Eierskifte for mobilabonnement
Bytt eier på Telia-abonnement enkelt med BankID.
Slik gjør du eierskifte:
- Tast inn nummeret som skal overføres
- Verifiser deg med BankID
- Velg hva som skal overføres
- Den andre parten godkjenner eierskiftet
Roller og rettigheter
Det kan være forvirrende – hvem som faktisk eier mobilabonnementet. Ofte tenker den som bruker det, at det er selvfølgelig "mitt" nummer, jeg har jo alltid hatt det! Og det er forståelig. Men, det er ikke nødvendigvis slik at den som bruker nummeret, også eier det. Lær mer om ulike roller og rettigheter for mobilabonnement:
Eier, også kalt juridisk eier, er den som er ansvarlig for mobilabonnementet, og som kan bestemme alt av endringer, som å bytte abonnement, kjøpe tjenester eller si opp. Imidlertid kan eier ikke få innsyn i sensitive opplysninger som gjelder bruker. For eksempel er PIN- og PUK-kode samt detaljer om bruksdata ikke tilgjengelig for juridisk eier.
Brukeren er den som faktisk bruker abonnementet – hen ringer og tekster fra nummeret, og bruker det til alle praktiske formål. Har man valgt oppføring hos nummeropplysningen, er det alltid brukeren sine opplysninger som står der. Og det er brukeren som kan bestemme om hen ønsker å stå der eller ikke.
Brukeren har flere rettigheter, som å se forbruket sitt, sjekke PIN- og PUK-koden, og gjøre enkelte endringer, mens endringer som medfører ekstra kostnader er begrenset. Bruker kan ikke si opp abonnementet.
En tredje rolle er å stå som mottaker av fakturaene. Det er altså ikke nødvendigvis eieren eller brukeren som mottar og betaler fakturaene. Mottaker av faktura har ikke noe innsyn i annet enn fakturainformasjon, og kan heller ikke gjøre endringer eller si opp abonnementet.
Det er også verdt å merke seg, at uansett hvem som er oppført som fakturamottaker, så er det eier av abonnementet som er ansvarlig for betaling – eventuelle betalingspåminnelser og inkassokrav vil alltid rettes mot eier av abonnementet.