Telia Startup: Dette skiller suksess fra fiasko

Å være gründer er risikosport, men det er ikke helt tilfeldig hvem som lykkes. Telia Startup har samlet 8 kjennetegn for bedrifter som får det til.

– Først og fremst bør forretningsmodellen din være bygget på å løse et problem for kunden. Hele startupen, altså selve produktet, valg av kundesegment, prisingsmodell, markedsføring og storyen du forteller, bør baseres på én ting – problemløsning.

Det sier Lise Graff, Senior Strategy Manager i Telia. Hun har lang erfaring med å hjelpe ivrige, håpefulle gründere gjennom Telias eget mentorprogram, Telia Startup.

Hvert år velges et knippe gründere ut, og får hjelp til å skalere opp sine ideer innenfor kommunikasjonsteknologi. Oppstartsbedriftene får tilgang til Telias tjenester og ekspertise, innen blant annet 5G og IoT. I 2023 blir Telia først med 5G til hele Norge, et forsprang som bedriftene kan nyte godt av.

5G er nøkkelen for videre digitalisering. Og det kan bli spesielt avgjørende i en tid der økonomien er presset, og vi er nødt til å finne mer effektive løsninger.

GODE RÅD: Lise Graff er Senior Strategy Manager i Telia. Hun har mange gode råd til ivrige oppstartsbedrifter.

I tillegg til tett oppfølging fra Telia, får gründerne veiledning fra advokater i Thommesen, rådgivning på merkevarestrategi fra Mars og oppstartshjelp fra Startup Norway. Med bred kompetanse og årelang erfaring, har de sett hva som skal til for å lykkes.

1. Ikke jobbe deg i hjel før lansering

Når et selskap vokser, vil det bestandig komme nye utfordringer og oppgaver som gründeren må forstå. Evnen til effektivt å lære nye ting, enten gjennom kurs og program, selvstudier og bøker, eller fra mentorer og team-medlemmer er en avgjørende egenskap. Men det betyr ikke at du behøver å jobbe deg i hjel før lansering. Du må nemlig regne med å gjøre en del justeringer på ideen din, også etter at den er satt ut i livet.

­– Det høres kanskje rart ut, men du trenger ikke ha alt på plass før lansering. Startup-bedrifter lærer aller mest mens de går, og gjør seg viktige erfaringer og tilpasninger underveis. Husk at det er kunden som skal bekrefte at ideen din er god og lønnsom. Test derfor produktet mot målgruppen så for som mulig, slik at du kan jobbe videre med viktige tilbakemeldinger og ny læring, tipser Graff. 

2. Knytt til deg nødvendig teknologikompetanse

– Å ha tilgang til spisskompetanse øker sannsynligheten for å treffe riktige teknologivalg tidlig. Det kan være helt avgjørende for å kunne levere verdiforslaget til kundene og evne å skalere effektivt i takt med vekst, sier Marius Ebbesen, forretningsutvikler i Telia.

SPISSKOMPETANSE ER AVGJØRENDE: Marius Ebbesen, forretningsutvikler i Telia, mener du gjørt lurt i å skaffe deg nødvendig teknologikompetanse.

Med et robust mobil- og fastnett og en rekke innovative tjenester innen alt fra smartteknologi og datainnsamling til sømløse kundeopplevelser, har Telia eksperter på mange felt innen kommunikasjonsteknologi. Og disse står tilgjengelige for oppstartsbedriftene i mentorprogrammet. Ebbesen legger ikke skjul på at det også har stor verdi for Telia!

Startupene har en tilnærming og arbeidsmetodikk vi kan lære av! Som naturlige utfordrere innen hvert sitt felt hjelper de oss å tenke nytt. Vi vet at kommunikasjonsteknologi kan skape fantastiske opplevelser, men startupene hjelper oss å se helt nye måter å skape verdi på.

Det er ikke bare gründere i Telias startupprogram som jobber tett med Telia om teknologiløsninger. Døren står åpen for alle bedrifter som ønsker å tenke smart med kommunikasjonsteknologi.

3. Snakk med folk!

Ingen suksesser er skapt i et vakuum. Suksesser skapes sammen med hundrevis av bidragsytere og støttespillere. 

En fallgruve du må unngå, er derfor å holde kortene for tett til brystet. Du kommer mye raskere til business med et vellykket og ettertraktet tilbud, dersom du henter læring og informasjon fra de beste rundt deg. I tillegg blir det vanskeligere for konkurrenter å kopiere de erfaringene og relasjonene du skaper deg på veien.

– Holder du idéen din for lenge for deg selv, går det treigere fra idé til lansering. Du risikerer å bruke mye tid, svette og tårer på et ikke eksisterende kundebehov – som viser seg vanskelig å tjene penger på.

Lise Graff, Senior Strategy Manager i Telia.

Også Knut Wien, CVO og grunnlegger av Startup Norway, mener det er viktig å skaffe seg gode støttespillere i idéfasen.

– Du må ut av ekkokammeret, og få innsikt, innspill og impulser fra andre. Vi ser at de som snakker om ideene sine, og bygger videre på dem ved hjelp av støttespillere, oftere lykkes, sier han.

4. Tenk (litt) langsiktig

Ting endrer seg raskt for en start up, derfor bør du ta deg tid til å tenke på hvordan du tror markedet vil utvikle seg – og hva du skal gjøre for at kundene skal foretrekke ditt tilbud, også i fremtiden.

– Det er lett å ta kortsiktige valg basert på tilgjengelighet og muligheter som byr seg. Det kan imidlertid gjøre det vanskeligere for oppstarten å hente ut sitt fulle potensial på lenger sikt, mener Graff i Telia.

– Å skape noe stort, starter med mange små handlinger som bygger på hverandre. Med et langsiktig mål, er det lettere å holde fokus og forstå viktigheten av hver eneste lille arbeidsoppgave. Til slutt har man bygget verdier og eiendeler som utgjør verdiene som selskapet består av, supplerer Wien Startup Norway.

SETT DEG LANGSIKTIGE MÅL: – Å skape noe stort, starter med mange små handlinger som bygger på hverandre, sier Knut Wien, CVO og grunnlegger av Startup Norway.

 5. Du må elske kundene dine

... og få kundene til å elske deg!

Leverer du det du lover, og er god på å ivareta kundene dine, er sannsynligheten høy for at de anbefaler deg til andre. Fornøyde kunder er også svært trofaste, og uvurderlige markedsførere for bedriften din.

Alle startups bør etterstrebe å skape fantastiske kundeopplevelser for kunden, slik at kunden elsker å assosiere seg med deg og det du står for. En løsning er ikke verdt noe hvis ikke kundene elsker å bruke den.

Knut Wien, CVO og grunnlegger av Startup Norway.

6. Bruk en god rådgiver

Blant dagens startups er ofte selskapets verdi knyttet til teknologi. En vanlig juridisk fallgruve er at selskapet ikke har sørget for å beskytte denne teknologien før lansering, for eksempel ved å patentere en nyskapende og praktisk løsning.

Nicolai Julsvoll, Julie Rasmussen Solli og Elias Kjelløkken i Advokatfirmaet Thommesen AS anbefaler at alle startups undersøker hvilke juridiske risikoer de står overfor.

GODE RÅD ER DYRE, MEN VERDT DET: Julie Rasmussen Solli anbefaler å bruke en god rådgiver med peiling på ditt forretningsområde. 

– Det kan dreie seg om å patentere nyskapende teknologi, eller om personvernlovgivning og forbrukervernlovgivning. Disse rettsområdene er i stadig utvikling og stiller mange og strenge krav, forklarer Solli.

Hvilke juridiske risikofaktorer som er  relevante for den enkelte bedrift varierer ut fra hvilke bransje du opererer i, og hvilke tjenester og produkter du tilbyr. En god rådgiver er derfor en viktig og god investering.

7. Ha orden i sysakene

Et ordentlig og oversiktlig regnskap er til god hjelp for deg som start up. Orden og system i regnskapet, kan hjelpe til med å sørge for at bedriftens budsjetter blir holdt. Forsøker du å skape et firma som skal bli en oppkjøpskandidat en dag, gjelder det å ha orden i økonomien og regnskapet. Dette gjør at bedriften sett over ett fremstår mye mer profesjonell, og at bedriften din er mye mer attraktiv for investorer og kontraktsmotparter.

– I tillegg er det viktig å sørge for å lage gode avtaler, enten det gjelder innkjøp, distribusjon eller annet. Gode forretningsforhold og orden i sysakene er helt avgjørende for å lykkes med driften. Avtaler som sikrer at virksomheten kommer best mulig ut av det, dersom det oppstår uenigheter, kan naturligvis utgjøre forskjellen på videre drift og ikke, sier Kjelløkken.

8. Tro at alt er mulig

Om du fortsatt spør deg selv hva som skal til for å lykkes som gründer, har ekspertene følgende å si:

– Vi ser gjerne noen fellestrekk hos startups som lykkes: de har en sterk ledelse, er gode lagspillere, har skikkelig «drive», motiverte ansatte, relativt god orden og oversikt, og ikke minst forstår de når de bør søke bistand hos eksperter, sier Julsvoll.

Også Startup Norway-sjefen, ser noen klare fellesnevnere som skiller suksess fra fiasko:

– I Startup Norway sier vi at vi jobber med de fem prosentene av oss som tror alt er mulig. De som tror på at endring kan skje, og som ikke lar seg stoppe av normer og regler, men som evner å se forbi dagens løsninger og systemer, de har den «driven» som gjerne fører til suksess, avslutter Knut Wien.

Telia som digitaliseringspartner


Med spisskompetanse på kommunikasjonsteknologi, bidrar Telia i digitaliseringen av mange bedrifter. Sparr med oss om:

4G og 5G, telefoniløsninger, private mobilnettverk, fiber- og fastnett, wifi, IoT og kundedialog mm.

Gründer? Telia Startup er vårt årlige mentorprogram med opptak for 2023 i løpet av høsten. Søk om en plass, og du kan bli en av neste års bedrifter i Telia Startup.

Var denne siden nyttig?