Telia SMS-plattform

Send SMS til kunder og ansatte

Telia SMS-plattform er en kommunikasjonstjeneste for både store og små bedrifter. Tjenesten er full av funksjonalitet som gir alle bedrifter et profesjonelt verktøy for mobilkommunikasjon med både kunder og ansatte.

  • Send SMS til en utvalgt gruppe eller enkeltperson
  • Sikre god kundekommunikasjon og skap gode kundeopplevelser
  • Del informasjon med toveisdialog
  • Administrasjon i en enkel og intuitiv webportal
  • Automatiser med API-integrasjon

 

 

 

 

Telia SMS-plattform er tilgjengelig i to versjoner

  Standard Premium 
Sende SMS til kontakter og grupper o o
Ubegrenset antall kontakter og grupper o o
Motta SMS med kodeord på delt nummer o o
Automatiske svar og videresending på innkommende meldinger o o
Fri avsenderidentitet o o
Fri bruk av kodeord  o o
Mobil landingsside o o
Rapporter o o
Bruk av app o o
Ubegrenset antall brukere   o
Sende SMS fra e-postklient    o
SMS Gateway og API-integrasjon   o
Kundeundersøkelser og datainnsamling   o
Billetter, kuponger og lojalitetskort   o
Mulighet for å opprette sub-konto   o

Tillegg til både Standard og Premium

  • Ekstra kodeord på delt nummer
  • Dedikert langnummer for mottak av meldinger
  • Dedikert kortnummer for mottak av meldinger

Spørsmål og svar

 

Hva er en SMS-gateway?
SMS-gateway er et API så en datamaskin kan sende eller motta SMS-meldinger. For å få tilgang til SMS-gateway må Telia SMS Plattform Premium bestilles.

Trenger jeg en mobiltelefon?
Du trenger ikke en mobiltelefon; meldinger blir sendt og mottatt i nettleser. Tjenesten er nettbasert slik at du ikke trenger å laste ned noe. Alt du trenger er en Internett-aktivert PC, Mac eller Nettbrett.

Hvor mye koster det å sende en melding?
Kostnaden avhenger av hvor mange du sender per måned. Ta kontakt for et pristilbud.

Må bedriften være mobilkunde hos Telia for å få tjenesten?
Nei, du trenger ikke å være kunde hos Telia fra tidligere, men du må inngå en bedriftsavtale.

Kan utenlandske mobilnummer sende til mitt kortnummer?
Nei det er kun norske mobilabonnenter som kan sende til norske kortnummer. Mottak fra utenlandske mobilabonnenter krever et langnummer.

Hva er et langnummer?
Langnummer eller virtuelt mobilnummer er et vanlig mobilnummer som brukes for SMS-tjenester. Det gjør det mulig å sende SMS fra en mobil til en datamaskin. Bedrifter som ønsker å motta SMS inn til sine systemer kan benytte et langnummer for å motta SMS-meldinger. Se også kortnummer.

Hva er et kortnummer?
Et kortnummer er et 5-sifret nummer som brukes for å motta SMS sendt fra en mobiltelefon på en datamaskin. Se også Langnummer.

Hva er forskjellen på Langnummer og Kortnummer?
Begge brukes for å motta meldinger sendt fra mobiltelefoner til en datamaskin. Kortnummer er 5 siffer langt og fungerer kun i Norge, det er bare norske mobilabonnement som kan benytte dem. Å sende SMS til kortnummer koster ofte penger for mobilabonnenten. Langnummer er et vanlig 8-sifret mobilnummer. Det kan brukes av mobilabonnenter i andre land og vil normalt ikke koste noe for norske abonnenter å sende til, da SMS for det meste er inkludert i abonnementet.

Kan folk velge bort SMS-markedsføring?
Ja det finnes en automatisk avmeldingsfunksjon, Optout, som fjerner nummeret fra kontakter og alle grupper. His man ønsker å fjerne kunder manuelt så kan det gjøres ved å opprette en egen innkurv for det.

Hvor sikre er dataene mine?
Dataene dine er helt sikre. Telia deler eller videreformidler ingen av dataene dine, inkludert mobilnumrene du laster opp. Plattformen gir en sikker 128-bit kryptert tjeneste som tilsvarer online banksikkerhet.

Kan jeg importere data til tjenesten?
Du kan importere mobilnumre fra et Excel-ark eller en CSV-fil. Du kan laste opp mobilnumrene dine sammen med fem informasjonsfelt med bare noen få klikk. Du kan også oppgi numrene dine individuelt eller ved å kopiere og lime inn.

Hvorfor ser tall ut som 4,8 E + 9 når jeg eksporterer til Excel?
Dette er fordi Excel har konvertert det til vitenskapelig notasjon. For å fikse dette må formatet på cellen i Excel endres.

Hvor mange tegn er det i en melding?
En SMS er 160 tegn. Hvis meldinger er over 160 tegn så deles den opp i delmeldinger. Tjenesten tar betalt per delmelding. Det fremgår når du skriver meldingen hvor mange tegn du har brukt.

Kan avsendernavnet være firmaets navn i stedet for et nummer?
Ja, det kan det, så lenge det er 11 tegn eller mindre. Avsendernavn er en flott måte å øke bevisstheten på. Du kan opprette så mange avsendernavn du vil, uten ekstra kostnad. Avsendernavnet kan også være et mobilnummer, eller et nummer for mottak av SMS.

Hvorfor kan jeg ikke motta svar når jeg bruker et avsendernavn?
Ved å bruke et avsendernavn overstyrer du nummeret meldingen kommer fra. Dette betyr at den mottakende telefonen ikke har et nummer å sende svar til.

Hvilke bransjer kan dra fordel av mobilmarkedsføring?
SMS er det universelle verktøyet. Enten det brukes utelukkende til salg og markedsføring eller til transaksjonsvarsler, passer SMS i enhver applikasjon og sektor.

Påvirker størrelsen på virksomheten suksessen til SMS?
Nei, mindre kampanjer fungerer like godt som de større kampanjene, så lenge du har samtykke fra kontaktene dine og du sender relevant informasjon til dem.

Kan jeg legge til data i meldingene mine?
Ja, ved å legge inn informasjonen i Excel-regnearket. Når du har lastet opp filen, kan du flette informasjon inn i meldingsteksten.

 

Hvordan legger jeg til kontakter?
Kontakter kan legges til manuelt, lastes opp fra Excel, en liste kan limes inn, alternativt kan API brukes. Det er også mulig å legge til kontakter fra innkommende SMS.


Hvilke felter har en kontakt?
En kontakt har 6 felter:
• Mobilnummer – Obligatorisk
• Fornavn – Frivillig
• Etternavn – Frivilling
• Custom1 – Frivillig
• Custom2 – Frivillig
• Custom3 – Frivillig

Internasjonale mobilnummer lagres med landkode uten + eller 00 foran.
Fornavn og etternavn tar maks 20 tegn hver.
Custom1-2 feltene tar 50 tegn hver og Custom3 160 tegn.

Hvordan kan grupper navngis?
Du kan fritt navngi grupper, men norske æ, ø og å støttes ikke.

Hvor finner jeg epost til SMS adressen for en gruppe?
Adressen er tlgrxxxxx@telia-sms-com, der xxxxx er gruppe-ID. Du finner denne lengst ned etter listen på medlemmer når man åpner en gruppe. Alternativt under All reports/Advanced reports/List of Group IDs

Hvordan eksporterer jeg mine kontakter?
Det er enkelt å eksportere dine kontakter eller grupper. Åpne dine kontakter eller en gruppe og klikk på export. Kontaktene lagres i en CSV-fil som kan åpnes i Excel.

 

Hvordan sender man en SMS?
Å sende en melding fra nettleser til 1 eller flere mottaker skjer i tre enkle steg. 1 velg hvem som skal motta meldingen, 2 skriv meldingen, 3 klikk send.

Hvordan angis mottaker?
Mottaker kan angis ved å velge fra Kontakter eller Grupper. Alternativt kan en liste limes inn eller lastes opp fra Excel. Eller så kan nummeret tastes inn manuelt.

Kan jeg sende deler av en gruppe?
Ja. Åpne gruppen og velg aktuelle kontakter i gruppen.

Kan jeg søke kontakter?
Det er mulig å skape en mottakerliste basert på søk i kontakter og grupper. Man kan søke i alle felter eller i ett spesifikt felt.

Hvordan kan jeg sjekke om en melding er sendt?
Rapporteringsdelen viser om en melding er levert eller ikke levert, om den er i påvente eller om nummeret var ugyldig.

Hvor lang tid tar det for en SMS å komme frem?
Det er ingen angitt leveransetid men normalt vil en melding til norske mobilabonnenter leveres innen 15 sekunder. Tiden varier og den er avhengig hvor mange meldinger som hver operatør prosesserer til enhver tid. SMS Plattformen vil sende meldingen til respektive operatør umiddelbart og har langt større kapasitet enn de ulike mobilnettene som sørger for siste del av leveransen.

Kan man sende til utenlandske mobilnummer?
Telia SMS Plattform lar deg sende til mobilabonnenter i over 200 land. Vi bruker veletablerte nettverksleverandører i alle disse landene for å tilby den best mulige tjenesten.

Kan jeg planlegge meldinger som skal sendes på et senere tidspunkt?
Ja, det er enkelt å stille tekstmeldinger i kø for levering. Velg å planlegge at de skal sendes bare etter bestemte tidspunkter og datoer. Du kan også angi en sluttdato for meldingen skal utløpe, for å forhindre at den sendes ut etter en spesifikk dato. Melding kan også sendes ut i puljer for å gi tid til å håndtere svar i stedet for å bli overveldet av mange på én gang. Hvis du må endre klokkeslettet og datoen sendingen er planlagt for, kan du gjøre det via rapporteringsdelen.

Hvordan legger jeg til et nytt avsendernavn?
Bruker må ha rettighet å legge til avsendernavn. Gå til Settings  All setting  Sender Names, klikk på New skriv navnet, max 11 tegn; og deretter klikk Create.

Er det støtte for emojis?
Emojis krever unicode og det er støtte for Unicode opp til 4 bytes. Det betyr at det ikke er støtte for de aller fleste moderne emojis som krever 5 bytes.

 

Er det mulig å motta meldinger?
Ja det er mulig. Meldinger mottas på delt eller dedikert nummer. Hvis nummeret er delt så må et kodeord brukes i starten av meldingen slik at systemet kan lede meldingen til riktig konto og innkurv. Hvis du har bestilt et dedikert nummer så er ikke kodeord nødvendig. Se mer informasjon om Langnummer og Kortnummer

Hva er kostnaden for å motta melding?
Det koster ingenting å motta meldinger.

Hvordan ser jeg mottatte meldinger?
Alle meldingene du mottar vises i innkurven. Den fungerer på mange måter likt din innkurv for epost.

Hvor lenge blir meldinger i innboksen min?
Meldinger blir stående i innboksen til de blir slettet av deg. Du kan enkelt eksportere disse til en Excel-fil.

Hva er et kodeord?
Et kodeord er nødvendig når du bruker et delt nummer. Meldingen må starte med kodeordet slik at systemet kan lede meldingen til den aktuelle innkurven. Forsøk å holde nøkkelordet ditt så enkelt som mulig for å unngå feil.

Kan systemet svare automatisk på innkommende meldinger?
Ja det er mulig å angi et autosvar. Du konfigurerer dette under innstillinger for innkurven.
Skriv inn svaret og flett inn de felter du trenger. Du kan sende svar umiddelbart eller etter en gitt tid.

Det er også mulig å svare på epost angitt i innkommende melding.

Kan en innkommende melding videresendes til en gruppe?
Ja det er mulig. Du konfigurerer dette under innstillinger for innkurven.

Kan jeg motta meldinger som en epost?
Ja det er mulig. Under innstillinger på innkurven kan du aktivere videresending til epost. Du kan angi opptil 20 epost-adresser per innkurv. Dette er gratis.

Kan man videresende en melding jeg mottar til et mobilnummer?
Selvfølgelig kan vi automatisk videresende inngående meldinger til et mobilnummer du angir. Videresendingen koster det samme som å sende til nummeret.

Trenger et dedikert inngående nummer et kodeord?
Ingen andre enn deg bruker det dedikerte inngående nummeret ditt, så ingen kodeord kreves, selv om du kan opprette kodeord hvis du ønsker det.

Hvordan videresender man en innkommende melding til en URL?
Gå til innstillinger på innkurven, ‘Receive’  ‘View inboxes’ klikk på innkurven det gjelder og velg ‘Settings’. Klikk i ‘Forward incoming messages to a URL’.

 

Hva er epost til SMS?
Epost til SMS er en innebygd funksjon i tjenesten som lar deg sende og motta SMS fra epostprogrammet ditt.

Hvor mye koster epost til SMS?
Epost til SMS koster det samme som å sende SMS fra Telia SMS Plattform-kontoen din.

Hvordan kan jeg sende SMS-meldinger fra en eposttjeneste?
Epost til SMS funksjonen er tilgjengelig i Premium varianten av Telia SMS Plattform. Aktiver funksjonen under menyvalget «Settings». For å sende en SMS fra epost din angir du epostadresse mobilnummer@telia-sms.com

Hvordan konfigurerer jeg epost til SMS?
Du kan konfigurere hvilke epostadresser som har lov å bruke funksjon, avsendernavn, meldingslengde og sikkerhet i innstillingene for epost til SMS.

Hvordan sender jeg en epost til SMS?
Bare send en epost til mobilnummer@telia-sms.com fra den epost din Telia SMS Plattform-konto er registrert med. For å sende fra andre adresser, bare legg dem til der du konfigurerer funksjon.

Kan alle i bedriften få mulighet å bruke epost til SMS?
Ja. Legg til adressen *@epost-domene, for eksempel *@telia.no. Da kan alle med epostadresse på dette domene bruke funksjon.

Hvordan stopper jeg å sende med e-signaturen min?
For å indikere slutten på meldingen, er det bare å ta med ## og all tekst etter dette vil ikke bli inkludert.

Hvilken avsender kommer melding fra?
Avsender konfigureres i innstillinger for epost til SMS.

Hvilket epostprogram trenger jeg?
Epost til SMS fungerer med alle epost-programmer.

Hvilken adresse sender jeg eposten til når jeg sender til en gruppe?
Hver gruppe har en gruppe-ID som du finner i rapporteringsdelen og deretter Avanserte rapporter. For å sende epost til SMS til denne gruppen bruker du adresseformatet: tlgrpXXXX@telia-sms.com

Hvilken adresse sender jeg eposten til når jeg sender til en enkelt kontakt?
Bruk formatet mobilnummer@telia-sms.com, så kan du legge til så mange enkeltkontakter du ønsker ved å legge til feltene ‘til’ og ‘cc’ og også i epostens brødtekst.


Kan jeg opprette en mobil webside selv?
Ja, du kan bruke det gratis verktøyet for oppretting av mobile websider i Textlocal-kontoen din.

Hva er en mobil webside?
En mobil webside / nettsted er designet spesielt for mindre skjermer på mobiltelefoner. Det vil forbedre kundeopplevelsen for folk som besøker siden / nettstedet ditt på sine mobiltelefoner.

Hvordan sender jeg en mobil webside?
Du kan sende en lenke til mobilsiden din via SMS.

Må jeg ha flere sider?
Nei, du kan opprette enkeltsider. For eksempel kan du ta en eksisterende epost-kampanje for kunder og gjøre den om til en mobil webside.

Kan Telia lage en mobil webside for meg?
Foreløpig har vi ikke den tjenesten. Men det er ikke vanskelig å lage websiden selv.

 

Hva er et API?
Et API (Application Program Interface) tillater automatisk sending av tekstmeldinger fra et av bedriften sine systemer.

Hvor mye koster det å bruke API?
Tilgang til API krever Premium varianten av Telia SMS Plattform. API-et er GRATIS å bruke, men meldinger som sendes koster det samme som meldinger sendt fra tjenesten for øvrig.

Hvordan aktiverer man API?
Under Innstillinger (Settings) så kan du legge til en API-nøkkel. Det er også mulig å begrense bruken av denne nøkkelen til angitte IP-adresser.

Hvor lang tid tar det å konfigurere?
Det tar bare 15 minutter å komme i gang. Se vår utviklerside for å se eksempler på dokumentasjon og kode.

Hva kan man bruke API til?
API har flere funksjoner. Sende og motta meldinger, motta leveranserapport, sende til grupper, administrere kontakter grupper, sende ut undersøkelser eller kuponger. For full oversikt se API-dokumentasjon, http://api.txtlocal.com/docs/

 

Hva er en mobilundersøkelse?
Det er et online datafangstskjema som er designet spesielt for en mobilskjerm.

Jeg trenger ikke å sende kundeundersøkelser, hva annet kan bedriften min bruke dette verktøyet til?
Verktøyet kan brukes til å lage en hvilken som helst form for datafangst. Dette kan være søknadsskjemaer, påmeldingsskjemaer, spørreskjemaer, bestillingsskjemaer og mye mer.

Hvor mye koster det å sende en mobilundersøkelse?
Det koster det samme som å sende en vanlig SMS. Undersøkelsen sendes med som en link i meldingen.

Hvordan sender jeg undersøkelsen til kundene mine?
Undersøkelsen sendes via en lenke i en tekstmelding.

Kan jeg brande undersøkelsen?
Ja, du kan sette inn bilder på skjemaet ditt, inkludert logoen din.

Hva kreves for å se en mobilundersøkelse eller -skjema på mobilen?
Du kan få tilgang til en mobilundersøkelse fra hvilken som helst mobiltelefon som har nettleser og tilgang til internett.

Hvordan får jeg svarene på undersøkelsen min?
Svarene blir samlet på din konto. De vil vises i diagrammer for analyse av informasjonen og tilgjengelig for eksport til Excel.

 

Hvordan knytter jeg et dokument til en SMS?
Klikk på ikonet for vedlegg «Attachment» der du skriver meldingsteksten. Last opp filen, maks 10 MB, og bekreft. Plattformen vår vil konvertere filen til en lett tilgjengelig lenke i teksten. Filen vil bli lagret på en sikker måte på våre servere.

Hva er et vedlegg?
Et vedlegg er en tilleggsfil du kan sende som en lenke i en tekstmelding.

Hvilke type vedlegg støttes?
Filtyper som støttes: AVI, BMP, CSV, DOC, DOCX, DOTX, GIF, JPG, MIDI, MPEG, MP3, OGA, OGG, OGV, OGX, PDF, PNG, POTX, PPSX, PPT, PPTX, QT, RA, RAM, TRF, SLDX, SVG, SWF, TIFF, TSV, TXT, VCF, WAV, XLAM, XLS, XLSB, XLSX & XLTX.
Maks størrelse er 10MB.

Hvor mye koster det å sende et vedlegg?
Det er ingen ekstra kostnader å ta med i vedlegg til tekstmeldingen

Vil sluttbruker bli belastet for å laste ned vedlegget?
Hvis telefonen deres ikke er koblet til en WIFI-tilkobling, kan de bli belastet for databruken.

Hva er den maksimale filstørrelsen jeg kan legge ved?
Den maksimale filen du kan legge ved en melding er 10 MB.

 

Hvordan oppretter man en ny bruker?
Admin, dvs. den som er eier av konto, har rettighet å legge til ny bruker. Gå til ‘Settings’  ‘All settings’, klikk på ‘Sub users’ og ‘Create user’. Angi brukerens navn og epost adresse. Ny bruker får en epost med link for aktivering av sin bruker.

Hvor mange brukere kan jeg ha på kontoen?
Standard tillater opp til 5 brukere per konto. Med Premium er det ubegrenset antall brukere per konto.

Endre passord
Bruker kan endre sitt passord ved å klikke ‘Settings’  ‘All settings’  ‘Your password’. NB passord kan kun endres en gang hver 24 time.

Endre epost
Bruker kan endre sitt passord ved å klikke ‘Settings’  ‘All settings’  ‘Your email’

Brukerrettigheter
Admin kan endre på bruker rettigheter. Gå til ‘Settings’  ‘All settings’  ‘Sub users’ og klikk på ‘User permissions’. Det er også mulig å lage en eller flere maler på rettigheter ‘Permission Groups’. En bruker kan knyttes til en permission group ved ‘Add to Group’.


To faktor-autentisering
Admin kan slå på 2FA på kontoen. Gå til til ‘Settings’  ‘All settings’  ‘Security Options’ og følg instruksen. Det finnes tre ulike måter å få sikkerhetskode og hver bruker velger selv, Google eller Microsoft authenticator eller SMS. Når «FA er slått på så får samtlige brukere mail om dette. Neste gang de logger inn så må de velge hvordan de skal motta sikkerhetskode.
Admin kan slå av 2FA på samme sted som det ble slått på.

 

Må bedriften være en eksisterende kunde til Telia?
Nei Telia SMS-Plattform kan kjøpes selvstendig men kunde må inngå en bedriftsavtale med Telia.

Er det bindningstid?
Nei det er ikke bindningstid. Oppsigelsen er inneværende måned pluss en.

Hvordan bestiller man tjenesten?
Hvis du vet hva du trenger så kan du fylle i ordreskjema som ligger på produktsiden for Telia SMS-Plattform på telia.no. Alternativt ta kontakt med en Telia selger eller kontakte Telia kundeservice på b2bcustomerservice@telia.no eller tlf. 05051.

 

Når faktureres tjenesten?
Faktura sendes månedsvis i etterskudd. Det sendes en separat faktura for tjenesten, det legges ikke til en eventuell eksisterende faktura bedriften mottar fra Telia.

Hvordan ser prismodellen ut?
Tjenesten har engangsavgift ved opprettelse og fast månedsavgift. SMS trafikk betales etter bruk og prisen avhenger destinasjon, til Norge eller utland.

For tilleggstjenestene dedikert nummer så faktureres engangsavgift og fast månedsavgift.

Hvorfor har ikke første faktura kommet?
Avregning skjer i begynnelsen av hver måned og dersom bedriften har en faktura som går ut tidlig i måneden så er det ikke sikkert avregningen rekker å komme med, da kommer den på neste faktura.

 

Jeg ønsker å vite mer om Telia SMS-plattform