
Infrastruktur og bevegelsesmønstre
Mobiltelefoner gir mobilitetsdata – et kraftig verktøy for smartere og mer treffsikker byplanlegging
Når nærmest alle bærer med seg en mobiltelefon, kan vi samle mobilitetsdata — og få fantastisk grunnlag for smartere byplanlegging.
Vi bygger Norge med 5G og fastnett
Halve Norge benytter våre tjenester og infrastruktur. Når vi nå oppgraderer 4G-nettet kraftig og ruller ut 5G, gir det et unikt datagrunnlag for å kunne utvikle fremtidens smarte byer.
Telia er i dag en ledende leverandør av fiberbaserte tjenester til norske husstander, og har et verdensledende mobilnett og nasjonalt høyhastighets fastnett. Vi tar samfunnets stadig høyere krav til en effektiv digital hverdag på alvor. Derfor øker vi nå kapasiteten ytterligere i det eksisterende 4G-nettet ved å integrere enda flere frekvenser. Styrkingen av dekning, høyere hastighet og større kapasitet skjer samtidig med at stadig flere får tilgang til Telias nye nasjonale 5G-dekning. Det nye 5G-nettet utvides kontinuerlig og åpner et hav av nye muligheter når fremtidens samfunn skal planlegges.
Ta bedre avgjørelser med innsikt om bevegelsesmønstre
Hvor bør den nye sykkelveien gå? Bør det legges til et ekstra stoppested på bussruten? Og på hvilke tidspunkt er veinettet mest belastet? Gjennom mobilitetsdata får vi grunnlaget til å ta gode avgjørelser for byplanlegging og infrastruktur. Verdifull nøkkelinnsikt å ha med seg, enten det handler om smittesporing og beredskap, eller om man skal arrangere et arrangement eller finne den perfekte lokasjonen for en ny butikk eller kafé. Resultatet blir en bedre hverdagsopplevelse for oss alle og et smartere og mer bærekraftig samfunn.
Telia Urban Development
Verktøyet for byutvikling gir god oversikt over hvordan mobiliteten i et større eller mindre område fungerer. Hvor bør det bygges ut og hva slags tjenester mangler? Telia Urban Development gir et godt beslutningsgrunnlag for utbygging, endring i tjenestetilbud og funksjonsforståelse.
Telia Travel Emission
I samarbeid med Zero har vi utviklet en modell, som kan bergene utslipp fra transport. Det er også mulig å skille mellom biltrafikk og offentlig transport. Slik kan kommunene måle CO2-utslipp, og se til at det følger Paris-avtalen. Verktøyet gir også nyttig innsikt i antall sykkel- og gangturer for området, gjennomsnittlig reisetid og reiseavstand.