering av deg. Da blir det vanskeligere å opprette kreditt i ditt navn.
  • Ta kontakt med banken og kredittkortselskapet. Be dem sjekke omfanget av ID-tyveriet.
  • Steng kontoer som har blitt utsatt for misbruk. Be banken om å bekrefte skriftlig på at de har stengt kontoene.
  • Har du mottatt informasjon om ny konto eller transaksjoner du ikke kjenner igjen? Meld fra til kredittselskapet eller kortselskapet ditt.
  • Følg nøye med på at postgangen kommer som normalt. Får du svært lite post? Mistanke du at noen kan ha endret din adresse? Ta kontakt med Posten straks.
  • Du kan sperre deg for uønsket adresseendring hos Posten. Du må begrunne sperringen overfor Posten. En grunn kan være at du risikerer tyveri av post. Sperren gjør at Posten setter i verk ekstra kontroller om du i fremtiden vil endre adresse.

Kilde: Politiet.no

 

Kvinner er noe mer engstelige for ID-tyveri enn menn. 6 av 10 kvinner svarer at de er bekymret, mens 5 av 10 menn svarer det samme.

InFact for Telia (mai 2020)

Mats Authen i NorSiS tror mange ikke tenker på de potensielle farene som finnes ved å logge på nettverk som ofte er gratis og usikrede.

– Det skal skremmende lite til for å bli utsatt for ID-tyveri. Det er dessverre veldig enkelt å misbruke et fødselsnummer, så man bør unngå usikre nettverk på kafeer og andre offentlige steder, så ingen får tilgang til informasjon fra din mobiltelefon eller pc. Man vet aldri hva slags intensjoner de som bruker nettet har, sier Authen.

Han råder folk til å heller bruke mobildata for å være på den sikre siden. For regningen ved et ID-tyveri kan bli langt høyere.

– Vær varsom med hvilke nettverk du logger deg på, hvis ikke blir du fort svindlernes neste offer. Det unner jeg ingen, avslutter Michael.

Var denne siden nyttig?