To jenter med snowboard tar selfie i slalombakken.

Snowboarder ble oppdaget på Instagram

Stine Tønnessen (22) bruker Instagram aktivt til å vise hva hun kan. Det ble belønnet med en nominasjon til Årets gjennombrudd.

– Sosiale medier er en fin arena for snowboardere, og jeg tror særlig Instagram bidrar til at flere får vist seg frem. Der kan du være mer kreativ og by på deg selv – og det synes jeg er kult, sier Stine Tønnessen.

I 2018 ble 22-åringen nominert til «årets gjennombrudd» under Snowboard Awards – Snowboardforbundets årlige prisutdeling som hedrer de beste utøverne og triksene gjennom sesongen.

Se hvordan Stine bruker mobilen i bakken.

– Jeg tror årsaken til nominasjonen er at jeg har vært mye i bakken de siste årene, og det var sosiale medier som bidro til at jeg ble lagt merke til. Det å bli nominert var ikke noe jeg forventet, så det var utrolig kult.

Selv deltar hun ikke i konkurranser, men bruker Instagram til å legge ut filmer av sine ferdigheter på brettet.

Juryens begrunnelse for Stines nominasjon var at de hadde oppdaget at hun kan boardslide omtrent alle rails man finner i norske parker, med utgangspunktet i klipp de hadde sett på Instagram-profilen hennes.

Snapchat på topp blant unge

Å bruke sosiale medier i slike situasjoner, er noe nordmenn flest gjør stadig mer og mer. Og ifølge en helt ny undersøkelse utført av OMG for Telia, er de ikke overraskende de yngste som bruker mobildata i flest situasjoner. Så mange som 82 % av de under 24 år svarer at de er avhengig av mobildata når de er utenfor wifi-nettverk.

Mobil med snowbaordbilde i hånd

Instagram er en viktig kanal for Stine når hun er i bakken. Foto: Thomas Haugersveen

Sosiale medier er en vinner når man spør om hva de bruker mobildata til: Så mange som 87 % av de mellom 18 og 24 år svarer at mobildataen går med til Snapchat.

Naturlig nok viser undersøkelsen at det er de med de minste datapakkene som er opptatt av å begrense bruken. 2 av 5 under 30 år forsøker å begrense sitt databruk, og 1 av 3 er redd for å bruke for mye mobildata per måned.

Stine bruker Instagram-profilen til å legge ut filmer av sine ferdigheter på brettet. Det har gitt god uttelling for Stine, selv om hun ikke gikk helt til topps under prisutdelingen, der Markus Rustad stakk av med seieren.

Søker frihetsfølelsen

– Jeg får en følelse av frihet når jeg kommer opp til Tryvann og tar på meg brettet. Når jeg er her tenker jeg bare på at skal jeg ha det gøy sammen med vennene mine, sier Stine, mens brettet klargjøres for nok en økt i bakken.

Sandnes-jenta bor i Oslo og har nå Tryvann som sin base. Hit kommer hun så ofte hun kan – enten alene eller sammen med venninnegjengen.

Jeg får en følelse av frihet når jeg tar på meg brettet.

Stine Tønnessen

Denne formiddagen kjører hun sammen med Maria Hilde.

Stine viser fram telefonen og noen av klippene venninnene har lagt ut på Instastory, før hun plasserer mobilen innenfor jakken.

Snowboard Stine.jpg

Stine elsker å bruke tid i bakken, og i 2018 ble hun kåret til "Årets nykommer". Foto: Thomas Haugersveen

– Jeg prøver å legge den så nær kroppen jeg kan for å holde den varm, så ikke batteriet går tomt. Den lades alltid opp før jeg kommer i bakken, men jeg tenker på at jeg skal unngå at den går tom for strøm i løpet av tiden jeg er her, forklarer hun.

Musikk på øret

– Mobilen er alltid med i bakken. Den er viktig om jeg trenger å få tak i vennene mine mens vi er her. Jeg tar den fram for å filme – og så synes jeg det er kjekt å koble på musikk og bare være i min egen lille boble mens jeg kjører, sier Stine.

Musikk er viktig for de under 30 år, viser Telias undersøkelse om unges mobilvaner. Rett under 60 prosent av de mellom 18 og 29 år bruker mobildata til å streame musikk.

Jeg synes det er kjekt å koble på musikk og bare være i min egen lille boble mens jeg kjører.

Stine Tønnessen

Stine og Maria er sammen i «Sensesse», et snowboardcrew bestående av jenter som holder til i Oslo. Gruppa oppsøker blant annet steder i bymiljøet og utfører triks der man vanligvis ikke bruker snowboard, og filmer hverandres stunts.

– Den filmen jeg er mest stolt av er den vi laget sammen i «Sensesse», sier Stine. Hun viser til streetfilmen «Intense mini-shred», som fikk bred oppmerksomhet og ble publisert på Snowboarder Magazine.

Venninnegjengen oppsøker hver vinter ulike events rundt om i landet, og preget også fjorårets «Team Battle» på Kvitfjell – der gruppa ble fremhevet som de som laget best stemning.

Jente kjører snowboard på en grønn rail.

Stine deler ofte bilder og videoer av seg selv og vennene i sosiale medier. Foto: Thomas Haugersveen

– Snowboard er hobbyen min og først og fremst noe vi gjør sammen for å ha det gøy, sier hun.

Stine bruker mye av fritiden sin på snowboard, og denne vinteren skal vennegjengen reise over til California og Bear Mountain, som et av høydepunktene for sesongen.

Henter inspirasjon fra Instagram

Stine kan være her i bakken i alt fra én time til over sju timer når hun først har tatt seg turen opp fra Oslo sentrum.

– Inspirasjon til nye filmer finner jeg fra å se på hva vennene mine gjør på Instagram. Vi har ikke en plan for hva vi skal filme, men vi leker rundt og prøver på nye ting. Det som er så deilig med snowboard, er at vi gjør det vi føler for der og da, fortsetter hun.

Det er ett bilde som er en gjenganger på hennes Instastory:

– Jeg pleier alltid å filme solnedgangen på Tryvann, den synes jeg er fantastisk. Det er viktig å få meg seg en fin solnedgang, sier Stine med et smil, før hun suser nok en runde nedover løypene fra Tryvannstårnet.