BankID på mobilen

Elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett

BankID benyttes til elektronisk identifisering og signering og utstedes av banker i Norge.
Med BankID kan du raskt og sikkert benytte nettbanktjenester.

BankID-app erstatter BankID på mobil

Bankene har valgt å avvikle BankID på mobil til fordel for BankID på app. BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app, og dette begynner allerede i september 2022. Utfasingen skjer for å gi brukerne en enda enklere BankID-hverdag. Appen skal gi mer relevant informasjon som trygger brukerne, og ambisjonen er at flere skal kunne bruke BankID gjennom hele livet.

BankID ved bytte av SIM eller mobiltelefon


BankID-appen (anbefalt)

  • Ved SIM-bytte til nytt SIM-kort eller eSIM vil BankID-appen fungere som før. Dette er fordi appen er knyttet til mobiltelefon den er installert på, og ikke SIM-kortet.
  • Har du fått ny mobiltelefon så må du laste ned BankID-appen på din nye mobil og reaktivere appen.
  • Tar du i bruk appen, kan du fortsatt bruke BankID på mobil og kodebrikken hvis du vil.

3 tips før du laster ned BankID-appen:


1. Sjekk i nettbanken om du har et aktivt BankID-sertifikat. Dersom dette er utløpt vil du ikke få aktivert appen, og du må bestille nytt i din bank. Beregn god tid, da det kan ta noe tid før du får utstedt nytt BankID-sertifikat.
 
2. Husker du BankID-passordet ditt? Dette vil være det samme passordet som du bruker sammen med kodebrikken. Du vil trenge dette når du skal bruke appen. Bestill nytt i banken din dersom du har glemt passordet ditt.
 
3. Merk deg at det vil ta litt tid før du får fullført aktiveringen hvis du velger å aktivere med BankID på mobil. Av sikkerhetsmessige årsaker vil appen be deg om å vente en time før du kan fullføre aktiveringen. Tillat varslinger så du får beskjed når du kan komme tilbake å fullføre aktiveringen. Da vil du ha to timer på deg til å fullføre.
 
Ta kontakt med din bank om du trenger hjelp, vi i Telia kan ikke hjelpe deg med BankID-appen.
 

BankID på mobil

NB! BankID på mobil avvikles med start 1. september 2022. Sjekk med din bank om de fortsatt tillater fornyelse av BankID på mobil. Vi anbefaler alle å komme i gang med BankID-app.

  • Ved SIM-bytte må tjenesten registreres på nytt i nettbanken din fordi BankID på mobil er knyttet til SIM-kortet i mobiltelefonen.
  • Har du fått ny telefon vil BankID på mobil fungere som før hvis du fortsetter med samme SIM-kort. Dette er fordi BankID på mobil er knyttet til selve SIM-kortet.

BankID-kodebrikke

Benytter du kodebrikke så trenger du ikke gjøre noe helst ved SIM-bytte eller ved kjøp av ny telefon. Dette er fordi kodebrikken ikke er tilknyttet verken SIM-kortet eller mobiltelefonen.

 

Se hvilken type BankID du kan bruke med fysisk SIM-kort/eSIM


SIM-kort (fysisk)

  • BankID-kodebrikke
  • BankID på mobil (avvikles høsten 2022)
  • BankID-appen

eSIM

  • BankID-kodebrikke
  • BankID-appen

Begrensninger for BankID på mobil

  • BankID på mobil kan ikke bestilles for Ekstra DataSIM eller Trilling-SIM.
  • Mobilt Bredbånd har ikke støtte for BankID på mobil.

Kostnader ved bruk av BankID på mobil

  • Bruk av BankID på mobil i Norge koster 0,- for privatkunder.
  • For bedriftskunder: 0,49 kr for hver gjennomførte autentisering. (Gjelder ikke abonnementet Telia Dobbel).
  • I utlandet blir du belastet i henhold til ditt abonnement for de SMS-ene (som oftest 2-3 stk.) mobilen din sender til BankID-systemet.

Var denne siden nyttig?