Hvor mange av de vi spør har blitt hacket – og er de klar over det selv?

150.000 nordmenn har opplevd ID-tyveri de siste årene, og stadig flere er bekymret for å få sensitiv informasjon lekket på nett. Vi sjekket om tilfeldig forbipasserende på gata hadde vært utsatt for sikkerhetsbrudd.

I forbindelse med lanseringen av Telia Trygg har vi lansert «e-postsjekkeren». Med denne tjenesten kan du finne ut om dine personopplysninger har blitt lekket og hva du kan gjøre med saken.

Det var nettopp e-postsjekkeren vi lot tilfeldig forbipasserende på Karl Johan teste. For flere av de heldige utvalgte ble seansen en skremmende opplevelse. Se hvordan det gikk i videoen under:

 

 

Sikker lagring av passord

Får man passordet sitt lekket står man i umiddelbar fare for å bli rammet av ID-tyveri.

– Derfor bør man aldri bruke det samme passordet på tvers av ulike tjenester, sier Sjulstad.

Med passordhvelvet som inngår i Telia Trygg kan du ha ulike, sterke passord på alle tjenestene de bruker – uten å glemme et eneste ett av dem.

– Passordhvelvet hjelper deg med å lage sterke passord og sørger samtidig for å ta vare på dem for deg.

- Ha sunn skepsis til alt man gjør på nett

Ingen ønsker å bli utsatt for identitetstyveri, svindel eller bedrageri på internett. Politiets innbyggerundersøkelse forteller oss at det å bli utsatt for denne typen kriminalitet er blant nordmenns aller største bekymringer. Så hva kan vi egentlig gjøre for å føle oss tryggere på nett?

– Hvis jeg skal svare helt generelt, vil jeg si at det første man bør gjøre er å ha en sunn skepsis til alt man gjør og legger igjen på nett. Det kommer man ganske langt med, sier Nils Petter Sjulstad, kommersiell sjef for mobiltjenester i Telia.

nilspetter.JPGNils Petter Sjulstad, Kommersiell sjef for mobiltjenester i Telia. Foto: Try

Var denne siden nyttig?