Ansatte i Telia Bedrift kundeservice

Velkommen

til oss

 

Slik kommer du i gang

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene i forbindelse med overgangen til Telia.

 

Om tidspunktet for overføring av ditt nummer ikke passer, kan du ringe oss på +47 924 05 051.

Merk deg tidspunktet for overføring og husk å ha ditt nye Telia SIM-kort tilgjengelig denne dagen, også dersom du er på reise i utlandet.

  1. Noen dager før overgang mottar du en ekstra påminnelse på SMS fra Telia.
  2. Husk å kopiere dine kontakter i telefonen hvis du har kontaktlisten liggende på SIM-kort. iPhone-brukere trenger ikke kopiere kontakter, da alt ligger på telefonen.
  3. På overgangstidspunktet bytter du til nytt SIM-kort i din telefon og den er klar til bruk.
  4. Etter oppstart av telefonen mottar du velkomstmelding på SMS fra Telia.
  5. Les gjerne inn ny personlig melding på din talepostkasse. Les mer her.
    Om du ikke vil ha personsvar kan du deaktivere den. Se her.
  6. Se gjennom at du ikke mangler noe informasjon fra det gamle SIM-kortet ditt. Når du har forsikret deg om dette anbefaler vi å klippe i stykker/brekke det gamle SIM-kortet før det kastes i EL-avfall.

Merk: Den eneste endringen for deg er at personsvarnummeret er nytt og at du må aktivere BankID på nytt. Hos de fleste endres nummeret til Personsvar automatisk, men det anbefales at du lagrer dette i telefonen slik du gjorde med ditt gamle personsvarnummer.
Det nye personsvarnummeret er 921 00 000.

Praktisk hjelp når abonnementet blir overført
Telia og/eller din IT-avdeling er som oftest tilstede på enkelte lokasjoner på overføringsdagen for å bistå med bytting av SIM-kort eller å svare på aktuelle spørsmål. Du kan i tillegg få nødvendig informasjon her:

  • Telia Kundesenter på telefon 92405051
  • Nærmeste Telia-butikk
  • Mobilansvarlig i din bedrift

Er du ute på reise?
Er du på reise på overføringsdagen må du passe på å ha med deg det nye SIM-kortet. Du kan også utsette overføring til du er tilbake ved å kontakte oss.

Merk: Alle som planlegger en reise på overføringsdagen bes sende en e-post om dette til mobilansvalig i din avdeling før avreise.

På overføringstidspunktet opphører ditt nåværende abonnement. Du beholder ditt mobilnummer, men må bytte til Telia SIM-kort.

Når og hvordan får jeg mitt nye SIM-kort?
Deres IT-avdeling sørger for utsendelse/utlevering av SIM-kortene fra Telia. SIM-kortet sendes ut til din lokale kontaktperson, som har ansvar for videreformidling til hver enkelt mottaker.

Du skal ha mottatt ditt SIM-kort via din lokale kontaktperson i god tid før portering. Hvis du ikke har mottatt ditt nye SIM-kort, ta kontakt med din nærmeste leder.

Hvilken størrelse på SIM-kortet skal jeg velge?
Telia leverer multi-SIM til alle brukere, det vil si Nano, Micro og vanlig i ett og samme kort. Når du skifter SIM-kort ser du hvilken størrelse du har i dag – brekk ut samme størrelse.

Hvordan bytter jeg SIM-kort?

  1. Slå av telefonen. I de fleste telefoner finner du SIM-skuffen på siden eller toppen av telefonen. På enkelte mobilmodeller ligger SIM-kortet bak batteriet.
  2. Bruk et passende verktøy, nål eller utbrettet binders for å åpne SIM-skuffen.
  3. Bytt SIM-kort.

 

Mange telefoner lar deg bytte PIN-kode til SIM-kortet ditt via innstillingsmenyene, gjerne lokalisert under "sikkerhet" eller lignende. Det finnes imidlertid en kjappere metode som virker på alle telefoner, og som ikke krever at du må lete febrilsk i menyene.

Slik går du frem:

  • Tast inn **04*gammel PIN-kode*ny PIN-kode*ny PIN-kode#
  • Trykk Ringe-knappen (det grønne røret)

Gratulerer, du har fått ny PIN-kode!

Endre/aktivere PIN for Data SIM
Ønsker du å aktivere/endre PIN-kode på dette SIM-kortet, må det gjøres i en enhet som har tilgang, for eksempel i Cellular Settings på din PC, under innstillinger på din IPad, eller ved å sette SIM-kortet inn i en telefon.
PIN-koden finner du på https://www.telia.no/min-side/sim-pin-puk/
Logg inn med ditt mobil/mobilt bredbånds-nummer for å få tilgang.

BankID-app erstatter BankID på mobil
Bankene har valgt å avvikle BankID på mobil til fordel for BankID på app. BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app, og dette begynner allerede i september 2022. Utfasingen skjer for å gi brukerne en enda enklere BankID-hverdag. Appen skal gi mer relevant informasjon som trygger brukerne, og ambisjonen er at flere skal kunne bruke BankID gjennom hele livet.

Når du har byttet SIM-kort vil du ikke kunne logge inn i nettbanken med BankID på mobil.

Du må derfor bruke kodebrikke for å logge på nettbanken første gang etter at du har byttet SIM-kort. Det kan hende du også må oppgi et personlig passord. Logg inn i nettbanken før du bytter SIM-kort for å se og eventuelt tilbakestille passordet.

Om du ikke har din kodebrikke, bestill ny via nettbanken din i dag. Det tar to til fire dager å få ny kodebrikke.

Når du har kodebrikke og personlig passord klart, bytt SIM-kort. Logg deretter inn for å aktivere BankID på mobil.

For å logge deg inn i nettbanken kan du bruke følgende:

  1. BankID brikke
  2. BankID App på mobil
  3. BankID via SIM kort (det som heter BankID på mobil)

Bankene har valgt å avvikle BankID på mobil til fordel for BankID på app. BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app, og dette begynner allerede i september 2022. Utfasingen skjer for å gi brukerne en enda enklere BankID-hverdag. Appen skal gi mer relevant informasjon som trygger brukerne, og ambisjonen er at flere skal kunne bruke BankID gjennom hele livet.

 

Som bedriftsnettbruker har vi samlet det du trenger å vite på en egen side. Se her.

Innhold som musikk, kontakter, bilder og lignende blir ikke berørt når du bytter SIM-kort.

Skulle du likevel mangle kontakter, skal de ligge lagret i ditt gamle SIM-kort. De må eventuelt kopieres til ditt nye SIM-kort.

Tvilling-SIM og data-SIM er tilknyttet ditt mobilabonnement, og vil slutte å fungere når abonnementet blir flyttet over til Telia.

Dersom du allerede har Tvilling-SIM og/eller data-SIM i dag, vil du motta nye kort sammen med Tale-SIM, tilsvarende de du har i dag.

Hva er Tvilling-SIM?
Tvilling-SIM er et ekstra SIM-kort som er knyttet til mobilabonnementet ditt.

Kortet kan du for eksempel bruke i en ekstra telefon eller i bilen, dersom du har en bil med SIM-skuff.

Du får anrop til alle telefonene samtidig, og du kan velge hvilken du ønsker å svare fra.

Trenger jeg Tvilling-SIM?
Tvilling-SIM passer for deg som tilbringer deler av arbeidstiden i bilen, eller om du har en ekstra jobbtelefon.

Hvordan bestiller jeg Tvilling-SIM hvis jeg ikke allerede har det i mitt eksisterende abonnement?
Du bestiller Tvilling-SIM hos mobilansvalig i din avdeling.

Hva er data-SIM?
Data-SIM er et ekstra SIM-kort som er knyttet til mobilabonnementet ditt. Kortet kan brukes i for eksempel PC, Mac, modem eller lignende.

Med data-SIM kan du surfe på nettbrettet/PC med den datamengden du har inkludert i abonnementet ditt.

Trenger jeg data-SIM?
Data-SIM passer for deg som for eksempel har et nettbrett du benytter i jobbsammenheng.

Det kan også passe for deg som er mye på reise, og trenger å være på nett med din PC.
Når du surfer via data-SIM benytter du datamengden fra mobilabonnementet ditt.
Merk: En annen og enkel mulighet for nettilgang på PC er å bruke «delt internett» via mobiltelefonen din.

Hvordan bestiller jeg data-SIM hvis jeg ikke allerede har det i mitt eksisterende abonnement?
Du bestiller Data-SIM hos mobilansvalig i din avdeling.

Om du har et standardabonnementet så inkluderer dette:

  • Fri tale (20.000 minutter pr. måned) og fritt antall SMS (20.000 SMS pr. måned).
  • Avtalt datamengde.
  • Roam like Home (du kan ringe i EU-landet du er i og hjem til Norge, samt bruke av din inkluderte datamengde i EU, EØS og Sveits, som om du er hjemme).
  • Du blir varslet på SMS når 90 prosent av datamengden er brukt opp. Når du ikke har mer data igjen får du en ny datapakke om ikke annet er avtalt av din bedrift.
  • På Telia-appen kan du sjekke dataforbruket fortløpende. Appen lastes ned fra Google Play eller Apple Store.

Ta kontakt med din mobilansvarlig om du lurer på om dere har en spesialavtale med Telia.

Noen telefoner er operatørlåst til operatør selv om det ikke er binding på abonnementet. Hvis det skulle vise seg at telefonen din har operatørslås, ta kontakt med din nåværende operatør for hjelp til å låse opp operatørlås.

Når du bytter leverandør mister du din inkluderte lagringsmengde og lagringsmengden din reduseres til 2 GB.

Dersom du bruker mer enn 2 GB lagringsmengde, får du et varsel i appen om at lagringsplassen er oppbrukt. I tillegg får du en SMS og en e-post om hvordan du kan kjøpe mer lagringsplass. Du må kjøpe mer lagringsplass for å kunne laste opp flere bilder og filer.

Du kan også lagre alle bildene dine til Icloud (dersom du bruker iPhone) eller til Google Foto (fungerer både på iPhone og Android).

Google Foto er kostnadsfritt om du velger høy kvalitet ved backup.

Du beholder alle appene på telefonen din. Etter byttet kan du slette apper som er tilpasset tjenestene fra din tidligere operatør (eksempel: “Mitt Telenor” og “Mobilt Bedriftsnett”).

For å få fullt utbytte av ditt nye Telia-abonnement bør du installere disse appene:

Telia appen gir oversikt over mobilbruk. Det kan være kjekt å ha kontroll på bl.a. forbruk av mobildata. 

Last ned Telia app

Last ned Mobil app i Google Play.
Last ned app i App store.

 

Telia Bedriftsnett mobilapplikasjon gjør at du enkelt kan sette over samtaler, styre egen tilgjengelighet og se om dine kolleger er opptatt eller tilgjengelige på telefon. 

Last ned Telia Bedriftsnett app

Last ned Mobil app i Google Play.
Last ned app i App store.

 

Slik kommer du i kontakt med oss

Ta kontakt med oss på den måten som passer deg best. Ditt Telia team med høyt kompetente eksperter er her for å hjelpe deg som du vil.

Ring oss

TC

Vi ringer deg

TC

Chat med oss

Administrer selv

Slik tilpasser du løsningen til ditt behov

Les mer om hvordan du kan tilpasse løsningen til dine personlige behov i Telia appen. Betal enkelt med VIPPS.

 

Last ned Telia-appen

Bruk appen eller Min Side for å kjøpe Boost og mer data.
Der kan du også:

  • Kjøpe data med Vipps
  • Følge med på forbruket
  • Sjekke hvor mye data du har igjen
  • Se forventet beløp på neste regning

 

Last ned app i App store. Last ned Mobil app i Google Play.