Europas største e-sport-liga er norsk, og har nå fått navnet Telialigaen. Telia og ligaeier Good Game har inngått et samarbeid om å utvikle e-sport i Norden.

– Svært spennende e-sport-satsing!

Europas største e-sport-liga er norsk, og har nå fått navnet Telialigaen.

Nylig ble det klart at Telia og ligaeier Good Game har inngått et samarbeid om å utvikle e-sporten i Norden. I første omgang tar Telia eierskap til den norske e-sportligaen, som driftes av nettopp Good Game.

– E-sporten er i eksplosiv vekst og passer godt sammen med det som er kjernen i det vi tilbyr, lynraskt bredbånd og mobilnett i verdensklasse. Vi skal bruke læringen og innsikten vi får fra denne målgruppen til å lansere nye digitale opplevelser, sier Camilla Forberg, Head of Strategic Brand and Marketing i Telia Norge.

Størst innen e-sport i Europa

Telialigaen, som tidligere het Telenorligaen, er den største nasjonale e-sportligaen i Europa. Per i dag har ligaen fire forskjellige grener i spillene Counter-Strike GO, Rocket League, League of Legends og Hearthstone. Sistnevnte er et digitalt kortspill der vi nettopp fikk en norsk verdensmester i Casper «Hunterace» Notto (18). Telia kommer også til å ta eierskap i andre enkeltturneringer og aktiviteter innen e-sport.

Det er over 4000 utøvere som deltar i Telialigaen, fordelt på seks divisjoner. Hvert år spilles det mer enn 10 000 kamper, noe som gjør ligaen til en suveren ener på breddesatsing i Europa.

Europas største e-sport-liga er norsk, og har nå fått navnet Telialigaen. Telia og ligaeier Good Game har inngått et samarbeid om å utvikle e-sport i Norden.

– Dette er en svært spennende satsing for hele det norske og nordiske e-sportmiljøet som gjør oss i stand til å gire om for ny vekst og profesjonalisering av sektoren. Telialigaen skal være inngangsporten til den raskest voksende aktiviteten i verden, sier Harald Strømme. Han står bak e-sportselskapet Good Game, som også driver nettstedet Gamer.no og eSerien i FIFA.

I toppdivisjonene kjempes det både om heder og stadig voksende premiepenger når det etter hvert kommer til de prestisjetunge sluttspillfinalene mot slutten av sesongen.

Stor tro på ligaen

Flere andre norske selskaper har kastet seg på e-sportbølgen den siste tiden, og Good Game har allerede sikret seg avtaler med Norsk Tipping, VG og Norsk Toppfotball. Strømme er overbevist om at disse partnerne, med Telia i spissen, vil løfte norsk e-sport til nye høyder.

– Det er en rekke fordommer som skal bekjempes. E-sport på elitenivå krever beinhard trening, både fysisk og mentalt. De beste lagene har egne trenere, kostholdseksperter og fysioterapeuter. På toppnivå har e-sportsutøverne en reaksjonsevne på høyde med topptrente jagerpiloter, og utkjemper timelange matcher under det jeg vil omtale som svært krevende forhold. Dette er utvilsomt fremtidens toppidrett, forteller Strømme.

For Telias del handler sponsoratet om å ta ansvar i aktiviteter som stadig flere unge og voksne virkelig bryr seg om. Dette er rett og slett mer enn bare teknologi.

Europas største e-sport-liga er norsk, og har nå fått navnet Telialigaen. Telia og ligaeier Good Game har inngått et samarbeid om å utvikle e-sport i Norden.

– Noe av det viktigste vi gjør for fremtiden er å bry oss om barn og unge og at vi engasjerer oss i arenaene de tar del i. En tredjedel av verdens internettbrukere er barn og unge, og mange av dem er involvert i spill på ulike måter. Det er vårt ansvar å hjelpe foreldre med å bedre forstå og støtte barna deres i ansvarlig online spilling ved å dele vår innsikt rundt unge og deres nettaktiviteter, understreker Forberg i Telia.

Breddesatsing innen e-sport

Telia har allerede etablert et eget e-sportselskap i Finland, og har ambisjoner om å ha en sentral rolle i den nordiske e-sportsatsingen de kommende årene.

Camilla Forberg Telia.jpg

Camilla Forberg er Head of Strategic Brand and Marketing i Telia Norge.

– Good Game vil være en viktig samarbeidspartner for oss når vi framover bygger en nasjonal liga og breddesatsing innen e-sport. Nå tar vi sats med mål om å lære nye ting samt lansere og utvikle relevante tjenester for å sikre relevans og posisjon for en ny generasjon gamere i hele Norge, sier Forberg. 

PS. Telialigaen har to sesonger per år. Én om våren, én om høsten. Sluttspillet for vårsesongen spilles veldig snart, allerede helgen 24.–25. mai, på Ullevål Stadion Meet. Det blir også mulig å overvære sluttspillet «live».

Var denne siden nyttig?