Hjelp til TV
Få hjelp til oppkobling og feilsøk for TV, tips i Telia Play og vanlige spørsmål og svar om TV-abonnement og utstyr.
Telia Play oppdateres - dette er nytt
Nytt i Telia Play på Telia box
Nytt i Telia Play app
Nytt i Telia Play for smart-TV
Nytt på teliaplay.no
Hjelp med kanaler
Sjekk valgmenyen
Er det kanaler du ikke finner i oversikten på dine kanaler i Telia Play, kan det være at disse ikke er valgt inn i valgmenyen på Min Side.
Dette kan du sjekke slik:
- Sjekk hvilke kanaler du har valgt inn i valgmenyen, her kan du også legge til kanalen i pakken din.
NB! Er kanalen nettopp valgt inn? Da kan det ta litt tid før den dukker opp i oversikten. - Forsøk en restart av TV-boksen hvis kanalen ikke kom av seg selv etter at du valgte den inn.
Sjekk kanallisten
Ofte kan problemet være at kanalen du leter etter ikke ligger i kanallisten din.
Slik fikser du det:
- Se på direkte-TV
- Trykk "OK", velg "Innstillinger", deretter "OK" igjen
- Bla nedover til "Tilpass kanallisten" og legg til kanalen du mangler
Forsøk så å laste inn kanaler på nytt:
- Naviger til direkte-TV og spill av en direktesendt kanal
- Trykk OK
- Gå til innstillinger i menyen under avspillingslinjen
- Trykk OK og gå til "Kanalkilder"
- Velg Telia TV, vent mens kanalene lastes inn og trykk så "ferdig"
Har du fortsatt problem, ta kontakt med oss så hjelper vi deg gjerne videre.
Forsøk aller først å ta en omstart av TV-boksen (vent 10 sekunder fra du skrur av til du skrur på igjen).
Forsøk så å laste inn kanaler på nytt:
- Gå til direkte-TV og spill av en direktesendt kanal
- Trykk "OK"
- Gå til innstillinger i menyen under avspillingslinjen
- Trykk "OK" og gå til "Kanalkilder"
- Velg "Telia TV", vent mens kanalene lastes inn og trykk så "ferdig"
Hvis det ikke fungerer, sjekk om Telia-kontoen din ligger inne på boksen. Det gjør du på følgende måte:
- Trykk på knappen med et bilde av et hus på fjernkontrollen.
- Gå til sidemenyen til venstre og naviger til innstillinger (Tannhjulet)
- Gå til «Kontoer og pålogging»
- Kontroller at konto med ditt navn og kundenummer for adressen ligger inne som konto. Hvis den ikke ligger inne kan du legge til konto ved å trykke på «Legg til konto.»
Forsøk først en omstart av Telia-boksen. Vent ti sekunder før du skrur den på igjen.
Forsøk så å laste inn kanaler på nytt:
- Gå til direkte-TV og spill av en direktesendt kanal
- Trykk OK
- Gå til innstillinger i menyen under avspillingslinjen
- Trykk OK og gå til "Kanalkilder"
- Velg Telia TV, vent mens kanalene lastes inn og trykk så "ferdig"
Hvis det ikke fungerer, sjekk om Telia-kontoen din ligger inne på boksen:
- Trykk på knappen med et bilde av et hus på fjernkontrollen.
- Gå til sidemenyen til venstre og naviger til innstillinger (Tannhjulet)
- Gå til «Kontoer og pålogging»
- Kontroller at konto med ditt navn og kundenummer for adressen ligger inne som konto. Hvis den ikke ligger inne kan du legge til konto ved å trykke på «Legg til konto.»
Slik fikser du det:
- Trykk på "Direkte"-knappen (Slik at du ser Google Play Movies), og trykk "OK"
- Bla til "Innstillinger" og trykk "OK"
- Bla til "Kanalkilder" og velg "Telia TV"
Da skal kanalene dine lastes inn.
Hjelp med Telia Play
Brukernavnet ditt i Telia Play er det samme som du bruker til å logge deg inn på Min Side.
Det er enten mobilnummeret ditt eller e-postadressen abonnementet ditt er registrert på.
Glemt passord?
Passordet ditt har du satt selv, men dersom du ikke husker det kan du bestille et nytt. Det gjør du ved å gå til login-siden, taste inn brukernavn, og deretter lenken "Glemt passord?".
Du vil da få verifisert deg med BankID og kan sette et nytt, personlig passord.
Obs! Passordet sendes til mobilnummeret eller e-postadressen som er registrert på abonnementet.
Får du ikke tilsendt et nytt passord, eller funker det ikke å bytte? Kontakt oss gjerne, så hjelper vi deg.
For å ta opp programmer gjennom nett-TV og appen må du ha bestilt tjenesten "opptak".
Dersom du har bestilt opptak og det ikke fungerer, eller du opplever problemer med bestilling av tjenesten, kontakt oss gjerne, så hjelper vi deg.
Obs! Innhold fra noen leverandører er det ikke mulig å ta opp. Du vil da ikke se knappen "Ta opp".
Dette trenger du:
En TV, en AppleTV og en Apple-enhet som en iphone eller et nettbrett.
- Sjekk at Apple-enheten du vil dele innhold fra, er koblet til samme nettverk som Apple-TV-en eller en AirPlay 2-kompatibel smart-TV.
- Finn innholdet du vil strømme og trykk på AirPlay-symbolet(et lite rektangel med en trekant). I noen apper må du kanskje trykke på et annet symbol først — og i Bilder-appen må du først trykke på Dele-symbolet.
- Velg enheten du vil dele innholdet med. Og tada – nyt opplevelsen på en større skjerm!
- For å slutte å strømme trykker du på AirPlay-symbolet igjen, og velger enheten du vil koble fra.
Slik caster du fra mobil/nettbrett
- Forsikre deg først om at mobilen du skal caste fra, er koblet på det samme nettverket som Chromecasten, TV-en med innebygget Chromecast eller Telia-boksen. Hvis ikke vil de ikke finne hverandre. I Google Home-appen kan du sjekke hvilket nettverk Chromecasten er tilkoblet, dersom du er i tvil.
- Åpne Telia Play på mobilen du vil caste fra.
- Trykk på casting-symbolet (bilde), og velg navnet på enheten du vil caste til – og vips starter castingen av seg selv. Når du er koblet til Chromecast, skifter cast-ikonet farge.
NB: Telia-boksen din fikk navn da du satte den opp for første gang. Automatiske forslag vil ha vært Telia Box, Android TV, Telia TV, TV i stuen, eller lignende. - For å slutte å caste, trykker du på cast-ikonet og «koble fra».
Slik caster du fra en PC/Mac
- Sørg for at datamaskinen og Chromecast-enheten din er koblet til samme nettverk.
- Åpne Google Chrome-nettleseren, og gå til Teliaplay.no
- Trykk på de tre prikkene i øverste hjørne til høyre («Mer»), og deretter «Cast».
- Voila – innholdet vises på TV-en din.
Bruk PIN-kode for å kjøpe og leie film
PIN-koden setter du under Min konto og deretter under Innstillinger. Du vil så motta en e-post som hjelper deg å lage PIN-koden.
Når du har gjort dette én gang kan du bruke samme kode hver gang du skal kjøpe eller leie film.
Tips! Leie film på en iOS-enhet
Vil du se en leiefilm på iOS-enheten din må du først leie denne på en PC/Mac, for så å åpne den i Telia Play på iOS-enheten din.
Opplever du at sendingene skurrer, lyden henger bak eller andre problemer med avspillingen, skyldes disse ofte at signalet på det trådløse nettet eller mobilnettet er for svakt.
- Forsøk å starte avspillingen på nytt for å se om problemene blir borte.
- Kontroller om du opplever samme feil på flere enheter (mobil, nettbrett, PC, etc), for å se om feilen gjelder bare en enhet eller flere.
Problem bare på én enhet:
Hvis feilen er bare på en enhet tyder det på at den enheten har problemer med internettsignalet.
Prøv å koble til nettet på nytt, og ta en omstart av enheten hvis problemet vedvarer.
Problem på flere enheter?
Oppleves problemet på flere enheter kan det tyde på problemer med nettet ditt generelt eller feil i appen.
Vet du at dekningen eller det trådløse nettet ditt er ok, kontakt oss gjerne, så hjelper vi deg.
Hjelp med TV-boks
Mangler undertekst på direkte-TV?
Trykk på "OK" mens du ser på direkte-TV. Da skal du få opp et valg om teksting for hørselshemmede. Vi anbefaler valget "Norsk (SDH)".
Lydproblemer?
Mangler lyd på enkelte kanaler eller lyden faller ut sporadisk?
Det aller første du bør sjekke er HDMI på TVen.
- Skru boksen av og på.
- Trekk ut HDMI-kabelen, og sett den inn igjen.
- Prøv eventuelt å bytte HDMI-port på TV-en.
Fungerer ikke det, kan du prøve å gjenopprette til fabrikkinnstillinger.
Surround sound-problem?
Har du problemer med lyden kan dette ofte skyldes at du har aktivert Surround sound (flerkanalslyd), men at TV-en din ikke støtter dette.
Slik fikser du det:
- Åpne "Innstillinger" fra hovedmenyen
- Bla nedover til "Lyd" og trykk "OK"
- Velg "Surround" og trykk "OK"
- Velg "Aldri"
Da bør du gjøre følgende:
- Sjekk aller først at alle kabler sitter som de skal.
- Sjekk at både TV-boks og TV er skrudd på. Du ser om TV-boksen er skrudd på ved at den lyser.
- Dersom alt utstyret er korrekt koblet til og skrudd på, men du fortsatt ikke får bilde på skjermen, kan du forsøke en omstart av TV-boksen og ruteren.
NB! Vent ti sekunder fra du skrur av, til du skrur på igjen.
Fungerer det fortsatt ikke etter omstart? Kontakt oss gjerne, så hjelper vi deg.
Sjekk at boksen er korrekt oppkoblet
Det er viktig at boksen er koblet opp som den skal, og har du en hjemmesentral skal Telia-boksen kobles direkte i en LAN-port på hjemmesentralen eller over wifi (den firkantede boksen som sitter i stikkontakten).
Har du et antenneuttak skal Telia-boksen kobles med en coax-kabel til antenneuttaket, og til nett med nettverkskabel eller over wifi.
Er du usikker på om boksen er koblet opp riktig, eller om førstegangsoppsettet gikk som det skulle? Ta en titt på veiviseren for oppkobling.
Får du ikke tilgang til kanalene dine, eller får du beskjed om at boksen ikke mottar signal?
Forsøk følgende for å få inn kanaler på Telia box:
- Gå til Direkte TV
- Trykk OK-knappen på fjernkontrollen
- Velg «innstillinger» i hvit boks nederst på skjermen
- Gå til kanaler på menyen som kommer opp
- Gå til instillinger > Velg Kanalkilder > Velg Telia TV > Ferdig
For at du skal kunne se på direkte-TV er det viktig at du er logget på Telia-kontoen din.
Slik sjekker du om du er logget inn:
- Trykk på knappen med et bilde av et hus på fjernkontrollen.
- Gå til sidemenyen til venstre og naviger til innstillinger (Tannhjulet)
- Gå til «Kontoer og pålogging»
- Kontroller at konto med ditt navn og kundenummer for adressen ligger inne som konto. Hvis den ikke ligger inne kan du legge til konto ved å trykke på «Legg til konto.»
Hvis du fortsatt mangler kanaler på direkte TV - kontakt oss gjerne, så hjelper vi deg.
For at Telia-boksen din skal fungere optimalt er det viktig at den er oppdatert.
Hver gang en ny oppdatering er tilgjengelig vil boksen din automatisk motta denne, og du vil få en forespørsel på TV-en om du vil oppdatere.
- Trykk HJEM-knappen, naviger til venstre sidemeny og deretter helt ned til tannhjulet (Innstillinger) trykk OK
- Naviger ned til Enhetsinnstilinger og trykk OK
- Trykk OK på Info
- Trykk OK på Telia box oppdatering, her er det to valg:
Programvareoppdatering: Oppdaterer Telia Play programvaren som vi i Telia utvikler selv, og som er det brukergrensesnittet kundene ser og bruker daglig.
Systemoppdatering: Oppdaterer hele firmwaren på boksen, det vil si all kjernefunksjonalitet, Android TV-versjonen og annet nærmere forbundet med selve hardwaren.
Hjelp med fjernkontroll
Slik bytter du batterier i Telia box fjernkontroll
- Skyv dekselet bak på fjernkontrollen ned (1). Her er det bare å ta i litt, så løsner det.
- Ta ut de gamle batteriene, og sett inn nye batterier (2 stk. AAA-batterier) som anvist (2).
- Skyv dekselet tilbake på plass (3).
OBS! For at du skal kunne bruke fjernkontrollen til å styre TVen må bluetooth være aktivert.
Forsøk å sjekke om fjernkontrollen er koblet til bluetooth. Det gjør du ved å:
- Gå til hovedmenyen (Huset på fjernkontrollen)
- Gå til «Innstillinger» i sidemenyen til venstre
- Bla ned til «Innstillinger»
- Gå til «Fjernkontroller og tilbehør»
Nå kan du se om fjernkontrollen er tilkoblet bluetooth eller ikke. Hvis du ikke finner fjernkontrolleren din der, velg «legg til tilbehør» og følg instruksjonene på skjermen for å legge den til.
Tips: Legg til fjernkontroll på nytt
Selv om fjernkontrollen står som tilkoblet kan det være en idé å legge til fjernkontrollen på nytt:
- Finn fjernkontrollen din på listen i steg 4 over, og velg «Koble fra».
- Hold så inne «OK» og mikrofon-knappen samtidig i tre sekunder for å reaktivere Bluetooth.
Virker ikke stemmesøk i det hele tatt?
Det kan skyldes at Bluetooth tilkoblingen er brutt. Forsøk å koble den til på nytt, ref tipset over.
Viktig!
- OBS! For at du skal kunne bruke fjernkontrollen til å styre TVen må TVen din være fra en av følgende produsenter: Samsung, Sony, LG, Phillips, Panasonic, Grundig, Finlux, Hitachi, JVC, Toshiba, Sharp og Pioneer.
- Det vil ikke fungere å bruke fjernkontrollen til å styre TVen dersom du har et surroundanlegg eller forsterker mellom TV og boks.
Etter at du har koblet Telia Box til TVen med HDMI-kabel, skal det automatisk fungere å bruke fjernkontrollen til å styre TVen.
Styrer ikke fjernkontrollen TVen automatisk? Prøv dette:
- Press og hold «av/på-knappen» og «OK» i tre sekunder.
- Etter tre sekunder, press og hold inne knappene for "Kanal opp" og "Kanal ned" samtidig, til TVen skrur seg av. Dette tar normalt noen sekunder.
- Når TVen har skrudd seg av, trykk «OK» for å fullføre sammenkoblingen. LED-lampene skal da blinke tre ganger.
Fungerer det fortsatt ikke? Forsøk følgende:
- Press og hold «OK» og tallkoden for din TV i minst tre sekunder.
- Etter tre sekunder, press og hold «Kanal opp»-knappen til TVen skrur seg av.
- Når TVen har skrudd seg av, trykk «OK» for å fullføre sammenkoblingen.
Tallkoder for TV-produsentene som støttes:
- Samsung: 1
- Sony: 2
- LG: 3
- Philips: 4
- Panasonic: 5
- JVC: 6
- Grundig: 7
- Finlux: 8
- Thomson: 9
- Toshiba: 0