Personvern og etikk

Telia er et stort selskap med en sentral plass i mange menneskers liv – for både kunder, ansatte og samarbeidspartnere. Det krever at vi opptrer etisk ansvarlig og bidrar til samfunnet på en positiv måte. Med vår infrastruktur og digitale tjenester har vi også et spesielt ansvar for å trygge brukerne.

Trygg bruk på et trygt nett

Med internett fra Telia kan du og familien surfe trygt. Trygg på Nett er en sikkerhetspakke alle nettkunder får inkludert, med gratis skylagring, virusbeskyttelse og foreldrekontroll på alle enheter.

Svindel og angrep er minst like vanlig gjennom mobiltelefonen. Telias mobilnett er kontinuerlig overvåket og beskyttet. Bare i fjor stanset vi nesten 44 millioner svindelforsøk rettet mot våre kunder.

For de som ønsker et ekstra lag med beskyttelse, og hjelp dersom noe skulle skje, tilbyr vi tjenesten Telia Trygg. Her får du ID-overvåkning, passordhvelv, ID-forsikring og netthandelforsikring i ett. 

Vi sikrer virksomheter digitalt

Digitaliseringen har åpnet et helt nytt spillerom for kriminelle. Cybertruslene blir stadig mer innovative, og sikkerhetsløsningene må være kontinuerlig oppdatert.

Med Telia som helhetsleverandør av IT- og kommunikasjonstjenester, tar vi ansvar for sikkerhet i alle ledd – med både rådgivning og tjenester.

Personvern

I Telia behandler vi store mengder personopplysninger om våre kunder. Derfor tar vi ditt personvern på det største alvor. Du skal kunne ha tillit til at dine opplysninger er trygge hos oss.

Vår behandling av personopplysninger er underlagt personopplysningsloven med forskrift som omfatter EUs personvernforordning, GDPR, slik denne er implementert i norsk rett. Vi følger også strenge krav som er nedfelt i ekomloven for å beskytte dine trafikk- og kommunikasjonsdata.

Kundeintegritet

Nettverkene våre skal være sikre og beskytte all data som overføres og lagres. Vårt hovedfokus er alltid å beskytte personvernet til våre kunder. For å kunne tilby tjenestene våre, må vi lagre ulike kundeopplysninger som navn, adresse, personnummer, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse og tjenestene du har. Vi lagrer aldri dataene lenger enn vi trenger, og all informasjon blir nøye håndtert under meget strenge regler.

Whistleblowing Line

Opplever du noe ubehagelig, som du mener bryter med Telias etiske retningslinjer, skal du aldri nøle med å si ifra. Whistleblowing Line er en nettbasert portal for hendelsesrapportering i Telia. Her kan du sende inn varsler om helse- og sikkerhetshendelser, samt svindel.

Alle ansatte i Telia er forpliktet til å drive vår virksomhet med åpenhet, integritet og ansvarlighet. Vi oppfordrer både ansatte og interessenter til å si ifra hvis de mistenker alvorlige feil, handlinger eller bekymringsverdige forhold. Dette inkluderer brudd på lover, regler og forskrifter eller trusler mot offentlige interesser.

Varslingen er anonym, og vi forplikter oss til å behandle rapportene konfidensielt og beskytte varslere mot risiko for gjengjeldelse – så lenge rapporten er laget i god tro.

Var denne siden nyttig?