Telia Bedriftsnett hjelpesider

Integrasjoner

Telia Bedriftsnett har flere ulike typer tilpassede standardintegrasjoner. Spesielt kunder som benytter Microsoft 365 vil finne at det er gode integrasjonsmuligheter med Bedriftsnett for å skapen henlhetlig opplevelse for både ansatte og kunder ved at systemene «samarbeider» på på flere områder. I tillegg tilbys det et åpent kunde-API basert på Rest API og websockets for utvikling av skreddersydde integrasjoner med eksterne applikasjoner. I denne artikkelen vil vi omtale følgende integrasjoner:

For mer informasjon om integrasjoner og tredjeparter som tilbyr integrasjon med Telia Bedriftsnett her.

Administrasjon av integrasjoner

For å kunne administrere integrasjoner må man ha en administrator-rolle med ekstra tilgang til integrasjoner

  1. Logg på Telia Bedriftsnett.
  2. Fra hovedmenyen ikon10-b.png velg Integrasjoner.
  3. Velg fane etter hvilken type integrasjon so skal administreres.

Merk at Integrasjoner er tilleggstjenester og at tilgang til å administrere integrasjoner er tilgjengelig i etterkant av at tjenesten er bestilt og åpnet av Telia. Hver integrasjon er en separat tjeneste.

Kalender

Oppsett av kalenderintegrasjon innebærer at det må utføres adminoppgaver i kundens Azure tenant. Detaljert veiledning for finner du her.

I skjermbildet for integrasjoner, gå til fanen for «Kalender». Klikk på + for å skape en ny integrasjon. Deretter legges Azure-detaljene inn i skjermbildet, lagres og integrasjonen opprettes.

Integrasjoner1.png

Når integrasjonen er aktiv, kan de ulike møtestatusene knyttes mot tilgjengelighetsstatusene i Telia Bedriftsnett. Man kan velge hvorvidt statuser skal vises i bedriftsnett, og om de som vises skal vises med møtetittel og/eller lokasjon.

Integrasjoner2.png


Det er mulig å sette en standardinnstilling for hvorvidt brukernes tilgjengelighetsstatus i Telia Bedriftsnett skal kobles til kalenderoppføringer eller ikke. Dette kan overstyres av den enkelte bruker i Min Profil.

Teams Tale

Oppsett av Teams Tale innebærer at ta både Telia Bedriftsnett og kundens Teams-løsning må konfigureres. Detaljert Guide finner du her.

I Telia Bedriftsnett er det en egen fane for å skape tale-integrasjonen under fanen «Teams Tale». Når lisensen er aktivert kan man legge til en ny taleintegrasjon ved å trykke «+» og navngi integrasjonen.


Deretter får man et eget, unikt rutingdomene for telefoni, og stegene i den detaljerte guiden må følges for å fullføre integrasjonen.

Taleintegrasjonen er basert på fastnummer og brukere må ha tilstrekkelige Microsoft-lisenser for å benytte telefoni i Teams.

Teams status

Oppsett av Teams statusintegrasjon innebærer at det må utføres adminoppgaver i kundens Azure tenant. Detaljert veiledning finner du her.

I skjermbildet for integrasjoner, gå til fanen for «Kalender» og velg «oppsett». Klikk på + for å skape en ny integrasjon. Deretter legges Azure-detaljene inn i skjermbildet, lagres og integrasjonen opprettes.

Integrasjoner3.png

Det må opprettes fra 1-7 integrasjonsbrukere i henhold til veiledningen for statussynkroniseringen. Hver synkroniseringsbruker kan synkronisere Teamsstatus for inntil 650 bedriftsnettbrukere. Maksimalt antall brukere blir dermed 4550.

Ønsker man å synkronisere telefonstatus fra Telia Bedriftsnett til Teams, kan man aktivere «Oppdater samtalestatus i Teams».

Integrasjoner4.png


Teamsbrukernes status vil da vise at man er i samtale når man er i samtale i Bedriftsnett.

Når integrasjonen er etablert kan man gå til «brukere» og se synkroniseringsstatus og unnta/legge til brukere fra synkroniseringen.

Integrasjoner5.png

Azure AD-synkronisering av katalogdata

Oppsett av AAD-synkronisering innebærer at det må utføres adminoppgaver i kundens Azure tenant. Detaljert veiledning finner du her.

I skjermbildet for integrasjoner, gå til fanen for «AD» og velg «oppsett». Klikk på + for å skape en ny integrasjon. Deretter legges Azure-detaljene inn i skjermbildet, lagres og integrasjonen opprettes.

Integrasjoner6.png


Når integrasjonen er etablert kan man gå til «knytninger» og se styre koblingen av felt i AAD til felt på brukerprofilen i Telia Bedriftsnett. Det finnes også to valgfrie felt som kan benyttes for bedre behovstilpasning, samt et felt for «tags».

Integrasjoner7.png


Under «brukere» listes alle brukerne opp med synkroniseringsstatus. Her er det også mulig å løse opp i konflikter hvis f.eks. flere AD-brukere knyttes til samme nummer.

Integrasjoner8.png

Bedriftsnett kunde-API

Bedriftsnett kunde-API basert på Rest-API og websockets tiltenkt bedrifter eller tredjeparter som har applikasjoner på vegne av som skal ha integrasjon med Telia Bedriftsnett. Se mer dokumentasjon her. Med denne tjenesten kan man bl.a.:

  • Oversikt over bedriftens telefonnummer og brukere
  • Samtalehåndtering og Click to call
  • Se, opprette og slette kalenderhendelser
  • Styre tilgjengelighetsstatus
  • Abonnere på samtalestatus og køstatus

I skjermbildet for integrasjoner, gå til fanen for «API». Klikk på + for å skape en ny integrasjon med brukernavn og passord for bruk med den eksterne applikasjonen.

Integrasjoner9.png

 

 

Relevante artikler