Fanny Ødegård i den lilla Moodie-bilen.
SATSER PÅ STREAMING: Gründer Fanny Ødegård er en av få kvinnelige tech-gründere. Hun satser stort med strømmetjenesten Moodie Live.

Innovativ strømmetjeneste bringer stjernene hjem i stua

Moodie Live gjør det lettere å omdanne talent til levebrød. Plattformen gir underholdningsbransjen et verktøy for å skape en bærekraftig digital forretningsmodell.

— Markedet for kultur og underholdning er urørt, det finnes plattformer som Twitch, men de retter seg mot et annet segment, sier tech-gründer Fanny Ødegård.

Sammen med medeier Herman Wilhelm Bøgeberg, står hun bak Moodie Live. En app som gjør det enkelt for artister, treningsprofiler, komikere og andre kjente profiler å kapitalisere på talentet sitt gjennom live-streaming.

Moodie Live er blant de ti utvalgte gründerbedriftene i mentorprogrammet Telia Startup. Programmet tar hvert år inn nye bedrifter, som benytter kommunikasjonsteknologi på spennende måter. Moodie Live ønsker å jobbe tett med Telia innenfor streaming, 5G, skytjenester og markedsføring. 

Tech-gründerne har snudd seg raskt

 Fanny Ødegård og medeier Herman Wilhelm Bøgeberg
DRIFTIG DUO: Gründer Fanny Ødegård og medeier Herman Wilhelm Bøgeberg satser stort med Moodie Live.

Det begynte med en app for utelivsbransjen, som ble lansert i 2018. Den ga blant annet oversikt over uteliv og underholdning i storbyer i Norge, mulighet for billett- og taxibestilling, og check in-funksjon, så venner kunne se hvor du var.

Så rammet pandemien. Fanny var ikke sen med å pivotere tjenesten til streaming.

— I mars i fjor så vi at utelivet stengte ned og at artister ikke lenger hadde en scene å stå på. Vi ønsket å bruke teknologi for å få folk tilbake i arbeid igjen, sier hun.

Visjonen til selskapet er å innfri på to av FNs bærekraftsmål — mål om økonomisk vekst og arbeid under en verdenspandemi, og bidrag til god helse og livskvalitet. De ønsker å ta folks mentale helse på alvor og inkludere mennesker som er mer hjemme og føler på ensomhet. Her kan du se noe sammen med andre, og tjenesten gir nye muligheter til samhandling digitalt.

Vil gi inntekter til innholdsskaperne

I starten var det mange som opptrådde gratis digitalt. Kanskje ba de pent om at folk skulle donere penger gjennom Vipps etterpå. Fanny og Herman hadde samtaler med mange artister i denne perioden, og flere viste interesse for å ta tilbake levebrødet sitt digitalt på en enkel måte.

Løsningen ble strømmetjenesten Moodie Live hvor artister, treningsprofiler, personlige trenere, komikere, skuespillere og influensere kan ta seg betalt for digitale opptredener, og slik få en ny inntektskilde. 

—Dette skal være en ekstra inntjeningsmulighet og -modell for de som skaper innholdet. Vi ønsker at innholdsskapere sitt arbeid skal få verdi igjen. Får brukere kvalitetsinnhold, må de også innse at de må betale litt for det, sier Herman.

Telefon_600x400.jpg

TETT PÅ: Gjennom Moodie Live kan profilene strømme eksklusive opplevelser, og bygge relasjonen med fansen.

Satser på det skandinaviske markedet

I dag har Moodie Live rundt 25 000 brukere. Nå planlegger de for videre skalering av selskapet. Fanny ser store muligheter i markedet for nettopp strømmetjenester. 

— Verdensmarkedet for live-streming er estimert å nå 70 millioner dollar i 2021. Markedet er for stort til at vi bare kan satse i Norge, understreker Fanny.

Nå vil de ut i verden — først og fremst Skandinavia.

— Visjonen er å bli hotspoten for innhold og annonsering. Vi ser et stort potensial der vi er nå. Vi ønsker å bidra der vi kan under pandemien og vi ønsker å ta mental helse på alvor — og ikke minst skape inntekter for en bransje som er sterkt truet. Vi er nå i en pågående emisjon og ønsker å hente 10 millioner for videre skalering. 

Telia Startup


  • Et mentorprogram for nye selskaper i vekst, som vil skalere sine forretningsideer på kommunikasjonsteknologi.
  • Startupene må søke om en plass i programmet, som strekker seg over 12 måneder. De utvalgte bedriftene presenteres ved årsskiftet.
  • Startupene får kostnadsfri tilgang til en rekke av Telias produkter og tjenester. I tillegg kan de benytte seg av kompetanse fra flere fagfelt, som for eksempel infrastruktur, tilkobling og teknologi, veiledning på finansielle løsninger, logistikk, salg og markedsføring.

 

Var denne siden nyttig?