Unngå å bli lurt når du handler på nett

Ett klikk på feil lenke, og plutselig er hele bedriften under angrep. Nettshopping skaper et mulighetsrom de datakriminelle vet å utnytte. Med denne sjekklisten avslører du svindelen – før det er for sent.

Det kan være lurt å være ekstra årvåken når du klikker hjem gode kjøp på nett. Svindelforsøkene øker, ifølge både Økokrim og Forbrukertilsynet. Noen blir lurt av falske nettsider, og andre blir lurt når de klikker på det de tror er en hentemelding. Så mange som en av fire oppgir at de har blitt svindlet på nett, viser nye tall fra Norsis. 

Blir du lurt til å klikke på en lenke du skulle ha holdt deg unna, kan det få store konsekvenser, for deg personlig – men også fordi mobilen og PC-en din ofte er inngangsporten hackerne bruker, for å nå inn i bedriften du jobber for. 

SE OPP: Les tekstmeldingene du får nøye. Det er lett å la seg lure av falske SMS-er, som denne.

Svindlere kan i dag lage nettsider som ser profesjonelle ut, og som er laget for å få oss til å gå på limpinnen når vi nettshopper.

Mange synes derfor det er skummelt å kjøpe varer på nett, og det er riktig at vi skal passe ekstra godt på. Men med denne sjekklisten er du godt rustet til å oppdage noen røde flagg.

Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia.

Han trøster oss med at alle som jobber med nettsikkerhet stadig får økt kunnskap om metodene svindlerne bruker. 

– Selv om problemet har blitt større de siste årene, klarer vi å utvikle stadig bedre sikkerhetsrutiner for å stoppe nettsvindel. Vi har også bred kunnskap, og kan assistere kundene våre hvis de har hatt uflaks. 

TIPS! Ved forskuddsbetaling, som er veldig vanlig når man shopper på nett, er det alltid lurt å bruke kredittkort. Da er det også enklere å få refundert pengene hvis man har blitt lurt. 

 

Sjekkliste: Dette skal du se etter!


1. Rare nettadresser 

Se med kritisk blikk på navnet på nettadressen. Inneholder navnet ord som billig, salg, har skrivefeil eller noe annet som virker rart, bør du skru på din kritiske sans og sjekke hvem som har registrert domene – for eksempel på whois.com. Klikk også gjerne på hengelåsen til venstre i søkefeltet når du er inne på nettsiden. Der finner du opplysninger om eieren av nettsiden og om koblingen er trygg. Harmonerer ikke det som står der med det du finner på nettsiden? Vær på vakt! 

 

2. Dårlig språk

Stadig mer avanserte språkmodeller gjør at automatisk oversatte tekster kan være urovekkende gode. Men hvis du oppdager dårlig språk eller tegn på at det som står på nettsiden er automatisk oversatt, er det grunn til å bli skeptisk.

 

3. Unormalt lav pris

Det er lett å la seg friste av kjempetilbud og lave priser når du handler på nett. Noen ganger kan svindlere argumentere med at prisen er lav på grunn av for eksempel lagertømming. Men er det for godt til å være sant, er det mest sannsynlig akkurat det. Sjekk hos konkurrerende nettbutikker hva varen koster andre steder.

 

4. Ingen kontaktinformasjon

Hvis du ikke finner detaljert informasjon om selskapet, bør alle alarmklokker ringe. Det er ikke nok at du finner et kontaktskjema der du kan sende en melding. Angrerettloven pålegger alle nettbutikker å ha opplysninger om geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer på nettsidene sine.

 

5. Ukjent betalingsløsning 

Et annet tydelig tegn på å styre unna, er hvis betalingsløsningen er ukjent for deg. Gjør i hvert fall et søk på løsningen, eller kontakt banken din for å dobbeltsjekke før du taster inn alle opplysningene dine.

Om du er i tvil

Hvis du er bittelitt usikker, er det lurt å stoppe opp. Et lite søk på nett koster lite tid og energi, og kan også gi deg flere hint. 

– Undersøk om nettbutikken har fått noen anmeldelser eller andre kommentarer fra kunder, råder Kristiansen i Telia.

Vær oppmerksom på at noen omtaler også kan være falske. 

Hvis du oppdager falske nettsider, tar vi gjerne imot tips. Vi hjelper også bedrifter dersom de opplever at merkevaren deres blir misbrukt i svindel.

Øivind Kristiansen, svindelekspert i Telia.

Gjør dette hvis du har gått i fella!

1. Kontakt banken!

2. Hvis banken ikke vil refundere pengene, kan du kontakte Finansklagenemda.

3. Sjekk rettighetene dine på forbrukereuropa.nosom er eksperter på hva du kan kreve når du opplever utfordringer etter å ha handlet noe på nett.

Kilde: Forbrukertilsynet

 

Telia Trygg Surfing
Sikre de ansattes identitet og passord i den digitale hverdagen. Med Telia Trygg Surfing får dere ID-overvåkning, ID-forsikring, passordhvelv og netthandelforsikring. Les mer om Telia Trygg Surfing

Var denne siden nyttig?