Ansatte i Telia Bedrift kundeservice

SIM

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene rundt SIM


Spørsmål og svar om fysisk SIM-kort

Er det slik at du trenger å bestille SIM-kort til dine ansatte kan du gjøre dette via Min Bedrift.

Slik gjør du det:

  1. Logg deg inn på Min Bedrift
  2. Trykk på huset øverst i venstre hjørne
  3. Bla deg ned til teksten «Hva skal du gjøre?»
  4. Velg «Bestill SIM-kort» under kategorien «Annet»
  5. Fyll ut den nødvendige informasjonen
  6. Trykk «Fullfør»

Har du en ansatt som trenger å endre SIM-kort på nummeret sitt kan dette enkelt gjøres inne i Min Bedrift eller så kan ansatte gjøre dette selv på Min Side.

Slik gjør du det:

For admin:

  1. Logg deg inn i Min Bedrift
  2. Trykk på abonnenter øverst til venstre
  3. Velg nummeret det gjelder
  4. Bla deg ned på siden til du ser SIM-kort
  5. Til høyre står det « Bytt SIM-kort»

For ansatt:

  1. Logg deg inn på MinSide
  2. Trykk på SIM/PIN/PUK

Hvis du får feilmeldinger som "SIM-kort mangler", "Ugyldig SIM", "Inaktivt SIM" eller "SIM blokkert", kan det være flere årsaker til dette:

SIM-kort mangler, eller er ikke satt inn riktig i mobilen. Eventuelt kan det også være feil på mobilens SIM-kortleser, eller defekt SIM-kort.

Nytt SIM-kort er ikke aktivert. Du kan aktivere SIM-kortet ved å logge inn via Min Side.

Du har tastet feil PIN-kode tre ganger. Da trenger du PUK-koden – den finner du også om du logger inn på Min Side.

Tips: Før du kontakter oss, prøv SIM-kortet i en annen mobil. Da får du avklart om problemet gjelder mobilen eller SIM-kortet. Er det noe galt med SIM-kortet, kan du logge inn og bestille nytt, eller ta kontakt med oss for hjelp med bestilling..

Som ansatt har du tilgang til Min Side – hvor du kan logge deg inn for å finne informasjon som blant annet:

  • Oversikt over alle SIM-kortene
  • Bestille og aktivere nye SIM-kort
  • Oversikt over PIN- og PUK-koder

Logg inn Min Side

Slik gjør du det:

Logg deg inn i portalen her
eller ring oss på telefonnummer +46 (0) 771 100 235 for support

 

Spørsmål og svar om eSIM

Ja, du kan helt fint bruke eSIM i utlandet. eSIM fungerer akkurat som et fysisk SIM, bortsett fra at det blir lastet ned digitalt.

Et unntak er Apple Watch, som krever 4G Tale i landet du besøker.

eSIM fungerer akkurat som et fysisk SIM, bortsett fra at det blir lastet ned digitalt til din enhet. eSIM kan heller ikke tas ut av en enhet, da det blir låst til enhetens eSIM-chip ved nedlastning.

eSIM er låst til den enheten det ble lastet ned på, så du må derfor bestille et nytt eSIM til enheten du vil overføre til.

 

Ja, med den nye BankID-appen så fungerer BankID akkurat like bra med eSIM som med fysisk SIM-kort. Og det koster ikke noe.

Den gamle løsningen for BankID på mobilen hadde ikke støtte for eSIM, men denne fases uansett ut til fordel for appen.

Hvis du allerede har bestilt og fått eSIM. se "Slik aktiverer du eSIM" lenger opp på siden.

Hvis du ikke har bestilt eSIM, se "Slik bestiller du eSIM".

Hvis du har ett eller flere eSIM som ikke er i bruk, anbefaler vi alltid å slette det. Da blir det enklere å holde kontroll og du unngår å forvirre enheten din.

Slik sletter du eSIM på iPhone:

  1. Åpne "Innstilllinger" på hjemskjermen
  2. Velg "Mobilnett"
  3. Trykk på eSIMet du vil slette under "SIM-kort"
  4. Trykk på "Slett eSIM"
  5. Bekreft sletting

Merk: prosessen kan variere avhengig av iOS-versjon. Sjekk brukerveiledningen fra produsenten om du har problemer eller er usikker.

Slik sletter du eSIM på Samsung-telefon:

  1. Åpne "Innstillinger" på startskjermen
  2. Velg "Tilkoblinger"
  3. Velg "SIM-Kort administrator"
  4. Velg eSIMet du vil slette under "eSIM-kort"
  5. Trykk på "Fjern"
  6. Bekreft handlingen

Merk: Prosessen kan variere avhengig av Samsung-modell og versjon på operativsystemet. Sjekk brukerveiledningen fra produsenten om du har problemer eller er usikker.

For å slette eSIM på andre merker og modeller, følg brukerveiledningen fra produsenten.

De aller fleste nye telefoner støtter eSIM.

For å gjøre en enkel sjekk kan du taste inn *#06# på din telefon. Om du ser en linje med navn "EID" støtter din telefon eSIM. Strekkoden under EID kan også scannes i våre butikker, for å dytte eSIM direkte inn i din telefon.