ForsidenMagasinetStartupNy app henter kunder til butikk via SMS og sosiale medier

Fenger kunder digitalt, gjør salget lokalt

Kan lokale butikker lykkes uten en solid nettløsning? Svaret er faktisk ja. Norske Insp Retail Tomorrow har laget en app som trekker kundene til de fysiske, lokale butikkene.

Store deler av salget har flyttet seg til digitale kanaler, og de fleste lokale butikker har blitt nødt å foreta seg noe. 

— Å starte en nettbutikk i dag er enkelt og billig, men å drifte og lykkes med nettbutikk er en svært kostbar og tidkrevende oppgave. For de fleste er nettbutikk et tapsprosjekt som gjør at butikken mister fokus på kundene i butikk og at eierne sliter seg ut, sier gründer og daglig leder Tore Skjærgård.

STARTUP: Tore Skjærgård er gründeren bak Insp Retail Tomorrow. Etter 20 år med jobb innenfor IT-løsninger for handel og retail, satset han som gründer i 2018.

Siden 2018 har han jobbet med å utarbeide en tjeneste som kunne styrke lokale butikker i kampen mot store nettgiganter. Løsningen ble Insp, et verktøy som øker salg, gir trafikk til butikk og automatiserer netthandel og klikk & hent. Appen krever minimalt med tid og kunnskap for oppstart og er tilgjengelig i AppStore.

— Målet er å gi en rekke verktøy og automatisert netthandel til lokale butikker, slik at de skal klare å vinne konkurransen om lokale kunder så enkelt og tidsbesparende som mulig, forklarer Skjærgård.

Insp Retail Tomorrow er finansiert av Innovasjon Norge og er en av årets ti utvalgte virksomheter i mentorprogrammet Telia Startup. Programmet tar hvert år inn nye bedrifter, som benytter kommunikasjonsteknologi på spennende måter.

De fleste foretrekker å kjøpe fysisk

Nettbutikkene har opplevd en formidabel vekst de siste årene, spesielt gjennom koronakrisen som har løftet netthandelen ytterligere.

I 2020 tok nettbutikkene over 20 prosent av omsetningen fra lokale klesbutikker, og trenden er stigende ifølge nye rapporter fra SSB.

— Dette betyr at 4 av 5 kjøp fortsatt ender i fysiske butikker, men det nye er at over halvparten av kjøpene starter i digitale kanaler. Kundene går gjennom «en digital kundereise» hvor de blir inspirert til å utføre kjøp, spesielt på sosiale medier med Facebook og Instagram, forklarer Skjærgård.

Han tror at lokale butikker kan ta tilbake mye av den tapte omsetningen med å være til stede for kundene digitalt.

— Butikkeiere kan ikke lenger bare delegere ansvar for digitale kanaler, de er i tillegg nødt og gi de ansatte verktøy slik at de kan lykkes med jobben. Her kommer Insp inn i bildet, som en komplett plattform for lokale butikker for å lykkes digitalt med minimalt tidsbruk.

MÅ INSPIRERE DIGITALT: Selv om salget eller overleveringen av varen skal skje fysisk, er de digitale kanalene nødvendige for å tiltrekke kunder.

Ett-klikks-prosess

Navnet Insp står for «inspirasjon», og grunnideen er nettopp å inspirere kjøperne via digitale flater for å øke trafikk til butikk.

— I dag må butikkene bruke mange forskjellige verktøy for å nå ut til kundene. Det er altfor tungvint. De skal helst bare ha ett-klikks-prosesser i ett verktøy som er enkelt å bruke og enkelt å lære, sier Skjærgård.

Han legger til at retail, med lokal butikkdrift, er en av de minst digitaliserte bransjene. Nå håper han at plattformen skal bli en standardtjeneste for lokale butikker i fremtiden.

— Vi har flere tusen konkurrenter på de enkelte funksjonene i Insp-appen, men ingen konkurrenter som leverer alle funksjonene en lokal butikk trenger for å øke butikksalg i en brukervennlig mobilapp, sier Skjærgård.

Og appen vil styrkes fremover — det vil komme flere effektiviseringsmuligheter fortløpende.

Flere funksjoner i én app


Insp Retail Tomorrow tilbyr:

  • Markedsføringsverktøy for sosiale medier
  • Automatisk nettsalg og Klikk & Hent direkte fra postene på sosiale medier
  • Bildebanker fra leverandører på ett sted
  • SMS-kampanjer med video og nettsalg
  • Lokalt kundeprogram og digitale rabattkuponger

Lokale butikker kan samarbeide

Ved å knytte lokale butikker sammen i appen, kan de dele innhold, bilder, kampanjer og salgsdata med hverandre i ulike merkevarenettverk.

— Slik kan selvstendige butikker lære av hverandre og få tilgang til ferdige kampanjer, noe som kun kjedebutikker har hatt tilgang til tidligere. Sammen jobber man smartere og raskere. Selv kjeder kan bruke Insp, som en samarbeidsplattform for lokale butikker i kjeden, sier Skjærgård.

Han er overbevist om at et slikt samarbeid er den eneste måten lokale butikker kan konkurrere med nettgigantene.

KLAR PÅ ET KVARTER: Med Insp Retail Tomorrow kan alle butikker være oppe å kjøre med nettsalg på kun femten minutter, uten å ha en nettbutikk. 

Slik fungerer teknologien

Insp fungerer som et forsystem for posting til ulike digitale kanaler som Facebook, Instagram og SMS.

Butikkene som tar i bruk Insp, kan selv laste opp egne bilder eller koble til bildebanker fra leverandører i appen. Etter at bildet er valgt, kan man skrive en kort tekst til kampanjen og publisere innholdet på butikkens sosiale medier.

Kundene kan deretter legge inn online ordre eller velge Klikk & Hent direkte fra postene på sosiale medier, på det som for dem ser ut som en helt vanlig nettbutikk.

Insp_butikk_handel_600x400.jpg

FLEKSIBELT: Når kundene bestiller en vare via Facebook eller Instagram, kan de velge å betale i butikk eller online.

Butikker kan ta i bruk Insp øyeblikkelig og det krever ingen integrasjon til kassasystemet eller kobling til lagerbeholdninger.

— Formålet er at så mange som mulig av lokale butikker kan tilby kundene en bedre kundeopplevelse.

Per dags dato er det over 20 butikker som benytter seg av tjenesten, disse bedriftene har vært tidligbrukere etter prelansering av Insp høsten 2020. Nå kommer det på nye butikker hver uke.

Skjærgård sier at gründerferden har vært utfordrende, men artig:

— Livet som gründer er en maraton. Det er en lang ferd og det er enormt mye jobb, slitsomt, men utrolig morsomt, spennende og givende. Man brenner for å skape noe nytt og den drivkraften er fantastisk å ha.

Telia Startup


  • Et mentorprogram for nye selskaper i vekst, som vil skalere sine forretningsideer på kommunikasjonsteknologi.
  • Startupene må søke om en plass i programmet, som strekker seg over 12 måneder. De utvalgte bedriftene presenteres ved årsskiftet.
  • Startupene får kostnadsfri tilgang til en rekke av Telias produkter og tjenester. I tillegg kan de benytte seg av kompetanse fra flere fagfelt, som for eksempel infrastruktur, tilkobling og teknologi, veiledning på finansielle løsninger, logistikk, salg og markedsføring.

 

Var denne siden nyttig?