Ingen skjulte kostnader ved overforbruk

Mange har opplevd å gå tom for den inkluderte dataen i abonnementet. De fortsetter å surfe, uten å vite om kostnaden knyttet til dette. Sånn er det ikke hos oss.

To glade gutter sitter med mobilene sine og smiler.

Standarden til ulike mobiloperatører er at du blir taksert for hver eneste MB du bruker utover det som er inkludert i abonnementet ditt. Dette skjer automatisk dersom du går tom for den inkluderte mobildataen.

Vi har for lengst endret denne praksisen. Du må selv ta et aktivt valg for å kjøpe ekstra datapakke hvis du går tom. Det gir trygghet, og du unngår prissjokk ved overforbruk.

Datakontroll gir ingen overraskelser

Lita jente prater energisk i mobilen. Far sitter ved siden av og ler.

Datakontroll vil i praksis si at dersom du går tom for mobildata, reduseres nedlastningshastigheten av mobildata til 64 kbit/s. Hvis dette skjer vil du motta en melding der du får spørsmål om du vil kjøpe ekstra datapakke.

Du må altså gjøre et aktivt valg hvis du vil kjøpe ekstra data og få tilbake hastighetene. Men du får ingen ekstra kostnader i mellomtiden.  Kjøper du pakken får du tilbake full hastighet og databruken oppleves som normal igjen.

Datakontrolltjenesten gjør det enklere å vite hvilke kostnader som er knyttet til kjøp av ekstra data, og hvordan mobilregningen blir. Tjenesten gjelder for alle Telia-abonnement som er i salg, og du trenger ikke bestille den.

Du vil alltid motta SMS-varsel, både når det nærmer seg oppbrukt data, og når du er helt tom for inkludert data.

Trenger du mer data kan du gjøre det:

  • På Min side
  • I Telia-appen
  • I Telia Påfyll-appen som gjelder BARN-abonnement
  • På SMS når du mottar varsling om oppbrukt kvote

Du kan kjøpe 1 GB data for 99,-, 5 GB for 199,- eller 10 GB for 299,-. Se ulike datapakker her.

Skjermdump fra Telia-app som viser databruk og kjøp av ekstra data.

Opplever du ofte at du må kjøpe ekstra datapakker, er det lurt å bytte til et abonnement med mer data. Se våre ulike abonnementer her.

Data Boost

Med Data Boost kan du kjøpe ubegrenset data i en kort periode - perfekt om du trenger å bruke mye data på kort tid, og du har lite igjen av det som er inkludert. Er du for eksempel på farten og vil slå ihjel tiden med Netflix, eller få med deg en fotballkamp, er det bare å kjøre på uten å tenke på hvor mange GB du trenger.

Data Boost kjøpes kjapt og enkelt i Telia-appen, eller på Min Side, og er tilgjengelig for alle SMART-, UNG- og BARN-abonnement.

Velg mellom:

  • 1 time til 19,-
  • 3 timer til 39,-
  • 12 timer til 99,-

Skjermdumper fra Telia-appen hvor man kan velge Data Boost i 1, 3 eller 12 timer.

I appen velger du «Kjøp data». Her kan du kjøpe Data Boost. Foto: Telia.

Når perioden du har valgt nærmer seg slutten, får du en melding fra oss før du er tilbake på vanlig databruk – og selvsagt er det heller ikke her noen ekstra kostnader når dataen er oppbrukt, med mindre du selv velger å kjøpe mer.

Ikke som Telia

Andre selskaper opererer annerledes når det gjelder bruk av data utover den inkluderte datamengden. Det varierer fra mobilselskap til mobilselskap, og abonnement til abonnement.

Et eksempel på hva andre mobilaktører gjør når du bruker opp inkludert data, er at tilgangen på mobildata ikke stoppes. Du vil oppleve at mobildata fungerer som normalt. Det gjør at mange fortsetter å surfe, uten å være klar over at mobildataen man da bruker, automatisk koster ekstra. Da er det kort vei til en overraskelse på regningen. Vi i Telia ønsker ikke at kundene skal oppleve dette.

Datakontroll gir kundene den fordelen at man selv må ta et aktivt valg om å kjøpe ekstra datapakker, og det blir enklere å holde oversikt.

Var denne siden nyttig?