
Telia Smart Connect Migreringsnettside
Alt du trenger å vite om migrering fra Telia Bedriftsnett til Telia Smart Connect
Telefonitjenesten dere kjenner, oppgradert med nye funksjoner
Telia Smart Connect er neste generasjons bedriftsnett-plattform fra Telia med mange forbedringer fra Telia Bedriftsnett. Vi ønsker å gi alle våre kunder fordelene og mulighetene med den nye tjenesten. Med Telia Smart Connect vil dere fremdeles kjenne igjen både funksjoner og grenseflater fra tidligere, men samtidig kunne få fordeler som:
Spørsmål og svar
Etter migrering vil kostnadsnivået vil totalt sett være på samme nivå som med Telia Bedriftsnett, men dere vil kunne oppleve at noen nye tjenester dukker opp og at noen gamle blir borte fra fakturaen. For enkelte funksjoner kan prisene variere noe på grunn av endringer i pris- og tjenestestrukturen.
Tjenester som endres eller blir borte fra fakturaen:
-
Brukernavn: Alle brukere logger inn med sitt telefonnummer som før. Et lite flagg er nå synlig ved siden av brukernavn-feltet. Dette er innført fordi Smart Connect er en multinasjonal løsning. Brukere som er migrert fra Telia Bedriftsnett skal ha norsk flagg.
-
Passord: Ved første innlogging må alle brukere velge «Nytt passord» og så motta en melding (SMS eller e-post) for å sette passordet sitt.
-
Ny mobilapp og URL for sentralbord: Brukerne må laste ned Smart Connect mobilappen i App store eller Google Play (linker) og gå til ny URL for innlogging i desktop (link). Personlig sentralbord appen må også installeres på nytt, denne kan lastes ned fra menyen til venstre i web-sentralbordet.
-
Etter innlogging vil alle brukere straks kjenne igjen grenseflatene og vil kunne fortsette å arbeide som før.
Overgangen til Smart Connect skjer i henhold til vår bedriftsavtale om endringer i tjenesten.
For kunder med Telia Bedriftsavtale vil avtalens prisbilag og tjenestespesifikke vilkår oppdateres med vedlegg for Telia Smart Connect.
Generelt for migrasjonen fra Telia Bedriftsnett til Telia Smart Connect gjelder at det samlede kostnadsnivået for likt bruksomfang av tjenesten skal være tilnærmet på samme nivå som tidligere. For enkelte funksjoner kan prisene variere noe på grunn av endringer i pris- og tjenestestrukturen.
Du kan lese og laste ned de nye avtalevilkårene her.
Dere får nye funksjoner
- Bedre kundeoppfølging med chat-funksjon og tilbakering fra lister.
- Forenklet administrasjon med brukerinnstillinger for fravær og viderekoblinger, standard ringeprofil innad i bedriften, enklere å lage talemeldinger med tekst-til-tale funksjon, og oversikt over alle SIP-kontoer i bedriften og mulighet til å resette SIP-passord.
- Les mer om de nye funksjonene her.
Det kommer flere nye funksjoner etter hvert
- Multinasjonal løsning: Få samme løsning i alle land hvor Telia har virksomhet, perfekt for bedriften med nordiske ambisjoner.
- Forenklet innlogging for brukere: Snart kan «single sign-on» implementeres mot bedriftens Entra ID-løsning for å forenkle innloggingen for brukerne.
Noen funksjoner fra Telia Bedriftsnett fases ut
- Kortnummer: Kunder som har benyttet kortnummer vil ikke kunne benytte disse etter migrering. For å ringe en kollega må man nå benytte deres vanlige telefonnummer eller trykke på brukerens telefonnummer i bedriftskatalogen i en av Smart Connect-grenseflatene.
- Google kalender-synkronisering: Denne funksjonen vil ikke lenger være tilgjengelig
- Automatisk konfigurering av IP-telefonapparater: Konfigurering av IP-apparater må gjøres manuelt. Administrasjonsmodulen inneholder nå en opplisting av alle IP-kontoer i bedriften med mulighet for å hente ut SIP-brukernavn og passord. Samt å resette disse og sjekke registrering av SIP-klinetenklienten/IP-apparatet.
- Geografisk ruting av samtaler: Geografisk ruting vil ikke lenger tilbys som del av IVR-oppsettet i Telia Smart Connect.
- Brukernavn med landskode: Alle brukere logger inn med sitt telefonnummer med landskode foran - både 47 og +47 vil fungere for norske brukere. Vi innfører landskode fordi Smart Connect er en fire-nasjonal løsning.
- Passord: Ved første innlogging må alle brukere velge «Nytt passord» og så motta en melding (SMS eller s-post) for å sette passordet sitt.
- Ny mobilapp og URL for sentralbord: Brukerne må laste ned Smart Connect mobilappen i App store eller Google Play (linker) og gå til ny URL for innlogging i desktop (link). Personlig sentralbord appen må også installeres på nytt, denne kan lastes ned fra menyen til venstre i web-sentralbordet.
- Etter innlogging vil alle brukere straks kjenne igjen grenseflatene og vil kunne fortsette å arbeide som før.
Det meste vil flyttes over fra Telia Bedriftsnett til Telia Smart Connect, med noen få unntak:
- Integrasjoner må aktiveres på nytt av kunden selv.
- Lokasjoner i besøksregistrering må settes opp på nytt.
- Historisk statistikk fra før migreringen vil ikke migreres til den nye løsningen. Statistikken vil være tilgjengelig i noen måneder i den gamle løsningen i Telia Bedriftsnett.
- IP-telefoner må konfigureres på nytt med SIP-brukernavn og -passord.
Løsningen har en enklere pålogging for eksterne brukere. De kan nå benytte vanlige telefonnummer for å logge på løsningen. Tidligere måtte man benytte et 12-sifret telefonnummer (58xxxx) som brukernavn, men dette er ikke lenger nødvendig.
Bedrifter som har benyttet Utvikler-API i Telia Bedriftsnett må oppdatere integrasjonen mot den eksterne applikasjonen. Endringen er ikke omfattende. Funksjonaliteten i de to API-ene er lik, men ved migrering til Smart Connect må kundene sette opp en ny API-bruker i den nye plattformen. Vi anbefaler at dere forbereder eventuelle nødvendige oppdateringer i deres integrasjoner.
Her kan du finne informasjon om API for Telia Smart connect:
Trenger du hjelp?
Trenger du mer hjelp kan du benytte deg av våre hjelpesider på web for veiledninger på bruk av den nye tjenesten. Du kan også laste ned våre kom-i-gang veiledninger for administratorer og vanlige brukere.