Service på mobiltelefon
Må mobilen din på verksted? Da kan du registrere service online, eller få hjelp i en Telia-butikk.
Du kan registrere service på telefon og tilbehør. Husk å ha klart IMEI-nummer eller serienummer.
Du kan også levere telefonen din hos din nærmeste Telia-butikk. De hjelper deg også med oppsett og sjekker vanlige brukerfeil før mobilen eventuelt blir sendt inn. Har du behov for lånetelefon kan de som regel hjelpe deg med det også.
NB! Dersom saken gjelder en skade dekket av mobilforsikring du har hos oss, skal du istedet melde skade via forsikringsselskapet
Sjekkliste før du sender mobilen på service
- Gjør en backup av telefonen din, og slett all data før du sender den inn.
- Skjermlås og telefonlås (som for eksempel "Find My Iphone") må skrus av.
- Ta ut eventuelt fysisk SIM-kort, minnekort og annet tilbehør. Kun telefonen (uten deksel) skal sendes inn.
- Bestill online service
- Send inn mobilen (fraktseddel får du på e-post etter at du har registrert servicesaken).
Lurer du på noe mer?
Se vanlige spørsmål om service på mobilen.
Dekkes reparasjonen av garanti eller reklamasjonsrett, koster det deg ingenting.
Hvis skaden ikke dekkes av garanti eller reklamasjon, vil du få et prisoverslag som må godkjennes før reparasjonen utføres. Godkjenner du ikke prisoverslaget, betaler du ikke noe, men kan få mobilen tilbake uten at den blir reparert, dersom du ønsker det.
AirPods og andre in-ear-hodetelefoner er hygieneprodukter, så hvis disse sendes til service med ørevoks eller annet smuss, kan du risikere at de kommer tilbake uten at service er utført, eller du kan bli fakturert for rengjøring.
Husk derfor å rengjøre disse. Vær varsom slik at du ikke skader nettingen. Du kan for eksempel bruke bomullspinner eller en tørr klut for å fjerne smuss.
Det kan du! Når servicesaken er registrert, vil du få tilgang til en serviceportal hvor du kan be om lånetelefon.
NB! Vanlig leveringstid på lånetelefoner er 7 – 14 dager, så vi anbefaler at du venter med å sende inn telefonen din til du har fått lånetelefonen.
Når du registrerer en servicesak vil du få en forhåndsbetalt returetikett på e-post. Denne kan du printe ut og ta med til nærmeste leveringssted. Du mottar også en unik returkode på SMS som kan oppgis på leveringsstedet for hjelp til å printe ut returetiketten.
Liste over nærmeste PostNord leveringssted
Telefonen sendes inn som pakke til vår servicepartner. Sørg for at telefonen blir pakket og sendt forsvarlig, da du er ansvarlig for sendingen.
Du vil ikke alltid få tilbake den samme emballasjen som du sendte inn. Dersom du vil ta vare på originalemballasjen, pakk produktet i annen emballasje.
Lever pakken til et PostNord leveringssted. Be om kvittering, og oppbevar den til du får bekreftelse på SMS om at pakken er mottatt fra vår servicepartner.
Det er vanskelig å si nøyaktig hvor raskt det går. Mobilen sendes til reparasjon før den fikses, med eventuell bestilling av reservedeler, før den sendes tilbake.
Vanligvis tar det bare noen få virkedager fra den ankommer reparasjon, før den sendes tilbake til deg.
Status på service får du fulgt fra vår serviceportal (ordrenummer og passord fra din serviceutskrift).
Ja, dette kan du følge med på i vår serviceportal.
Brukerdata som ligger på mobilen vil som regel slettes ved reparasjon, så du bør sørge for å ta en backup før du sender den fra deg.
Servicepartnerne våre har strenge retningslinjer for håndtering av brukerdata, men vi anbefaler likevel at du sletter all brukerdata før du sender inn mobilen.
Kunden skal ta sikkerhetskopi og nullstille enheten før innlevering så langt dette er mulig. Dersom dette ikke er gjort, vil data kunne slettes som del av servicehåndteringen. Verken servicepartner eller Telia er ansvarlig for sletting eller tap av data på enheten.
Personlig data er beskyttet i samsvar med EU- lovgivning, og vil kun bli gitt til tredjepart i den grad det er nødvendig for å utføre reparasjon og/eller utføre bestilte tjenester.
Skader som er påført produktet etter kjøpstidspunkt (f.eks fallskader og klemskader, vannskader) dekkes ikke av garanti. Dersom reparasjonen ikke dekkes av garanti eller reklamasjonsrett, så vil det bli utarbeidet et prisoverslag på reparasjonen som må dekkes av kunden. Tjenesten(e) vil bli utført til avtalt pris, så fremt det er gjennomførbart.
Vi gjør oppmerksom på at sikkerhetskopiering ikke alltid kan gjennomføres. Ved avvik vil servicepartner gi et nytt prisoverslag og fristille kunden fra opprinnelig bestilling. Hvis kunden ikke har svart på skriftlig varsel og det har gått mer enn tre måneder siden meldingen om ferdigstillelse av kundens telefon er gitt, kan forhandleren selge kundens telefon og dekke sitt krav av salgssummen.
Det er 3 måneders reklamasjonsrett på utførte tjenester.