Vi oppdaterer brukervilkårene våre

1. januar 2025 oppdaterer vi brukervilkårene våre. Endringene gjør vi blant annet for å forenkle brukervilkårene og for å rette oss etter ny lov om elektronisk kommunikasjon.

Her får du en oppsummering av hvilke endringer som er gjort og hva dette betyr for ditt kundeforhold med Telia. 

Trenger jeg å gjøre noe som følge av disse endringene? 

Nei. Du får denne informasjonen fordi endringene påvirker ditt kundeforhold med Telia. Du trenger ikke å gjøre noe, dette er kun til din informasjon.

Hvilke kundeforhold berøres av endringene? 

De nye brukervilkårene gjelder for alle Telias tjenesteavtaler med privatpersoner. Dette inkluderer avtaler om mobilabonnement, bredbånd og TV- og strømmingstjenesten Telia Play, samt tilleggstjenestene Telia Trygg og Telia Sky. 

Endringene påvirker ikke innholdet i kollektive tjenesteavtaler som Telia har med boligsammenslutninger (borettslag og sameier). Endringene gjelder imidlertid for direkteavtaler som inngås mellom Telia og hver enkelt husstand i en boligsammenslutning.  

Gir endringene rett til å si opp avtalen med Telia? 

Endringene som er gjort gir deg rett til å til å avslutte abonnementet ditt om du ønsker, uten ekstra kostnader. Det gjelder ingen bruddgebyr for selve oppsigelsen, men kunder som har inngått avtaler bindingstid i bytte mot fordeler som subsidiert utstyr (telefon, tv-bokser mv.) eller dekning av installasjonskostnader, kan etter omstendighetene bli belastet et rimelig bruddgebyr.   

Fra og med 1. januar 2025 gjelder ordinære bestemmelser om oppsigelse. 

Hvor finner jeg de nye brukervilkårene? 

De nye brukervilkårene finnes her.

Hvilke endringer er gjort i brukervilkårene? 

Telia har tidligere operert med ulike brukervilkår for mobilabonnementer, avtaler om TV- og bredbåndstjenester, og for tilleggstjenester som har blitt tilbudt sammen med slike tjenester. Fra og med 1. januar 2025 er disse vilkårene slått sammen til ett vilkårssett som består av generelle vilkår som gjelder for alle tjenester fra Telia, samt enkelte tjenestespesifikke vilkår som inneholder særlige bestemmelser som kun gjelder for enkelte tjenester.  

De viktigste endringene

Under finner du en oversikt over de viktigste endringene i Telias nye brukervilkår.

  • I punkt 6 har vi klargjort hvilke handlinger myndige og umyndige brukere kan foreta seg som en del av kundeforholdet 
  • I punkt 12 har vi beskrevet Telias rett til å forhåndsfakturere for tjenester.
  • I punkt 18 har vi beskrevet Telias rett til å si opp avtalen med kunder, og begrenset denne til tilfeller det foreligger saklig grunn.  
  • I punkt 18 har vi definert situasjoner vi mener innebærer misbruk av oppsigelsesretten og presisert at slikt misbruk ikke er tillatt 
  • I punkt 19 har vi presisert at kunder har rett til å bruke tjenesten i oppsigelsesperioden, samt beskrevet regler for tilbakelevering av utstyr og refusjon 
  • I punkt 21 har vi endret Telias rett til å gjøre endringer i avtalen til å samsvare med ny ekomlov 
  • I punkt 22 har vi utvidet kundens rett til å fremme reklamasjoner for Telias mislighold 
  • I punkt 24 har vi detaljert hva som anses som indirekte tap og gjort avtalte ansvarsbegrensninger mer gjensidige

  • I punkt 2.3 har vi presisert at Telia skal tilbakebetale gjenstående beløp til forbrukere som har forhåndsbetalt via kontantkort 
  • I punkt 4.4 har vi beskrevet Telias praksis rundt deling av data
  • I punkt 8 har vi beskrevet vilkårene for fellesfakturerte tjenester via Strex, inkludert henvisninger til maksimale beløpsgrenser 
  • Vi har også fjernet enkelte henvisninger til spesifikke tjenester som var utdaterte

  • I punkt 2.4 har vi beskrevet hvilke forhold som påvirker opplevd hastighet, beskrevet Telias bruk av trafikkstyring for sikkerhetsformål og informert om at vi innhenter informasjon om dekningsforhold og signalstyrke for å oppdage forstyrrelser i nettet m.m. 
  • I punkt 2.6 har vi beskrevet hva som utgjør overforbruk av bredbåndstjenesten 
  • I punkt 4.2 har vi gjort endringer i de særskilte reglene som gjelder ved endringer som påvirker TV-tjenesten 
  • I punkt 5.3 har vi beskrevet hvordan samtidig bruk av flere tjenester kan påvirke ytelsen av de berørte tjenestene 

  • Tjenestene Telia Trygg og Telia Sky har nå fått egne tjenestespesifikke vilkår