BankID på mobil (app)

Elektronisk legitimasjon: Med BankID kan du raskt og sikkert identifisere deg og signere dokumenter på nett. 

Hva er BankID?

BankID utstedes av banker i Norge. Med BankID kan du raskt og sikkert identifisere deg og signere viktige dokumenter på nett. Du bruker BankID for å logge inn i nettbanken og andre offentlige tjenester.

Før var det vanlig å bruke en såkalt kodebrikke. Disse er fortsatt i bruk, men de fleste benytter nå BankID via mobiltelefonen. Det som heter BankID på mobil er faset ut, og du må laste ned en app til telefonen din for å bruke tjenesten.

BankID-app erstatter BankID på mobil

Bankene har valgt å avvikle BankID på mobil til fordel for BankID-app. Tjenesten BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app. Dersom du mister telefonen eller bytter mobiloperatør, vil du ikke lenger kunne få BankID på mobil på nytt.

Utfasingen skjer for å gi brukerne en enda enklere BankID-hverdag. Appen gir mer relevant informasjon som trygger brukerne, og ambisjonen er at enda flere skal kunne bruke BankID.

BankID ved bytte av SIM eller mobiltelefon

BankID-appen (anbefalt)

  • Ved SIM-bytte til nytt SIM-kort eller eSIM vil BankID-appen fungere som før. Dette er fordi appen er knyttet til mobiltelefon den er installert på, og ikke SIM-kortet.
  • Har du fått ny mobiltelefon så må du laste ned BankID-appen på din nye mobil og reaktivere appen.
  • Tar du i bruk appen, kan du fortsatt bruke BankID på mobil og kodebrikken hvis du vil.

BankID på mobil

  • Det er ikke lenger mulig å aktivere BankID på mobil på nytt. Får du nytt SIM-kort vil du derfor ikke kunne benytte dette.
  • Dersom du får ny telefon og beholder samme SIM-kort, vil BankID på mobil fungere som før inntil endelig sluttdato for tjenesten er satt. Dette er fordi BankID på mobil er knyttet til selve SIM-kortet.
  • Vi anbefaler alle å komme i gang med BankID på app allerede nå, enten BankID-appen eller bankens egen app dersom du har SpareBank 1 eller Nordea.

BankID-kodebrikke

  • Benytter du kodebrikke så trenger du ikke gjøre noe helst ved SIM-bytte eller ved kjøp av ny telefon. Dette er fordi kodebrikken ikke er tilknyttet verken SIM-kortet eller mobiltelefonen.

Se hvilken type BankID du kan bruke med fysisk SIM-kort/eSIM

SIM-kort (fysisk)

  • BankID-kodebrikke
  • BankID på mobil (avvikles)
  • BankID-appen

eSIM

  • BankID-kodebrikke
  • BankID-appen

Begrensninger for BankID på mobil

  • BankID på mobil kan ikke bestilles for Ekstra DataSIM eller Tvilling-SIM.
  • Mobilt Bredbånd har ikke støtte for BankID på mobil.

Kostnader ved bruk av BankID på mobil

  • BankID på mobil koster 0,99 kr per transaksjon.
  • For bedriftskunder: 0,49 kr for hver gjennomførte autentisering. (Gjelder ikke abonnementet Telia Dobbel).
  • I utlandet blir du i tillegg belastet i henhold til abonnement ditt for de SMS-ene mobilen din sender til BankID-systemet (som oftest 2-3 stk. per transaksjon).

3 tips før du laster ned BankID-appen:


1. Sjekk i nettbanken om du har et aktivt BankID-sertifikat. Dersom dette er utløpt vil du ikke få aktivert appen, og du må bestille nytt i din bank. Beregn god tid, da det kan ta noe tid før du får utstedt nytt BankID-sertifikat.
 
2. Husker du BankID-passordet ditt? Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Bestill nytt i banken din dersom du har glemt passordet ditt.
 
3. Merk deg at det vil ta litt tid før du får fullført aktiveringen hvis du velger å aktivere med BankID på mobil. Av sikkerhetsmessige årsaker vil appen be deg om å vente en time før du kan fullføre aktiveringen. Tillat varslinger så du får beskjed når du kan komme tilbake å fullføre aktiveringen. Da vil du ha to timer på deg til å fullføre.
 
Ta kontakt med din bank om du trenger hjelp, vi i Telia kan ikke hjelpe deg med BankID-appen.