Infinity symbol

Slik påvirkes 5-åringen av skjermen

Vi har søkt opp et knippe eksperter i pedagogikk, barnepsykologi og kommunikasjon som gir oss svar på hvordan skjermen påvirker barn.

Jente sitter i sofaen med nettbrett i fanget, hodetelefoner rundt halsen.

Foto: Telia

Alt det fantastiske vi opplever av endringer i bruk av ny teknologi og mobilteknologi, er nødt til å påvirke oss. I en serie på tre artikler, som tar for seg tre forskjellige aldersgrupper, forteller vi deg det vi i dag vet om hvordan skjermlivet virker på barn.

Vi gir deg tips om hvordan du bør oppføre deg som forelder og forslag til programmer og aktiviteter som passer barn i ulike aldre.

Slik er 5-åringen. Bygg tilliten mellom dere.

Femåringen begynner å bli sikker i sine bevegelser. De løper og springer rundt, klatrer i trær, hopper på stokker og svinger seg i tau. De kan ofte spise med bestikk uten for mye søl, kle seg selv og mestre finmotoriske øvelser som å tre perler på en snor, klippe med saks og tegne nokså detaljrikt. Nå er barnet mer selvstendig og søker seg lengre vekk fra familien.

Venner blir viktigere og barnet utvikler større empatiske evner. De tar hensyn, samarbeider, diskuterer og finner kompromisser. Mange barn er svært pratsomme i denne alderen og kan spørre om alt mulig. De kan også føle behov for å være alene i blant. Barnet har nå startet utviklingen til å kunne tenke abstrakt.

De kan for eksempel la en pinne være en dukke (som "Knerten" i fortellingen til Anne-Cath. Vestly). De forstår begreper som størst, like og mer eller mindre enn. De begynner å interessere seg for tall, bokstaver, lesing og noen vil være nysgjerrig på klokken.

Femåringer liker å fortelle og finne på fortellinger. Husk: De lyver ikke, men har bare en rik fantasi.

Slik påvirkes 5-åringen av skjermen

Studier på barn mellom fem og seks år viser at nettbrett kan skape positiv variasjon og positive resultater på læring. De kan brukes til å styrke barns språkoppfatning, lære bokstaver, ord, tall og enkle regnestykker.

Teknologien kan også styrke barns innflytelse på hvordan og hva de lærer, gjennom at barna kan følge egen progresjon og vise frem det de gjør og lærer. Det finnes studier som tyder på at barn som bruker skjermene på kveldstid, sover mindre og har dårligere søvnkvalitet.

Du må selv prøve deg frem, men forskere mener at du bør la femåringen legge vekk skjermbaserte aktiviteter noen timer før sengetid.

I femårsalderen begynner mange barn å bevege seg mindre. Det gjør det spesielt viktig å finne en balanse mellom ulike aktiviteter i hverdagen. Skjermbaserte aktiviteter blir stadig mer avanserte og åpner for stor kreativitet.

Med få tastetrykk kan barn nå lage egen musikk, manipulere bilder, lage egne musikkvideoer, lage egne fortellinger eller programmere enkle spill. Alle eksperter er enige om spesielt én ting: vær delaktig. Få innsikt i hva barnet ditt driver med.

Interesser deg i aktivitetene og prat med barnet om det de opplever og skaper på digitale plattformer om det er nettbrett, mobil eller PC. Vær positiv, bygg tillit gjennom aktiv deltakelse, men ikke vær redd for å begrense tid eller gi barnet en forståelse for hvilke konsekvenser som følger ved å utfolde seg for mye på nett.

Ekspertenes beste råd

  • Grønt lys

    Oppmuntre til kreativitet

    Kreative aktiviteter hvor barnet skaper innhold som filmer, musikkvideoer eller sine egne historier. Slike åpne og kreative apper tilpasser seg automatisk til barnets alder og interesser. Aktiviteter som voksne og barn kan gjøre sammen er bra.

    Ikke glem aktiviteter som kobler det digitale grensesnittet inn i rommet og miljøet. For eksempel en stop-motion-app. Det viktige er at du finner pedagogiske apper som gjør læring morsomt for barn.

  • Gult lys

    Sett av tid til fysisk aktivitet

    Vær oppmerksom på at appene dine barn anvender ikke nødvendigvis har samme syn på barn og læring som deg selv. Få barnet til å bevege seg tiltrekkelig i løpet av hverdagen. Minst to timer aktivitet om dagen er ekspertenes råd.

  • Rødt lys

    Unngå dårlig innhold

    Hold deg informert. Som forelder må du være ekstremt bevisst på hva barna møter på nettbrett eller mobil. Skjeve kjønnsroller, vold eller annet upassende innhold finnes det etter hvert mye av i de ulike appene.

Apper ekspertene anbefaler

Artikkelen er oversatt og tilpasset fra "Digitale Livet i samarbete med Telia".

Kilder og eksperter som er brukt i artikkelen er: Elza Dunkels, forsker Umeå universitet, Susanne Kjällander, forsker Stockholms Universitet, Malin Bergström, forsker og barnepsykolog Karolinska Institutet, Gabriele Eiben, forsker Sahlgrenska Akademin, Petra Petersen, forsker Uppsala Universitet, Hugo Lagercrantz, barnelege og forsker, Karolinska institutet, Jenny Klefbom, barnepsykolog, Rikshåndboken "barnhälsovård digitala medier", Vårdguiden, Statens medieråd, Common Sense Media, American Academy of Pediatrics, AAP.