
Nye funksjoner i Telia Smart Connect 1. halvår 2025
Telia Smart Connect oppdateres kontinuerlig med nye funksjoner. Noen er store og enkle å få med seg, mens andre kan noen ganger gå under radaren. Her har vi samlet en oversikt over alle oppdateringer fra første halvår som kan være med på å forenkle hverdagen.
Oversikt over nye funksjoner
- Tilbakering vises nå også i mobilappen
- Bestem selv hvor lenge telefonen skal ringe før viderekobling til mobilsvar
- Samtalestyring gir deg kontrollen tilbake
- Andre forbedringer
- Single sign-on på web tilgjengelig for alle
- Forbedringer av chat-funksjonen
- Avansert tilgangsstyring og delegering av administrasjonsrettigheter
- Innspilling av lydmeldinger i nettleser

1. Tilbakering vises nå også i mobilappen
Ved å benytte tilbakering-funksjonen for køer, så kan bedriften gi innringerne tiden tilbake og la dem holde på med andre sysler mens de venter på tur i køen.
Tilbakeringslister har vært en veldig oversiktlig måte å se hvilke samtaler som skal følges opp og om andre har forsøkt allerede.
Funksjonen har vært tilgjengelig på web en stund, og nå er denne oversikten også synlig i mobilappen. Dermed kan man enkelt følge opp kunder og andre innringere, og sikre god service, også borte fra kontorpulten.
2. Bestem selv hvor lenge telefonen skal ringe før viderekobling til mobilsvar
Dette er en enkel justeringsmulighet for å endre ringetiden på innkommende samtaler før den som ringer settes videre til mobilsvar, fraværsmelding eller andre innstillinger som er lagt inn for ubesvarte anrop.
Dette kan brukeren enkelt justere i mobilappen eller på web under «Tilgjengelighet».
3. Samtalestyring gir deg kontrollen tilbake

Brukere som har tale i Microsoft Teams eller IP-telefoni sammen med mobiltelefonen, kan nå enklere styre bruken av sine to telefonnumre. Tidligere kalte vi denne funksjonen «One Number, men «Samtalestyring» er en mer presis beskrivelse av funksjonen. Tilgjengelig både på web og i mobilapp, kan brukere med to telefonnumre styre bruk av visningsnumre og hvor det ringer for hvert nummer. Kø agenter kan også velge å bare logge det ene nummeret inn i køer for å skille tydeligere mellom jobb og privatliv med denne funksjonen. Du bestemmer!
![]() |
4. Andre forbedringer
- Nummersøk er flyttet til venstremenyen. Nå kan du sveipe inn menyen fra venstre for å søke på navn eller nummer hos opplysningstjenesten.
- Automatisk utlogging fra kø kan nå justeres i mobilappen under «tilgjengelighet». Alle som benytter kalenderstatus eller tilgjengelighet for å styre inn- og utlogging fra kø automatisk, kan gjøre tilpasninger til denne funksjonen i appen.
5. Single sign-on på web tilgjengelig for alle
Nå er enkel pålogging (single sign-on) ved hjelp av Microsoft Entra ID har blitt tilgjengeliggjort for alle bedrifter og det er svært enkelt å aktivere det i Telia Smart Connect. Løsningen fungerer for web-innlogging og fjerner behovet for tofaktorgodkjenning på web. Dette forenkler hverdagen for brukerne uten at sikkerheten svekkes. Tjenesten er kostnadsfri for alle kunder.
6. Forbedringer av chat-funksjonen
Deretter har web-chat-funksjonen fått tre nye funksjoner:
- Agent-alias for chat-agenter er aktivert. Dermed kan agenter velge å skjule sitt virkelige navn i kommunikasjonen med kunder via chat.
- Det er nå også blitt enkelt å sette over en pågående chat til en annen chat-kø. Chat-loggen dokumenterer fremdeles samtalen i sin helhet.
- Chat-historikken kan nå lagres i inntil 2 år. Administrator kan selv konfigurere varighet.
7. Avansert tilgangsstyring og delegering av administrasjonsrettigheter
Det er nå mulig for en administrator å sette ansvaret for en del av løsningen bort til en under-administrator. Dette gjøres i rollestyringsmodulen, og gjør det mulig å delegere skreddersydde tilganger til å administrere, for eksempel, en enkelt kø eller IVR; lokale åpningstider, hovednummer og lydmeldinger.
Dette gjør løsningen mye mer fleksibel for større virksomheter med delvis selvstyrte enheter eller avdelinger. Løsningen vil typisk kunne passe for kjedebutikker, barnehager, restaurantkjeder, kommuner osv. Du kan lese mer om rollestyring her.
8. Innspilling av lydmeldinger i nettleser

Telia Smart Connect har flere måter for en administrator til å spille inn lydmeldinger i telefoniløsning på: opplasting av fil, innspilling via telefon eller å skape en ny lydfil via test-til-tale funksjonen.
Nå er det også mulig å lese inn en lydmelding direkte fra nettleseren. Da kan man selvsagt også benytte hodesett og mikrofon som allerede er tilknyttet PC’en. Dette er en veldig enkel måte å skape nye filer på raskt.
Funksjonen finnes der hvor du administrere dine lydfiler.
![]() |
Utnytter bedriften mulighetene i Telia Smart Connect?
Telia Smart Connect er et kraftfullt verktøy for både kundekommunikasjon og internkommunikasjon og legger tilrette for gode kundeopplevelser og en effektiv arbeidshverdag. De fleste bedrifter utnytter bare en liten del av potensialet i sin løsning. Gjelder det din bedrift også? Du kan lese mer om mulighetene på våre produktsider.