ForsidenTelia TryggUnngå ID-tyveri

Bekymret for ID-tyveri?

ID-tyveri blir stadig mer vanlig, men heldigvis er det enkle steg du kan ta både for å beskytte deg og få hjelp dersom uhellet er ute. 

– ID-tyveri oppstår når noen skaffer seg eller bruker dine personopplysninger for å begå økonomisk kriminalitet, sier Nils Petter Sjulstad. Han er kommersiell sjef for mobiltjenester i Telia.

I følgeNorsis har hele 150 000 nordmenn blitt utsatt for ID-tyveri de siste to årene, og nærmere 40% av disse opplevde at varer og tjenester ble bestilt i deres navn. 

– Kriminelle bruker også stjålne personopplysninger for å opprette falske profiler og konti på nett med hensikt å lure andre, sier han.

Ofte vll svindlerne også bestille varer, overføre penger eller eksempelvis søke om lån eller kredittkort i ditt navn. 

620x320_nils-petter.jpg

Nils Petter Sjulstad, kommersiell sjef for mobiltjenester i Telia

Heldigvis finnes det tips og triks som kan hjelpe deg mot å bli et lett offer for nettopp ID-tyveri.

– ­For å føle seg trygg på nett bør man ha en sunn skepsis til alt man gjør og legger igjen på nett. Kildekritikk har aldri vært viktigere, og det vil bare bli mer verdifullt ettersom det ser ut til å bli stadig vanskeligere å skille mellom løgn og sannhet, sier Sjulstad.

Hans klare råd er at man aldri skal oppgi personopplysninger ved å klikke på lenker i e-post eller SMS. Mange nordmenn opplever daglig å bli oppringt av svindlere eller motta svindel-SMSer ofte forkledd som falske pakkemeldinger.

Sjulstad anbefaler alle å skaffe en pålitelig sikkerhetstjeneste, både for din egen sikkerhet og ikke minst sinnsro. Da vil du få hjelp av en profesjonell aktør dersom du skulle bli utsatt for et ID-tyveri.

Telia Trygg - alltid på vakt så du slipper


Telia har nylig lansert trygghetstjenesten Telia Trygg. Her kan kundene nå få omfattende beskyttelse mot ID-tyveri og netthandel-svindel som en del av sitt mobilabonnement.

Tegn på at du er utsatt for ID-tyveri

Sjulstad forteller at varsellampene bør være illrøde hvis du mottar regninger på bestilte pakker, produkter og tjenester på nett du selv ikke har kjennskap til.  

Vær obs hvis du opplever følgende:

  • Mottar bekreftelse på kjøp, eller fakturaer, for produkter du ikke har bestilt.
  • Mottar varsel om adresseendring.
  • Mottar varsel om kredittsjekk.

Får beskjed om innvilget kreditt du ikke har bedt om – til transaksjoner på kredittkort du ikke kjenner til.

Dette bør du gjøre dersom du blir utsatt for ID-tyveri

– Hvis uhellet er ute er det én ting som gjelder. Nemlig å handle raskt for og begrense skadeomfanget, sier Sjulstad.

Dette skal du gjøre ved mistanke om ID-tyveri:

  • Anmeld alltid ID-tyveri til politiet
  • Hvis noen har handlet i ditt navn – kontakt relevante parter som bank eller annen kortusteder.

Kontakt kredittopplysningsselskapene for sperring av fødsels – og personnummeret ditt og dermed unngå flere kjøp

Tips! Har du Telia X eller Telia Trygg og mistenker at du har blitt utsatt for ID-tyveri? Ta kontakt med Tryg Forsikring som har advokater som står klare for å hjelpe deg på tlf. 800 41 600 

Var denne siden nyttig?