ForsidenMagasinetStartupSkreddersyr roboter til kundenes behov
Tre ansatte i nLink

Løser utfordringer med skreddersydde roboter

Etter å ha sett lærlingene ble slitt ut av tunge rutineoppgaver, laget nLink en robot som gjorde grovarbeidet for dem. Nå vil de gjøre roboter (nesten) like enkle å programmere som en Wordpress-nettside. 

– Vi synes det er gøy å lage roboter – og vi er flinke til det! Vi kan skreddersy en robot til det behovet du har, forteller nLinks medgründer, Tomas Henninge.

Noen oppgaver krever kunnskap, erfaring og talent, og er jobber yrkesutøvere legger stolthet i. Andre oppgaver er utelukkende repetitive og tunge, og må bare gjøres. Det er til de sistnevnte oppgavene nLink-robotene kommer inn.

Det startet altså i byggebransjen. Egentlig var idéen en flisleggingsrobot, men da elektroentreprenøren Vintervoll tok kontakt og fortalte om alle de utslitte og sykmeldte lærlingene, gjorde de helomvending og bygget om roboten til en borerobot i stedet.

Det fanget oppmerksomheten til verktøyprodusenten Hilti, som gikk inn som partner og distributør av boreroboten. 

– Dermed ble boreroboten vår verdens første kommersielle robot for byggebransjen, sier Henninge.

I år er robotbyggerne i nLink blant de ti utvalgte gründerne i mentorprogrammet Telia Startup. Programmet tar hvert år inn nye bedrifter, som benytter kommunikasjonsteknologi på spennende måter.

nLink_ansatte_600.jpg

VENNEGJENG: nLink ble startet opp av gode kompiser fra NTNU, og teller i dag 14 ansatte.

Store ambisjoner for nye roboter

Men nLink-gjengen kan lage roboter til mer enn bare byggebransjen – faktisk kan de lage skreddersydde roboter til de fleste oppgaver kunden helst vil automatisere.

Roboter kan nemlig brukes til så mangt: Både den typen gjentagende oppgaver som boreroboten, som egentlig bare trenger presisjon og styrke, eller om det er noe som er vanskelig å komme til for hånd og må kunne fjernstyres, eller kanskje noe må skannes eller inspiseres.

Det er heller ikke bare nybygging av roboter selskapet driver med. De er også opptatt av å gjøre eksisterende utstyr smartere. For eksempel er de i gang med å robotisere en såkalt bomlift – eller en «dumlift», som Tomas Henninge, medgründer i selskapet, kaller den.

– Ved å sette på en hjerne kan vi blåse liv i gammelt utstyr, forklarer han.

Ansatte foran en skjerm

SMARTERE OG BEDRE: nLink er opptatt av å utfordre vante og tungvinte måter å jobbe på.

Henninge har store drømmer for selskapet, og for robotbygging generelt:

– Da jeg lærte å lage hjemmesider måtte alle kode sine egne sider selv. Nå er det bare å hente ned maler og alt mulig fra et bibliotek, og vips har du en hjemmeside. Drømmen er å få til det samme med robotikk, forteller han.

I stedet for å måtte skrive all koden til en robot selv, ser han for seg en nettportal hvor man kan velge elementer som for eksempel selvkjøring, robotarm, og så videre, og så hente ned koden fra biblioteker.

Vil gi tilbake

Målene er kanskje hårete, men nLink har kommet langt siden det så dagens lys i Sogndal i 2012, da fire kompiser flyttet dit etter å ha studert sammen på NTNU. Med både vakker natur og ord på seg for å ta imot gründere med åpne armer, passet det de innovative, friluftsinteresserte guttene perfekt.

– Jeg jobba i USA i Kongsberg Defence & Aerospace på den tida, men flytta tilbake til Oslo ikke så mye senere. Da ble jeg tipset om noen gærne robotfolk i Sogndal, ler Henninge.

nLink sin robotmaskim

SMART BOREROBOT: Ved hjelp av roboten fra nLink er det ikke lenger nødvendig å stå på stige oppunder taket for å bore hull.

Selv om selskapet har vokst til 14 ansatte, og nå også har kontor i Oslo, har hovedkvarteret forblitt i Sogndal.

Sammen med et annet robotikkselskap, Rocketfarm, kjøpte de et stort hus i bygda som de har døpt Rockethouse. Det har de gjort om til et kontorfellesskap, hvor gründere kan leie kontorplass.

– Her vil vi gi tilbake til gründermiljøet, så når selskaper er ferdig «gründa» og etablert, kan de leie plass hos oss.

Slik vil nLink fortsette Sogndal-tradisjonen med å ta imot gründere med åpne armer.

Telia Startup


  • Et mentorprogrammet for nye selskaper i vekst, som vil skalere sine forretningsideer på kommunikasjonsteknologi.

  • Startupene må søke om en plass i programmet, som strekker seg over 12 måneder. De utvalgte bedriftene presenteres ved årsskiftet.

  • Startupene får kostnadsfri tilgang til en rekke av Telias produkter og tjenester. I tillegg kan de benytte seg av kompetanse fra flere fagfelt, som for eksempel infrastruktur, tilkobling og teknologi, veiledning på finansielle løsninger, logistikk, salg og markedsføring.

Var denne siden nyttig?